ضرورت برگزاری جشنواره گردشگری زمستانی در استان

ضرورت برگزاری جشنواره گردشگری زمستانی در استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: چشمه های آبگرم هفت آباد سیلوانا در شهرستان ارومیه، احمدآباد تخت سلیمان در تکاب، آبگرم شوط، آبگرم معدنی مهاباد و آبگرم ایسی سوی سلماس دارای قابلیت_های ارزنده ای در حوزه توریسم زمستانی هستند.
دیار آذربایجان غربی این روزها با بارش برف و فرا رسیدن فصل زمستان زیبایی وصف‌ناشدنی به خود گرفته که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.
کوههای سرفراز پوشیده از برف، دشت‌ها و دامنه‌ها با رودخانه‌های جاری از آن و باغ و درختانی که لباس سپید به تن کرده اند این روزها در دیار آذربایجان خودنمایی می‌کنند.
آذربایجان غربی سرزمین چهارفصلی است که در هرکدام از فصل‌ها، زیبایی‌ها و شگفتی‌های خاص خود را دارد و خالق زیبایی با شاهکار بی‌نظیرش بار دیگر در دیار باکری ها هنرنمایی کرده و تابلویی از تمام زیبای ها را در سرزمین هزارچشمه به تصویر کشیده است.
آب‌وهوای آذربایجان غربی در چهارفصل بهار و تابستان و پاییز و زمستان طرفداران خاص خود را دارد و علاوه بر این، طبیعت زیبا و بی‌نظیر آن‌یکی از مواردی بوده که ارومیه را به‌عنوان یک مکان گردشگری منحصربه‌فرد کرده است.
این استان در فصل زمستان نیز جاذبه‌ها و ظرفیت‌های خاص خود را دارد که می‌تواند گردشگران زمستانی را به‌سوی خود جلب کند وجود امکانات ورزش‌های زمستانی چون پیست اسکی خوشاکو و وجود ۵۸ منطقه نمونه گردشگری مصوب، استان آذربایجان غربی را در جایگاه پنجم کشوری به واسطه وجود جاذبه_های تاریخی و طبیعی قرار داده است و این استان با برخورداری از جاذبه های متعدد و متنوع طبیعی و فرهنگی و تاریخی و با بیش از ۱۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده از غنی ترین اقلیم های گردشگری کشور محسوب می شود.
همچنین اماکن تفریحی و گردشگری و اماکن تاریخی و دیدنی می‌تواند فرصتی برای جذب گردشگران زمستانی باشد.
اما در کنار تمام این جاذبه‌ها برگزاری برنامه‌های مختلف برای معرفی استان در هر فصلی یکی از عوامل تأثیرگذار در جذب توریسم و گردشگر بوده که ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به جشنواره زمستانی اشاره کرد.برپایی جشنواره‌های مختلف و ازجمله جشنواره زمستانی فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه‌های استان و شهر ارومیه است که با تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این خصوص می‌توان علاقه‌مندان زیادی را برای استفاده از برنامه‌های جشنواره زمستانی و جاذبه‌های استان و شهر ارومیه به استان دعوت کرد.
جشنواره زمستانی با برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع مانند جنگ‌های شادی، مسابقه آدم‌برفی که هواداران زیادی دارد، مسابقات اسکی، یخ نوردی و یا نمایشگاه صنایع‌دستی و یا مسابقه پخت غذاهای مخصوص فصل سرما که طرفداران خاص خود را دارد، می تواند گردشگران بسیاری را روانه ارومیه کند.
این در حالی است که اقتصاد آذربایجان‌غربی همیشه به عنوان یک اقتصاد مبتنی بر کشاورزی مطرح بوده است و این در حالی است که وضعیت خشکسالی در سال های اخیر و همچنین پدیده نا مبارک خشک شدن دریاچه ارومیه باعث شده تا کم آبی و از بین رفتن سفره_های زیر زمینی آب کشاورزان منطقه را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.با شرایط پیش آمده و با نیم نگاهی به وضعیت استان ها و کشورهای همجوار آذربایجان غربی به نظر می_رسد که باید به فکر یک اقتصاد جایگزین مطمئن ، با بازگشت سرمایه بالا و با داشتن امنیت سرمایه گذاری بود و در این میان گردشگری از مهمترین حوزه های اقتصادی جایگزین و مطمئن می تواند باشد.
این در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری، صنعتی و تجاری آذربایجان‌غربی توجیه بیشتری دارد و بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی در کشور مربوط به بخش خدمات است و دپوی صادراتی بودن، محورهای ترانزیتی استان و ظرفیت‌های گردشگری می‌تواند سهم استان را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.
این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش‌های مختلف استان انجام شده آینده مبهمی دارند چراکه همه جوانب را نسنجیده‌اند و با کوچکترین تغییری در تصمیمات شکست می‌خورند ولی صنعت توریست و سرمایه گذاری در این صنعت زود بازده موضوعی است که در جهان آزمون خود را پاسخ داده و درآمدهای زیادی به دست آورده است.از سوی دیگر؛ موضوع گردشگری در فصل زمستان در آذربایجان غربی هیچ گاه از سوی مسئولان مطرح نمی شود و هنوز در خصوص معرفی مناطق دیدنی استان در فصل زمستان نهادی وارد کار نشده است.به نظر می رسد باید معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی ظرفیت های استان در زمینه گردشگری زمستانی را مطالعه کرده و به صورت دقیق معرفی و تبلیغ کند.
چرا که علاوه بر نقاط دیدنی ارومیه و اطراف قشلاقی و ییلاقی آن از جمله سیلوانا پیست_اسکی خوشاکو و مناطق دیدنی انزل، باید قابلیت_های شهرستان های ماکو، مهاباد، خوی و سردشت نیز در این زمینه معرفی شود.
چشمه آبگرم هفت آباد سیلوانا در شهرستان ارومیه، احمدآباد تخت سلیمان در تکاب، آبگرم شوط، آبگرم معدنی مهاباد و آبگرم ایسی سوی سلماس چشمه های آبگرم استان را شامل می_شوند.
کوه های اطراف ارومیه و ماکو به عنوان نقاط گردشگری در استان آذربایجان غربی می تواند به عنوان مرکز صعودهای زمستانی و نیز اسکی و بازی های زمستانی کشور تبدیل شوند.
مجموعه پیست اسکی خوشاکو و پروژه تله کابین ارومیه و آبگرم های اطراف سلماس می_تواند جاذبه هایی در جذب گردشگر زمستانی باشند.به گفته کارشناسان اقتصادی جشنواره_های زمستانی در راستای تبلیغ و معرفی جاذبه های گردشگری زمستانی استان بسیار موثر است و توزیع زمانی سفر، خروج از فصلی بودن گردشگری، معرفی قابلیت های توریسم زمستانی، افزایش جذب گردشگر در فصول غیر پیک سال، افزایش طول مدت ماندگاری گردشگران و افزایش درصد اشغال مراکز اقامتی و درآمد استان از اهداف آن است.
از سوی دیگر، جذب بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در حوزه توریسم ورزشی و زمستانی مهم است و برگزاری جشنواره های زمستانی و هر جمعه با برنامه های متنوع فرهنگی و هنری با حضور هنرمندان ملی صدا و سیما می_تواند بسیار تاثیر گذار است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۶:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 14