افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان

افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش  کشاورزی استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : در جلسه هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی افزایش سرمایه صندوق مورد تایید قرار گرفت و سرمایه این صندوق افزایش یافت.
در حال حاضر ۹۱ صندوق توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی در کشور فعال است که ۳۲ صندوق استانی، پنج مورد ملی، ۱۰ صندوق ویژه بانوان، دو صندوق منطقه ای و ۴۲ صندوق شهرستانی است که ببش از شش هزار و ۶۰۰ تشکل و ۵۰۰ هزار شخصیت حقیقی عضو آنها هستند.
هم اکنون سرمایه درگردش صندوق های توسعه بخش کشاورزی ۸۴۰ میلیارد تومان است که در سال گذشته یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به مظنور تامین نیازهای کشاورزان و بهره برداران عضو و تنظیم بازار و خرید نهاده ها به اعضاء پرداخت شد.
در مدت ۱۱ سال گذشته صندوقها با کارمزد چهار درصد تسهیلات را به تولیدکنندگان پرداخت کرده اند و چون دنبال منافع مادی و سودآوری نیستند تسهیلات خود را که آورده کشاورزان و کمک های دولتی است به سهولت در اختیار فعالان بخش کشاورزی قرار می دهند.
این در حالی است که این صندوق ها توانسته اند جایگاه خود را حفظ کرده و اعتماد کشاورزان را هم جلب کرده و در ارتقاء تولید هم موثر باشند و چون به صورت سهامی هستند تنها یک نفر نماینده از سوی دولت تعیین می شود و بقیه توسط خود کشاورزان تعیین شده و کار مردمی است موفقیتها روبه رشد است.این در حالی است که ساختار صندوق ها کاملا غیر دولتی و مردمی است و هیچ وابستگی به دولت ندارند و هزینه آنها نیز از محل درآمدها بدست می آید و در امور صندوق هزینه می شود.با توجه به اهمیت تامین نهادهای کشاورزی و توسعه آبیاری مدرن امسال یک هزار میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه این نوع آبیاری به متقاضیان پرداخت خواهد شد و البته امروز این صندوق ها به صورت مستقل و منطقه ای بخوبی فعالیت می کنند و توانسته اند خدمات بسیار مطلوبی به کشاورزان و تولیدکنندگان ارائه کنند.
هدف شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی بنگاه داری نیست بلکه تقویت تشکل های کشاورزی است تا به تولید کمک شود لذا امسال هم تلاش می شود با افزایش اعتبارات این صندوق ها طرح های بیشتری در استانها توسط این تشکل غیردولتی اجرا شود.
از سوی دیگر, حمایت از زنجیره تولید هم از دیگر اولویت های صندوق است که با تشکیل کارگروهی درصدد هستند تا یک مدل جدید را طراحی کنند تا بر اساس نیازهای منطقه ای طرح هایی اجرایی شود تا بتواند نیاز هر منطقه را تامین کند.
به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی, در سال گذشته ۳۶۰ میلیارد تومان تبدیل به کار شده است و از ابتدای راه اندازی صندوق از سال ۸۷ تاکنون هم یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در اختیار صندوق قرار گرفت که یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان عملکرد ارائه شده است.
این در حالی است که در سال گذشته حدود ۵۷۰ میلیارد تومان از سوی دولت برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در اختیار صندوق قرار گرفت که تاکنون۳۶۰ میلیارد تومان در این طرح هزینه شده است.به دلیل سیستم خود نظارتی و خود کنترلی توسط اعضاء، سود ناچیز و ذینفع بودن همه سهامداران خوشبختانه با کمترین معوقات که تنها تاخیر در پرداخت است که صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با آن مواجه است که این مدل را به یک الگوی موفق تبدیل کرده است.
این در شرایطی است که به گفته مسئولان استانی سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی افزایش یافته است و در جلسه هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی در اسفند ماه افزایش سرمایه صندوق مورد تایید قرار گرفت و سرمایه این صندوق افزایش یافت.
به استناد تفویض اختیار حاصل از صورت جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده و صورت جلسه هیات مدیره سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی از میزان۷۴ میلیارد و ۴۳۴ میلیون و ۴۷۰ هزار ریال افزایش پیدا کرد.
سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی از میزان۷۴ میلیارد و ۴۳۴ میلیون و ۴۷۰ هزار ریال به میزان۹۴ میلیارد و ۹۹۳ میلیون و ۸۲۰ هزارریال افزایش یافت و جزو فعال ترین صندوق های حمایت از بخش کشاورزی کشور است.
این در حالی است که در طول ۶ ماهه اول سال ۹۳ مبلغ بیش از ۳۲ میلیارد ریال تسهیلات از منابع داخلی صندوق حمایت از کشاورزی استان، طی ۴۷ فقره پرونده به سهامداران پرداخت شده است، که ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است. این تسهیلات در توزیع به موقع نهاده های کشاورزی بین کشاورزان اثرگذار بوده است. سرمایه ثبتی صندوق آذربایجان غربی در حال حاضر مبلغ ۷۴ میلیارد ریال است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 4