ضرورت افزایش امنیت شغلی کارگران آذربایجان غربی

ضرورت افزایش امنیت شغلی کارگران آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: مشکلات مربوط به جامعه کارگری و قراردادهای سفید امضایی که این قشر از سر ناچاری بدلیل کمبود شغل قبول می کنند به یک مشکل اساسی در آذربایجان غربی تبدیل شده است.در تاریخ کشور ما جامعه کارگری همواره به وظیفه خود عمل کرده است و به جرأت می‌توان گفت که این طبقه با نجابت توانسته است وظیفه سربازی امام و مقام معظم رهبری را به درستی انجام دهد.
کارگر برای نظام مقدس مفهومی بیش از نظام‌های دیگر دنیا دارد و هر سال امام راحل روز کارگر را گرامی‌ می‌داشتند و پس از ایشان نیز مقام معظم رهبری این کار را انجام می‌دهند و همواره در آستانه روز کارگر با این قشر زحمتکش ملاقات کرده و بیاناتشان را خطاب به این قشر می‌فرمایند.در شرایط فعلی کارگر اهمیت ۱۰۰ چندان دارد و ‌کشور نیازمند توسعه و رشد است و باید عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود که بر این اساس کارگران وظیفه اصلی این مهم را بر دوش می‌کشند.
در دوران تحریم کارگران بیشتر از همه صدمه دیدند و خوشبختانه با رهبری مقام معظم رهبری دروغ‌های بزرگ استکبار جهانی آشکار شده و فضای جهان از ایران‌هراسی به حق‌طلبی ایران تغییر یافته است.باید آثار فرامنطقه‌ای خود بیش از گذشته در این دوران افزایش یابد و در این امر سربازان اصلی کارگران و تولید‌گران هستند، به همین دلیل در دورانی که وظیفه اصلی اقتصاد اجرای اقتصاد مقاومتی است، این وظیفه بر دوش کارگران و تولید‌کنندگان است. بر این اساس هر کس در تولید ملی نقش بیشتری داشته باشد محترم‌تر خواهد بود.
مسئولیت توسعه اقتصاد کشور بر عهده تولید‌گران و کارگران است. به همین دلیل آنها اهمیت بیشتری دارند. در جامعه ایران احساس مسئولیت باید فراگیر باشد و هر ایرانی مسئول همه ایران است و باید سعی کرد مانند برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی به تولیدات داخلی خود افتخار کرد که با اجرای این شیوه می‌توان امید داشت مصرف کالاهای داخلی در کشور روند فزاینده‌ای داشته باشد.این در حالی است که امسال باید تلاش شود تا وضعیت اشتغال نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کند به همین دلیل باید به سمت مهارت‌افزایی حرکت کرد. امروز سیاست دولت مهار تورم است. به همین دلیل در سال جدید در کنار بهره‌وری بالا باید بتوان اشتغال بیشتر را فراهم کرد، بر این اساس در برنامه امسال در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای به طور خاص باید سعی شود آموزش سیار اجرایی شود.با بررسی روستاهای کشور مزیت هر روستا شناسایی شده که با تأکید مقام معظم رهبری باید با آموزش مناسب در روستاها مهارت‌افزایی شود و از طرف دیگر یکی از برنامه‌های سال ۹۵ ایجاد امنیت شغلی برای کارگران است که مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و بارها این مسئله را گوشزد کرده‌اند.
این در حالی است که توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی بر پایه رونق تولید و صنعت و در سایه توجه به نیروی انسانی ماهر و کارگران زحمت کش استوار است.استان آذربایجان‌غربی به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم کشور قلمداد می‌شود و کمتر مورد توجه دولت ها بوده است جمعیت قابل توجهی از کارگران در بخش های مختلف آن از جمله در ساختمان در کشاورزی و باغداری و زراعت و همچنین معدن و غیره مشغول فعالیت هستند.این در شرایطی است که با وجود گرانی ها و تورم شدید و روز افزون زندگی، دستمزد پایین و بدون تناسب با فشارهای اقتصادی عرصه زندگی را بر قشر زحمتکش کارگران تنگ کرده و آینده ای مبهم را در انتظار آنان قرار داده است.
از سوی دیگر باید کارگران با مدنظر قرار دادن وجدان کاری همواره در کار جدیت داشته و دولتمردان نیز باید به امنیت شغلی کارگران توجه داشته و به حقوق کارگری رسیدگی کنند.
مشکلات مربوط به جامعه کارگری و قراردادهای سفید امضایی که این قشر از سر ناچاری بدلیل کمبود شغل قبول می کنند به یک مشکل اساسی در آذربایجان غربی تبدیل شده است.نبود بسترهای شغلی در این استان و نرخ بیکاری بالای ۱۲ درصدی در آمارهای رسمی و بیش از ۳۰ درصدی مطابق آمار غیررسمی بحران جدی در آذربایجان غربی به شمار می رود و قراردادهای سفید امضا برای اشتغال در کارگاه های خدماتی و تولیدی هرچند بعنوان یک شغل سست و نا امن مطرح و یک استثمار بزرگ بر جامعه انسانی بوده است.اما در قهقهرای نبود شغل، همچون لنگه کفشی در بیابان برای بیکاران است. ماده ۷ قانون کار فعلی به تعریف قرارداد کار پرداخته و در واقع منشا قراردادهای موقت در مناسبات جدید کارگری و کارفرمایی تبصره دوم این ماده از قانون کار است، این قراردادها براساس تفاسیر مختلف و بسیار عجیب از سال ۷۰ گسترش و با وجود یک ظلم بزرگ بر جامعه کارگری بودن وجهه ای قانونی گرفته و نتیجه آن فعالیت ۹۵ درصد کارگران زیرلوای چنین قراردادهایی است که امضا کننده آن را بعد از ۳ ماه، یک ماه، یک هفته و شاید از همان ساعت نخست آغاز به کار اخراج شده تلقی می کند.
انعقاد این قراردادها سال ها است که در آذربایجان غربی بغض فرونخورده ای برای کارگران محسوب می شود و حقوق اقتصادی و اجتماعی آن ها را دستخوش تغییر و تحول کرده و تاثیر مستقیم خود را بر سطح زندگی و معیشت آنان گذاشته است.
این در شرایطی است که در زمینه قانون کارگری و کارفرمایی و تدوین آن مشکلی وجود ندارد بلکه آنچه موجب می شود تا کارفرمایان به صورت خودسرانه اقدام به بکارگیری نیروها بدون رعایت حقوق و مطالبات آن ها در قالب قراردادهای سفید کنند، ضعف در نظارت از سوی بخش دولتی یعنی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حتی تشکل های صنفی در این بخش که هیچ گونه نظارتی بر انعقاد قراردادهای سفید امضا و فراردادهای موقت در کارهای مستمر و دائم ندارد، موجب شده است تا کارگران بیش از پیش در این استان مورد ظلم قرار گیرند، بی شک باید گفت آنچه در حال حاضر باعث انعقاد چنین قراردادهایی می‌شود اجرا نشدن درست قانون است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


نُه − 2 =