صنایع کوچک آذربایجان غربی قربانی مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها

صنایع کوچک آذربایجان غربی قربانی مرحله اول  هدفمندی یارانه‌ها

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: شهرک‌های صنعتی و صنایع در تمام کشور و به تبع آن استان آذربایجان غربی بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، دچار چالش عمده شد.
صنایع کوچک و پایین دستی استان از لحاظ نقدینگی و سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه دچار مشکلاتی شدند.
اقتصاد واحدهای صنعتی کوچک استان آذربایجان غربی به تبع کشور نیاز به دگرگونی اساسی دارد ولی ضعف ساختاری صنایع، اقتضاء می‌کند که ابتدا دولت در چارچوب نظام برنامه ریزی هدفمند، یک استراتژی جامع توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد و در مرکزیت چنین اهداف دراز مدت و دورنگری، برنامه‌های مشخص و دقیقی با استفاده از صاحب‌نظران اقتصادی و اساتید دانشگاه‌ها در جهت اصلاح ساختار اقتصاد صنعتی به عنوان مکانیسم اصلی پویایی کلی جامعه تدوین و به مورد اجرا گذارد، سپس برنامه عملیاتی دقیقی متناسب با نیازهای بومی هر استانی برای واحدهای صنعتی کوچک اجرایی کند. نقش انسان در مجموعه عوامل تولید کالا و یا ارائه خدمات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. قدرت بازو و کار فیزیکی انسان در فرآیند تولید و ایجاد ارزش افزوده و رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی، عامل اصلی تلقی نمی‌شود، بلکه قدرت کیفی یعنی میزان دانش، مهارت و توانائی‌های فکری انسان نقش عمده را ایفا می‌کند که این امر جایگاه واقعی نظام آموزشی، علی‌الخصوص دانشگاه‌ها را در فرآیند توسعه نشان می‌دهد.
اهداف توسعه‌ای استان آذربایجان غربی باید بر پایه تحکیم اقتصاد صنعتی بومی با بهره گیری از آخرین نتایج و دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی استوار گردد.
در این میان تغییر ساختار صنعت از صنایع واسطه‌ای و مصرفی به صنایع تولیدی و سرمایه‌ای با برنامه‌ریزی به سمت کاهش وابستگی بخش صنعت به خارج از کشور و همچنین فعال کردن واحدهای صنعتی راکد ضروری است. این در حالی است که طبق گفته مسئولان، ۲۲۰ واحد صنعتی کوچک راکد در استان وجود دارد و جلوگیری از رکود واحدهای مشکل دار و فعال سازی واحدهای راکد باید اولویت اصلی دستگاه‌های اجرایی استان باشد. البته این وضعیت پس از اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها شدت گرفته است.
اگر چه تعداد ۸۶۵ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده در ۱۹ شهرک و ناحیه صنعتی فعال آذربایجان غربی آمار قابل قبولی است ولی از این تعداد ۲۲۰ واحد معادل ۲۵ درصد صنایع استان غیر فعال و راکد بوده که این موضوع باید بررسی و تحلیل شود.
بر اساس بررسی‌های فنی و اقتصادی نبود نقدینگی در واحدهای صنعتی استان با وقوع ۲ اتفاق اقتصادی طی سال‌های اخیر یعنی هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت ارز مهم‌ترین مشکل این واحدها است ولی طرح عارضه یابی واحدهای غیر فعال و راکد در حال آغاز است که امید می‌رود با شروع این طرح بسیار مهم گام‌های اساسی برای حل مشکلات واحدهای صنعتی آذربایجان غربی برداشته شود.
این در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نرخ ارز، تاثیر منفی در بخش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی گذاشته است و حوزه تامین نقدینگی و پرداخت تسهیلات می‌تواند در چنین شرایطی مانع از رکود واحدهای صنعتی گردد و این مهم میسر نیست مگر اینکه همه مسئولان امر با همت و همدلی و با هماهنگی در صدد مرتفع شدن مشکلات قدم بردارند.
از میان دستگاه‌های اجرایی استان، شرکت شهرک‌های صنعتی با برخی موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها برای رفع مشکلات واحدهای راکد و نیمه فعال تفاهم نامه‌های در حوزه نوسازی، کمک‌های فنی و اعتباری و سرمایه در گردش امضا کرده است و در همین راستا تفاهم نامه همکاری با بانک توسعه تعاون و مهر منعقد شده که طی آن ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات نوسازی با توجه به فرسودگی ماشین آلات برخی واحدها و کاهش قیمت تمام شده محصولات ارایه خواهد شد و طبق آمار اعلامی، تا کنون ۱۸ واحد با این بانک‌ها معرفی شده‌اند.در چنین شرایطی مدیریت غیر اصولی، ضعیف و عدم آگاهی مدیران واحدها از برخی قوانین، و مقررات از مشکلات واحدهای تولیدی استان است و دولت زمینه دریافت تسهیلات و بهره مندی از مزایای قانونی را فراهم کرده ولی ناآگاهی و ناتوانی در استفاده و جذب تسهیلات مدیران نیز باعث بروز مشکلات برای واحدها می‌شود.بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، شهرک‌های صنعتی و صنایع در تمام کشور دچار چالش عمده شد.
استان آذربایجان غربی نیز مستثنی نبود. صنایع کوچک و پایین دستی از لحاظ نقدینگی و سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه، غالبا مشکلاتی دارند. وقتی که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی شد قرار بر این بود که ۳۰ درصد از عایدات و درآمد این طرح در بخش تولید و حمایت از صنایع کوچک هزینه شود، اما این حمایت از سوی دولت شکل نگرفت. این مسئله باعث شد هزینه‌های تولید، همچون انرژی، مواد اولیه و موارد دیگر بالا رفت، صنایع هم نتوانستند کسری نقدینگی خود را جبران کنند، به همین دلایل برخی از صنایع تعطیل شدند. برخی نیز مجبور به کاهش تولید شدند و این کاهش از ۲۰ تا ۵۰ درصد بود. این در حالی است که حمایت بانک‌های عامل نیز از واحدهای صنعتی کوچک استان نیز رضایت بخش نبوده است. بانک‌های عامل به کارگاه‌هایی که در گذشته وام گرفته بودند و بدهی معوقه داشتند وام ندادند و خواهان تسویه حساب وام گذشته بودند. از سوی دیگر، در استان آذربایجان غربی غالب توجه مسئولان به صنایع بالا دستی است تا پایین دستی. در حالی که باید صنایع پایین دستی هم به لحاظ ارزش افزوده، هم به لحاظ ایجاد اشتغال و هم به لحاظ توانایی اشتغال ایجاد شور و نشاط در عرصه صنعت بسیار مهم است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


هفت + 1 =