گزارش//

صادرات ۶۹ هزار تنی؛ نمادی از تداوم کار در فعال‌ترین مرز زمینی کشور

صادرات ۶۹ هزار تنی؛ نمادی از تداوم کار در فعال‌ترین مرز زمینی کشور

گروه گزارش: مرز زمینی بازرگان در شمال‌غربی ترین نقطه کشور، فعالترین مرز زمینی ایران طی سال‌های طولانی گذشته بوده و در نیمه نخست امسال نیز با صادرات حدود ۶۹ هزار تنی نمادی از فعال ترین مرز زمینی کشور است.
مرز بازرگان در شمال آذربایجان غربی از جمله مرزهای فعال کشور در طول دهه‌های مختلف تجارت ایران با کشورهای مختلف و کریدور ترانزیتی ایران به آسیا و اروپا بوده که حدود ۹۵ سال از آغاز فعالیت آن در شمال غربی ترین منطقه کشور می‌گذرد.
جایگاه این مرز به حدی مهم است که بیشترین میزان تجارت و ترانزیت مرزی در بین بیش از ۲۰ پایانه ورودی و خروجی ایران با کشورهای همسایه را در اختیار دارد و همواره نیز در این مسیر پیشتاز بوده است.
آذربایجان غربی طی سال های اخیر به یکی از استان های موفق و فعال در حوزه تجارت خارجی شامل صادرات و واردات و ترانزیت تبدیل شده که یکی از مهمترین عوامل رسیدن به این موفقیت در استان را می توان در فعالیت قابل توجه مرز بازرگان عنوان کرد.
این مرز علاوه بر اینکه درب ورودی به ترکیه و کشورهای اروپایی در حوزه تجارت خارجی به شمار می رود، یکی از نزدیکترین مرزها به حوزه دریای سیاه نیز به شمار می رود که می توان از این ظرفیت در راستای توسعه تجارت نیز بهره برد.
افزایش ۶۳ درصدی صادرات از مرز بازرگان
مدیرکل گمرک بازرگان با بیان اینکه در۶ ماهه نخست امسال، ۶۸ هزار و ۵۸۸ تن کالا از طریق این مرز صادر شده است، گفت: این امر باعث شده که نسبت به مدت مشابه پارسال صادرات از طریق این مرز ۶۳ درصد افزایش داشته باشد.
مجتبی بازگیر بیان کرد: در این مدت محصولاتی شامل اقلام پتروشیمی، نباتی کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی صادر شده است.
وی با بیان اینکه ارزش دلاری مقدار کالای صادر شده در این مدت ۲۷۴ میلیون و ۲۰۱ هزار دلار بوده، افزود: در این خصوص یک‌هزار و ۹۷۵ اظهار نامه صادر شده در حالی که سال گذشته در این مدت زمانی، این رقم یک هزار و ۱۹۷ مورد بود.
مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز به ۶۳۰ هزار و ۷۷۳ تن می رسد در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۳۱۷ هزار و ۵۵۴ تن بود.
بازگیر ادامه داد: ارزش دلاری صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز هم ۳۸ میلیارد و ۲۲۰ میلیون و ۷۰۵ هزار دلار برآورد می شود. وی گفت: در این خصوص نیز ۱۰ هزار و ۴۳۹ مورد اظهار نامه صادر شده که ۷۷درصد رشد داشته است.
وی افزود: همچنین همه ۱۳ رویه تجاری گمرک در خدمت تجار و بازرگانان در مرز بازرگان است.مدیرکل گمرک بازرگان اظهار کرد: گمرک از لحاظ رتبه صادراتی در بین گمرکات کشور رتبه ۵۳ و در بین گمرکات استان رتبه سوم را داراست.
افزایش ۲٫۵ برابری تردد کامیون از مرز بازرگان
مدیر پایانه مرزی بازرگان هم با اشاره به اینکه این مرز از پایانه‌های مهم زمینی کشور است گفت: در نیمه نخست امسال ۱۳۱ هزار و ۱۷۸ دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعالیت تجاری در این خطه از کشور بوده و ۲٫۵ برابر مدت مشابه سال قبل است.
جابر اکبرپور متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را ۷۰۵ دستگاه اعلام کرد و افزود: در این مدت ۵۲ هزار و ۴۶۴ دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۷۸ هزار و ۷۱۴ دستگاه نیز وارد شده است.
وی ادامه داد: تعداد کل تردد کامیون در مدت مشابه سال گذشته ۵۴ هزار و ۵۴۷ دستگاه بود.وی اظهار داشت: در این مدت ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ مسافر از این مرز تردد داشته که از این تعداد ۷۹ هزار و ۷۹۰ نفر مسافر ایرانی و ۷۲ هزار و ۷۲۸ نفر مسافر خارجی بودند.
اکبر پور گفت: این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۶۹ هزار و ۸۶۲ نفر از این مرز تردد داشتند.
به گفته مدیر پایانه مرزی بازرگان با شیوع بیماری کووید ۱۹ و در جهت کنترل این بیماری و نیز رعایت دستورالعمل های بهداشتی پایانه های مرزی ۲ کشور ایران و ترکیه برای تردد مسافران بسته شده و تردد هم اکنون صرفا جهت ترانزیت کالا و تردد اشخاص مقیم و دارای اقامت هر ۲ کشور امکان پذیر است.
ترانزیت بیش از ۲۵۰ هزار تُن فرآورده دامی از مرز بازرگان
رییس شبکه دامپزشکی ماکو نیز در خصوص فعالیت این شبکه در مرز بازرگان گفت: از ابتدای سال جاری، ۲۵۰ هزار و ۵۴۱ تن انواع فرآورده دامی پس از بازدید و نظارت‌های بهداشتی در قرنطینه از طریق مرز بازرگان به خارج از کشور ترانزیت شده است.
فاطمه آیرم بیان کرد: از این میزان، ۱۵۲ هزار و ۶۸۶ تن فرآورده‌های دامی بود که از مبدا کشورهای ترکیه و اروپا بارگیری شده بود که پس از بازدیدهای بهداشتی در قرنطینه دامپزشکی بازرگان به کشورهای آسیایی ترانزیت شد.
رییس شبکه دامپزشکی ماکو عمده کالاهای ترانزیتی دامی را شامل انواع فرآورده های خام دامی، فرآورده های بیولوژیک و داروهای دامی عنوان کرد و افزود: ایران در این نقطه مرزی به عنوان پل ترانزیتی کشورهای غربی و آسیایی ایفای نقش می کند و در تسهیل تجارت منطقه‌ای تاثیرگذار است.
رییس شبکه دامپزشکی ماکو اظهار داشت: در این مدت از طریق قرنطینه مرز بازرگان، ۹۵ هزار و ۵۵۲ تن انواع فرآورده‌ دامی نیز از کشورهای اروپایی وارد کشور شد که به طور عمده شامل گوشت منجمد، دارو، واکسن و خوراک ماهی بود.
آیرم افزود: میزان صادرات فرآورده های دامی کشور از طریق مرز بازرگان نیز در این مدت ۲ هزار و ۳۰۳ تن شامل پودر گوشت طیور، ماهی زینتی، ضایعات پشم گوسفندی، چرم، دنبه گوسفندی و بره موم بوده است.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی که با اپیدمی کرونا مواجه هستیم از جمله مهمترین شرایط بازگشایی گمرک بازرگان استقرار و فعالیت سیستم ضدعفونی در نقطه صفر مرزی گمرک بازرگان است که تمام پرسنل این شبکه شبانه روز تلاش می کنند تا در این شرایط سخت به اقتصاد کشور و رفع نیازهای اساسی کشور در حوزه واردات و صادرات و حمل نقل کمک کنند.
گمرک بازرگان و شهرستان ماکو در مجاورت مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوری‌آذربایجان قرار دارد؛ مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه و با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.
این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی تاسیس شد و تنها مرز بین‌المللی بین ۲ کشور ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.
ایران سه مرز رسمی با ترکیه دارد که همه آنها شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی قرار دارد؛ سرو نیز پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ به طور کامل بسته شده ولی تردد محدود ریلی از مرز رازی در این مدت بین ۲ کشور ایران و ترکیه صورت گرفته است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، مرز بازرگان که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می رود در فاصله? یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو قرار دارد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


چهار × 4 =