صادرات کالا از گمرک مهاباد سه برابر شد

صادرات کالا از گمرک مهاباد سه برابر شد

آراز آذربایجان،رییس گمرک مهاباد گفت: از ابتدای امسال (نیمه نخست) چهار میلیون دلار انواع کالا در قالب ۸۳ اظهارنامه صادراتی از گمرک این شهرستان صادر شده که این مقدار در مقایسه با ارزش صادرات سال قبل سه برابر شده است.
احمد احمدی افزود: طی این مدت فرش ماشینی، محصولات پتروشیمی و پودر رختشویی عمده‌ترین کالاهای صادراتی از گمرک مهاباد و مقصد بیشتر کالاهای صادراتی از این گمرک کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان بوده است.
وی با بیان اینکه ارزش کالاهای صادر شده سال قبل از گمرک مهاباد یک میلیون و ۲۸۵ هزار دلار بود، اضافه کرد: یکی از دلایل این افزایش ارزش کالاهای صادراتی از گمرک مهاباد، صادرات محصولات مجتمع پتروشیمی از این گمرک است حال آنکه در سال‌های گذشته محصولات پتروشیمی مهاباد از طریق سایر گمرکات صادر می‌شد.
رییس گمرک مهاباد با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۱۳۶ پرونده کالای قاچاق نیز در مهاباد به ثبت رسید، گفت: ارزش ریالی این اقلام ۱۱۸ میلیارد ریال است که نسبت به سال پیش از آن ۴۷ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به انواع کالاهای قاچاق کشف شده در گمرک مهاباد نیز یادآور شد: پارچه و پوشاک، لوازم خانگی و گوشی لوازم تلفن همراه بیشترین کالای قاچاق کشف شده را شامل می‌شود.
احمدی تاکید کرد: امسال با توجه به کاهش شیوع کرونا و افزایش تعاملات مرزی، یک هزار و ۹۰ پروانه خروج موقت خودرو در مهاباد صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
مجتمع پتروشیمی مهاباد ظرفیت تولید سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تُن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ۳۰ هزار تُن بوتن یک را دارا است.
مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد و گمرک این شهرستان یکی از گمرک‌های ۹ گانه استان به شمار می‌رود؛ این استان بیش از ۹۶۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ترکیه و نخجوان دارد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲:۲۹ ب.ظ

دیدگاه


+ 8 = شانزده