نماينده مردم نقده در مجلس:

۹۳ سد ساخته شده و در دست مطالعه حوزه دریاچه ارومیه توجیه منطقی ندارد

۹۳ سد ساخته شده و در دست مطالعه حوزه دریاچه ارومیه توجیه منطقی ندارد

گروه خبر: عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بر روی حوزه آبریز دریاچه ارومیه چیزی حدود ۹۳ سد ساخته شده یا در دست مطالعه است که این البته اصلا با وضعیت منطقه تناسب ندارد و توجیه منطقی ندارد چون بسیاری از خشکی‌های ایجاد شده به سبب ساختن همین سد‌هاست .
به گزارش آرازآذربایجان ، عبدالکریم حسین‌زاده در این باره اظهار داشت: به اعتقاد من، چون در کشور خودمان آمایش سرزمینی نداشته و نداریم و به این زودی‌ها نیز نخواهیم داشت، در بحث مکان‌یابی سد‌ها، هم در نوع ساخت و هم در تطابق سد‌های ساخته شده با وضعیت اکوسیستمی مناطق اشتباهات بسیاری انجام داده ایم؛
وی افزود: برای نمونه، هم اکنون ما در استان لرستان سدی نداریم، ولی در خوزستان سد‌های بیشماری ساخته شده که اگر آمایش سرزمینی صورت می‌گرفت و خاستگاه‌های آبی کشور شناسایی می‌شد و پایانه‌هایی که تبدیل به ذخیره گاه آبی کشور هستند، مشخص می‌شدند و به اصطلاح پلت‌فرم اساسی از این وضعیت احساس می‌شد، لازم نبود در همه جا سد ساخت. از سوی دیگر، این احساس پدید نمی آمد که در همه جا باید سد ساخته شود.
نماینده مردم نقده در مجلس گفت: دلیل این بی‌برنامگی‌ها و تشتت، که برخی اعتقاد دارند سد‌ها باید اضافه شود و برخی‌ها می‌گویند، باید کم شوند و حتی برخی‌ها اعتقاد دارند که برخی سد‌ها باید از بین برود، وجود نداشت. اکنون تنها روی حوزه آبریز دریاچه ارومیه چیزی حدود ۹۳ سد ساخته شده یا در دست مطالعه است که این البته اصلا با وضعیت منطقه تناسب ندارد، چون بسیاری از خشکی‌های ایجاد شده به سبب ساختن همین سد‌ها در زمان‌های مختلف بوده و حتی به نظر من، امروز پاسخ دقیقی هم برای این موضوع وجود ندارد، چون ما باوری به آمایش سرزمینی نداشته و اساس برنامه ریزی برای توسعه درون سرزمینی نداشته ایم.
این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: تا زمانی که عقلانیت بر روند ساخت و ساز‌ها حاکم نباشد، امکان هر چیزی هست و احتمال دارد، عده‌ای از ساخت سد، رانتی برای خود دست و پا کنند و عده‌ای نیز از عدم ساخت آن رانتی برای خود به دست آورند و هر دو این‌ها امکان‌پذیر است. اعتقاد من این است که حتی پیوست‌های بودجه‌ای که از مجلس و دولت بیرون می‌آید هم نباید بر اساس لابی باشد. همه باید بنا بر نیاز‌های واقعی و توان مالی کشور باشد، چون در این صورت است که دست رانت‌خواران نیز از درآمد‌های بودجه‌ای کشور کوتاه خواهد شد.
هنوز بسیاری از مناطق کشور که در ماه‌های اول سال دچار سیل شده بودند، با عوارض و مشکلات آن دست به گریبان هستند؛ هرچند رسانه‌ها نیز دیگر کمتر به این موضوع وارد می شوند، شدت آسیب در این مناطق همچنان از بین نرفته و این مناطق به شدت درگیر معضلات سیل است. اما در این میان، عده‌ای فرصت را مغتنم شمرده و از بلایای طبیعی در حال سوءاستفاده به نفع خود هستند. مافیای سد که مدتی بود به دلیل خشکسالی‌های گذشته، فرصت ظهور و بروز پیدا نکرده بود، پس از این قضایا به شدت فعال شده و بار دیگر در حال عرض اندام هستند.
بسیاری از افرادی که تا همین چند روز پیش، ساخت سد‌های پی در پی را عامل خشکسالی در کشور می‌دانستند، امروز صحبت از کمبود سد می‌کنند و نبود سد‌ها را در برخی مناطق کشور دلیل این سیل می‌دانند. بسیاری از نمایندگان مجلس، که حتی در روز معرفی و رأی اعتماد به وزیر نیرو، ایجاد سد‌های انبوه در کشور را از نقاط ضعف وزرا می‌دانستند، امروز طرفدار سدسازی در کشور شده اند!
گویا برخی از فرصت سیل برای خود کیسه دوخته و در حال متقاعد کردن دولت برای ایجاد سد‌های جدید در کشور هستند و امیدوارند، بتوانند با تحریک دولت، دست کم بار دیگر برخی از سد‌هایی را که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و نبود برنامه ریزی مناسب روند آن متوقف شده بود، احیا کنند.
اما در این میان، برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که دلیل این موضوع، نبود برنامه‌ریز و نداشتن آمایش سرزمینی است و در واقع تا زمانی که آمایش سرزمینی مناسبی صورت نگیرد، عده‌ای هم از ساخت سد و هم از نساختن آن سوءاستفاده کرده و با ایجاد رانت‌های کلان، جیب خود را پر می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


6 − = پنج