گزارش//

شتاب دهی به تکمیل آزادراه ارومیه-تبریز انتظار به حق مردم آذربایجان

شتاب دهی به تکمیل آزادراه ارومیه-تبریز انتظار به حق مردم آذربایجان

گروه گزارش: توسعه راهها، از مهمترین مبادی برای توسعه یافتگی و پیشرفت در هر منطقه است در حالی که آذربایجان غربی با وجود بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه وظرفیتهای فراوان برای رشد اقتصادی از این اصل اساسی کم نصیب مانده است. آزادراه ارومیه – تبریز از جمله طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب است که با اجرای این پروژه ۱۰ کیلومتر فاصله بین ۲ شهر کاهش می یابد. ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز – ارومیه در محدوده آذربایجان غربی و بقیه در قلمروی آذربایجان شرقی است.
اجرای این پروژه از سال ۹۱ آغاز شده که در ۶ قطعه اجرا می شود. قطعه اول این طرح از سه راهی ابوذر تا ابتدای جاده شهید کلانتری، قطعه دوم جاده شهید کلانتری بر روی دریاچه ارومیه و قطعه سوم نیز با گذر از پل میان‌گذر دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی و با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل می‌شود. قطعه چهارم آزاد راه تبریز ارومیه از سه راهی سرای تا سه راهی خاصبان و قطعات پنجم و ششم آزادراه تبریز- ارومیه از سه راهی خاصبان تا تبریز است.گفتنی است قطعه یک و دو این آزادراه اجرایی شده اما با افزایش هزینه‌های ساخت و ساز رغبت سرمایه‌گذاران و پیمانکار این پروژه نیز برای ادامه کار کاهش یافته است بطوری که اجرای قطعه سوم از این بزرگراه به کندی پیش می رود.
کمبود اعتبارات علت کندی پروژه آزاد راه ارومیه-تبریز
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس در گفت وگو با ایسنا افزود: اعتبارات لازم برای تکمیل آزاد راه ارومیه _ تبریز تخصیص یافته اما برای تسریع در اجرای این پروژه ارزشمند نیازمند جذب سرمایه گذار هستیم. چوی با اشاره به اینکه تکمیل این پروژه ۱۰کیلومتر از مسیر ارومیه_ تبریز را کوتاه می_کند،تصریح کرد: در کنار کوتاهی مسیر، تکمیل این پروژه موجب توسعه اقتصادی منطقه و توسعه گردشگری می شود.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به نوسانات ارزی و نیاز منطقه باید هرچه سریعتر و با تامین اعتبارات لازم روند اجرایی این پروژه به اتمام برسد.
وی خاطر نشان کرد: باید موانع تکمیل پروژه آزاد راه ارومیه_ تبریز همچون تامین اعتبار و تامین مواد اولیه که در حال حاضر مهمترین دلایل حرکت کند پروژه آزاد راه است، برداشته شود.
حجت الاسلام ذاکر یاد آور شد: در روزهای اخیر جلساتی با وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و تصمیم براین شد با تامین اعتبار و جذب سرمایه گذاران این پروژه در ماه های آتی و در زمان اندک این پروژه پیشرفت به اتمام برسد.
باجدیت بدنبال حل مشکلات حوزه حمل و نقل هستیم
محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی با اشاره به جایگاه استان در حوزه ارتباطات و قرار گرفتن استان در کریدورهای غرب ، شرق و جنوب، توجه به زیر ساخت های حمل و نقل در استان را در افزایش تجارت بین الملل بسیار موثر دانست و گفت: به دلایل مختلف اجرای پروژه های حوزه راه در استان با مشکل مواجه شده است و ما تلاش می کنیم با استفاده از منابع ملی و ظرفیت های قانونی در حوزه های مالی، سیستم های حمل و نقل و ترانزیت در استان را تقویت می کنیم.استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: زیر ساخت های حمل و نقل در استان مناسب نیست و وزارت راه و شهرسازی باید در جهت حل مشکلات در این حوزه و اختصاص اعتبارات ویژه به این بخش در استان نقش موثری ایفا کند.وی گفت: با جدیت به دنبال رفع موانع و مشکلات حوزه حمل و نقل استان هستیم.
قطعه سوم آزادراه ارومیه-تبریز آماده پیمان سپاری جدید است
سید محسن حمزه‌لو،مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه احداث قطعه سوم آزادراه ارومیه به تبریز “از آق گنبد به سرای” و ادامه احداث تونل ها به دلایل مختلف از پیمانکار بخش خصوصی گرفته شده و در آستانه جذب سرمایه گذار جدید برای این طرح هستیم، ادامه داد: قطعه اول آزاد راه تبریز – ارومیه به طول ۲۴٫۵ کیلومتر از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه ارومیه است.مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: قطعه دوم به طول ۱۵٫۵ کیلومتر خاکریز میانگذر دریاچه ارومیه را شامل می شود.
حمزه‌لو بیان کرد: قطعه سوم به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) بوده و مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل در دست انجام است.وی تاکید کرد: البته انتخاب گزینه کوهستانی با رویکرد احداث تونل، طول قطعه سوم را از ۲۹ به ۱۹ کیلومتر کاهش داده است.
وی افزود: قطعه چهارم آزاد راه تبریز ارومیه به طول ۲۹ کیلومتر از سه راهی سرای تا سه راهی خاصبان بوده و در این قطعه با احداث یک باند دو خطه جدید، به موازات مسیر ۲ خطه موجود، این محور به درجه آزادراهی ارتقا می‌یابد.وی تاکید کرد: قطعات پنجم و ششم آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۳۲ کیلومتر از سه راهی خاصبان تا تبریز (کیلومتر ۷ آزادراه تبریز-سهند) است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، با توجه به تحریم ها و وجود مشکلات مالی، پروژه های متعددی ناقص باقی مانده و طبق وعده دولت، تکمیل پروژه های نیمه تمام اولویت اصلی است، تکمیل آزاد راه ارومیه- تبریز نیز از جمله پروژه هایی است که با تکمیل آن اتفاقات بسیار خوبی برای آذربایجان غربی رخ خواهد داد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۹:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 2 =