شاهراه ارتباطی ایران به اروپا کنارگذر ندارد

شاهراه ارتباطی ایران به اروپا کنارگذر ندارد

گروه گزارش: از آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل و نقل تنها مرکز استان کشور است که کنار گذر ندارد.
موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد.
اما متأسفانه اجرای طرح‌های توسعه ای در زمینه زیرساخت‌های راه نه تنها با کندی در حال اجرا بوده بلکه قدمت برخی از طرح‌های مهم به چندین سال می‌رسد از جمله جاده بین‌المللی ارومیه – سرو که از سال ۷۳ آغاز شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است و کمبود اعتبار در این خصوص حرف اول را می‌زند کمبودی اعتباری که تنها عامل بلاتکلیف ماندن طرح‌های مهم راه_سازی در استان و ارومیه به شمار می‌رود.
آذربایجان غربی به لحاظ طول معابر شهری و روستایی بین ۱۰ استان اول کشور قرار دارد که نیازمند اختصاص بودجه بالایی برای ساخت ترمیم، بهسازی و نگهداری راه‌هاست، این استان از نظر رتبه بندی راه های اصلی و روستایی در سطح کشور جزو استان‌های با برخورداری متوسط است بنابراین با توجه به شرایط توپوگرافی و اقلیمی استان در اقلیم سرد کوهستانی ساخت و نگهداری راه‌ها همواره با مشکلات بیشتری نسبت به سایر مناطق کشور روبرو بوده و توجه ویژه ای در خصوص حمایت‌های مالی و اعتباری را نیازمند است.
بی توجهی برخی مسئولان به ضرورت توسعه راه های استان و نیز اتمام طرح‌های نیمه تمام این حوزه از سال‌های گذشته تاکنون نه تنها موجب عقب‌ماندگی در اقتصاد استان می‌شود بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان از جمله سلب آسایش و تصادفات و … نیز می‌شود.
*ارومیه تنها مرکز استانی است که کنارگذر ندارد
ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا در حوزه راه و حمل و نقل و… متأسفانه تنها مرکز استانی است که کنارگذر ندارد.
از سه الی چهار سال گذشته طرح احداث کنارگذر شرقی ارومیه کلید خورد و مطالعات آن نیز به اتمام رسید اما با گذشت چندین سال این طرح پشت ایستگاه بی پولی و بی توجهی مسئولان به ضرورت اجرای آن بلاتکلیف رها شده است.
این طرح در ورودی شهر ارومیه قرار دارد و شمال استان را به جنوب استان متصل می‌کند، با احداث این مسیر مسافران برای تردد از جنوب به شمال استان و برعکس از داخل شهر ارومیه عبور نمی‌کنند و در این راستا شاهد کاهش ترافیک در داخل شهر ارومیه خواهیم بود.
یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم آغاز اجرای طرح کنار گذر شرقی ارومیه با گذشت بیش از چهار سال اظهار داشت: متأسفانه ارومیه تنها مرکز استانی است که کنار گذر ندارد و به دلیل نبود کنار گذر در این شهر هم‌‌اکنون شاهد تردد خودروهای سنگین از داخل شهر هستیم.
نادر قاضی با بیان اینکه همین امر سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان ارومیه شده است و آسایش و آرامش شهروندان را با مشکلاتی روبه‌ رو کرده است افزود: روزانه شاهد تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین از جاده‌های ارومیه به استان و کشورهای مختلف هستیم، اما جاده‌های ما ظرفیت این حجم تردد را ندارد.
وی همچنین به رکود پروژه جاده ارومیه به میاندوآب نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این جاده که حدود ۱۴۵ کیلومتر است بیش از دو دهه است که باید تعریض شود اما همچنان بلاتکلیف و نیمه کاره رها شده است.
قاضی پور تاکید کرد: همچنین جاده بین‌المللی ارومیه سرو نیز به طول ۵۵ کیلومتر از سال ۷۳ آغاز شده ولی هنوز به اتمام نرسیده است که جای تاسف دارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از بی توجهی به زیر ساخت‌های راه و حمل و نقل در استان به ویژه ارومیه گلایه کرد و گفت: ضریب نفوذ شبکه ریلی در یک کشور، شاخص مهمی از توسعه اقتصادی بوده ولی با وجود قدمت ۸۰ ساله راه ‌آهن در کشورمان، این زیرساخت مهم توسعه اقتصادی و ترانزیتی در آذربایجان غربی از ضریب نفوذ کمتری برخوردار است.
*آغاز عملیات اجرایی کنارگذر شرقی ارومیه در انتظار بودجه
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص توسعه زیر ساخت‌های راه در استان به ویژه ارومیه گفت: در طی سال‌های اخیر فعالیت‌های گسترده ای در این خصوص صورت گرفته و در حال حاضر طرح‌های مهمی از جمله راه آهن ارومیه – مراغه، بزرگراه و محورهای مواصلاتی مهمی در حال اجراست.
خلیل محبت خواه در خصوص عدم آغاز عملیات اجرایی کنار گذر شرقی ارومیه اظهار داشت: مطالعات این طرح به طول ۸۸ کیلومتر از سه الی چهار سال گذشته آغاز و به اتمام رسیده اما هنوز اعتبارات مورد نیاز آن تخصیص داده نشده است.
وی با بیان اینکه کنار گذر شرقی ارومیه به صورت چهار بانده احداث خواهد شد افزود: این طرح نیازمند ردیف اعتباری است که در طول برنامه پنجم توسعه از آن به عنوان ۲۱۵ یاد می‌شود هم اکنون این ردیف اعتباری اخذ شده ولی هنوز تخصیص نیافته است.
محبت خواه با بیان اینکه به محض تخصیص اعتبار عملیات اجرایی این طرح آغاز می‌شود عنوان کرد: به دلیل اجرای این طرح در طول شهر ارومیه نیازمند تملک اراضی زیادی هستیم که باید قبل از اجرا این مورد را اجرایی کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اعتبار مورد نیاز این طرح را ۲ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: این طرح در ورودی شهر ارومیه قرار دارد و شمال استان را به جنوب استان متصل می‌کند.محبت خواه اظهار داشت: در صورت اجرای این طرح بزرگراه ارومیه – میاندوآب، آزاد راه شهید کلانتری ارومیه و نیز محورهای ارومیه – سلماس و ارومیه سرو به همدیگر متصل می‌شوند.نباید فراموش کرد توسعه اقتصاد استان و منطقه حتی کشور را می‌توان با توجه به زیرساخت‌های راه و حمل و نقل شاهراه ارتباطی ایران به اروپا سرعت بخشید.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


دو + 8 =