گزارش//

شاخسی واخسی سنت دیرینه مردم آذربایجان درعزاداری محرم

شاخسی واخسی سنت دیرینه مردم آذربایجان درعزاداری محرم

گروه گزارش: با آغاز ماه محرم و ایام شهادت سالارشهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایش شهرهای آذربایجان غربی رنگ و بوی عزا به خود گرفت و مراسم اعلان عزا در میدان انقلاب ارومیه برگزار شد.
مردم این منطقه با سیاه پوش کردن سردر منازل، مغازه ها، معابر اصلی شهر و خیابانها و نیز بر تن کردن جامه های سیاه به رسم هر سال همزمان با آغاز ماه محرم اقدام به عزاداری کرده و عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) و یاران باوفایش ابراز می کنند.
استقبال از ماه محرم در این دیار اعم از شیعه و سنی و حتی اقلیت های دینی آداب و رسوم خاصی دارد مراسم اعلان عزا، آیین طشت گذاری، زنجیرزنی، دستجات عزاداری، دادن نذری، توسل به دستجات عزاداری بخشی از آداب مردم این منطقه در ماه محرم است.
در این راستا امسال نیز همزمان با فرارسیدن ماه محرم شهرهای آذربایجان غربی رسم خاص »طشت گذاری« و دسته‌های »شاخسی، واخسی« (شاه حسین، وای حسین) از دهه آخر ماه ذیحجه، فعالیت خود را شروع کرده اند.
به این شکل که دسته‌های عزاداری شاخسی، واخسی، از چند روز مانده به ماه محرم، شب‌ها در حسینیه‌ها و مساجد تشکیل شده و با حضور عزاداران، در صف‌هایی طویل و زنجیروار، راهی کوچه و خیابان شده و مرثیه‌ها و اشعار مذهبی در رثای سالار شهیدان و یارانش سرمی دهند.
اوج این مراسم درظهر عاشورا و پس از اتمام عزاداری ظهر عاشوراست که عزاداران، با ذکر »شاخسی، واخسی«، پس از طی نمودن مسیری طولانی نهایتا خود را به خیمه‌های به آتش کشیده شده (نماد خیمه‌های امام حسین(ع) و یارانش در کربلا) رسانده و به سوگ واقعه می‌نشینند.
رسم دیگر، »طشت گذاری« یا »طشت گردانی« است که منسوب به اردبیل، به طور خاص و مردم آذربایجان به طور عام است، در این آیین، طشت، نماد مشک سقای کربلا، نماد آب رود فراتی است که به روی حسین(ع) و یارانش بسته شد و نشان از جایگاه والای آب در فرهنگ شیعیان و بخصوص ایرانیان است.
*مراسم اعلان عزای حسینی در ارومیه
یک روز مانده به ماه محرم مراسم اعلان عزای حسینی در میادین اصلی شهرهای آذربایجان غربی با حضور مردم، مسئولان، هئیت های مذهبی برگزار می شود که امسال مراسم اعلان عزا در میدان انقلاب ارومیه برگزار و پرچم عزای حسینی در این میدان برافراشته شد.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی در این مراسم که شنبه شب در ارومیه برگزار شد با بیان اینکه محرم و عاشورا یک حماسه جاودانه است بنابراین باید تمام شعارها و آئین‌های محرم مصادیق عاشورایی داشته باشند، افزود: خدای متعال امام حسین (ع) را محبوب دلها قرار داده است و حماسه عاشورای آن حضرت پس از قرن ها زنده و پویا در راستای اعتلای نام اسلام و مقابله با توطئه های دشمنان تاثیرگذار است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نجف قلی زاده سرایی تاکید کرد: حماسه عاشورا در کنار انتظار مهدوی و رهبری انقلاب اسلامی سه رکن بزرگ اقتدار ایران اسلامی است و باید در راستای تقویت روز افزون این سه رکن حرکت کنیم.وی با اشاره به هجمه های فرهنگی دشمنان به خصوص در زمینه از بین بردن فرهنگ و آموزه‌های عاشورا عنوان کرد: دشمن امروز با راه اندازی انواع شبکه‌های ماهواره و با تولید و پخش برنامه‌های انحرافی برای از بین بردن فرهنگ دینی و اسلامی وارد میدان شده تا حدی که حتی امروز دشمن بیانیه داده، نگذارید در هیئت‌ها عکس رهبری و شهدا را نصب کنند.
*زنجیر زنی و تشکیل دستجات عزاداری در ارومیه
یکی از آیین های دیرینه در ماه محرم زنجیر زنی و تشکیل دستجات عزاداری داری است و عموما زنجیر در میان عزاداران به شیوه یک دست برشانه ها نواخته می شود. دسته های زنجیر زنی شهر ارومیه نیز به عنوان یکی از کانون های بزرگ عزاداری در دهه اول ماه محرم از همان روزهای اول و دوم به راه می افتند.
این دسته ها مجموعه ای از مردان، جوانان و کودکانی هستند که معمولا در دو ردیف یا دسته عزاداری سازمان می یابند که برای نشانه عزادار بودن پیراهن سیاه معمولی یا کمی بلند پوشیده و برخی نیز دستمال سیاهی به نام (باش قره سی) بر سر می بندند.
عزاداری در سطح استان طی روز نهم ماه محرم (تاسوعا) به اوج می رسد و از اوایل صبح و بعد از بر آمدن آفتاب شروع می شود، ابتدا برای لحظاتی در مساجد و پس از آن اوایل صبح در خیابان ها و کوچه های شهر و محدوده روستاها انجام می پذیرد و نوحه های این روز به ذکرهای مربوط به جانبازی ها و فداکاری های حضرت ابوالفضل عباس اختصاص دارد.تعزیه خوانی و شبیه خوانی، برپایی سفره های نذری، قربانی گوسفند پای دستجات عزاداری، برگزاری مجالس عزا با سخنرانی سخنرانان در خصوص فلسفه قیام حسینی از دیگر آیین هایی که مردم این دیار همه ساله همزمان با ماه محرم به خصوص دهه اول برگزار می کنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 54