گزارش//

سگ‌های خیابانی، تهدید یا سرگرمی

سگ‌های خیابانی، تهدید یا سرگرمی

گروه گزارش: خیلی از افراد موافق جمع آوری سگ‌های بلا صاحب (ولگرد) و نگهداری آنها هستند ولی این کار مخالفانی هم دارد که آن را نشانه تعرض به محیط زیست می‌دانند اما سوالی که پیش می‌آید اینکه کارشناسان، سخن کدام گروه را تایید می‌کنند؟ موافق یا مخالف؟ سیاه چاله معضل سگ‌های بلا صاحب (ولگرد) در حواشی تمامی شهرستان‌ها، نزدیک عید نوروز موضوعی است که اذهان عمومی را به خود جلب و گلایه‌های اهالی هر محله‌ای، پرسه روزانه و شبانه گروهی سگ‌های بلا صاحب است که ترس عمومی را در پی دارد.
صدای زوزه و پارس سگ از جمله صداهای رعب آوری است که بسیاری آن را از مخاطرات محله زندگی خویش دانسته و تهدیدی برای خانواده بویژه کودکان می‌دانند.صدای زوزه سگ به معنای ارتباط صوتی، اندوه تنهایی، جلب توجه و محبت، بیماری‌ها و درد کشیدن و برانگیخته شدن احساسات است ولی آوای دفاع از قلمرو نیز محسوب شده به گونه‌ای که در آن حین امکان حمله به افرادی که به زعم حیوان وارد قلمرواش می‌شوند، وجود دارد.بارها رسانه‌ها در خصوص حمله سگ به انسان گزارش و اخباری منتشر کرده‌اند تا زنگ خطر برای مدیریت این چالش را به گوش مسوولان مدیریت شهری برسانند.سوژه اصلی سگ‌های بلا صاحب حمله به انسان‌های بی دفاع همچون کودکان تنها است و همین موجب آزار و نارضایتی عمومی در این خصوص شده که با کمی جست و جو در فضای مجازی می‌توان برخی کلیپ‌های ضبط شده با این موضوع را مشاهده کرد.
سگ‌های بلا صاحب به انسان حمله می‌کنند
حسین جهان نورد شهروند روستانشین در ارومیه که خود با معضل سگ‌های بی صاحب روبرو شده و چندین بار شاهد حمله‌ این حیوان بوده است ضمن درخواست رسیدگی مدیران شهری برای جمع آوری این حیوان افزود: در یکی از روستاهای بزرگ حاشیه جاده شهید کلانتری یکی از اهالی که توسط سگ بلا صاحب مورد حمله قرار گرفته بود اینک با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند.وی در ادامه گفت: متاسفانه خانواده این فرد، بیماری وی را به دلیل زندگی روستایی بروز نمی‌دهند و من به شخصه نگران وضعیت سلامتی روحی و جسمی او هستم.
اجازه نمی‌دهم فرزندانم به تنهایی در کوچه بازی کنند
ندا عباسی، مادری که از ترس سگ بلا صاحب اجازه نمی‌دهد دو فرزندش به تنهایی در کوچه بازی کنند می‌گوید: خانه ما در حاشیه شهر ارومیه است و چون بارها شاهد صف آرایی سگ‌ها و پارس مهیب‌شان بودم لذا عصر و در ساعاتی که محله ساکت است اجازه نمی‌دهم کودکانم به کوچه و خیابان‌های اطراف برای بازی بروند.
وی در ادامه افزود: با اینکه این سبک زندگی به روان فرزندانم آسیب می‌زند اما به نظرم در مقابل این معضل چاره‌ای جز این نیست.
سگ‌های خیابانی برایم شیرین هستند
بهار شاه محمدی خود دارای سگ خانگی است می‌گوید: سگ‌های خیابانی اگر به صورت مدیریت شده عقیم سازی شوند به نظرم اتفاق شیرینی است که انسان با دیدن آنها در خیابان و کوچه دقایقی با او سرگرم می‌شود و این لحظات شیرین است.وی گفت: برخی این حیوان را با دست یا پا نوازش می‌کنند چون این کار احساس خوبی بهشون منتقل می‌کند البته برخی بدنبال سرگرمی چند لحظه‌ای با سگ‌ها هستند.
سگ‌های بلا صاحب چهره شهر را زشت می‌کنند
نسیم آزادمنش یکی از افرادی هست که به حیوان خانگی علاقه مند است و به ایرنا می‌گوید: سگ‌های بلا صاحب چهره شهر را زشت می‌کنند و از آنجایی که توله آوری آنها بسیار زیاد است بنابراین عقیم سازی بهترین راهکار است.
او گفت: من به سگ و دیگر حیوانات علاقه مندم و زمانی که در خیابان ببینم باهاشون بازی می‌کنم البته احتمالا کثیف بودنشون خیلی زیاد است ولی با پوشیدن دستکش در زمانی کوتاه و به صورت گذرا با او بازی می‌کنم.
زوزه سگ‌ها آرامش‌مان را گرفته است
آریان عزتی شهروند اهل ارومیه است که علل زیاد شدن تعداد سگ در حاشیه شهر را عدم مدیریت مناسب دانست و گفت: مدیران شهری باید به این موضوع ورود کنند.
او اضافه کرد: در انتخابات شورای شهر شرکت کردیم تا همین افراد معضلات شهر را حل کنند که از همین تریبون می‌خواهم به ایشان یادآوری کنم لطفا کم کاری نکنید.عزتی در ادامه افزود: ما در منطقه خودمون که در مرکزیت شهر قرار دارد متاسفانه نصف شب هم شاهد زوزه سگ هستیم و همین موجب آزردگی خاطر اهالی منطقه و به هم خوردن آرامش شبانگاهی است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، وی از مسوولان حوزه شهری خواست تا ضمن برخورد با حیوان آزاری در مقابل رشد بی رویه حیوانات خیابانی واکنش نشان دهند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۸:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


2 + = پنج