گزارش//

سوغات دکه‌های غیرمجاز در سطح شهر مهاباد؛ از تبعیض تا بی‌نظمی

سوغات دکه‌های غیرمجاز در سطح شهر مهاباد؛ از تبعیض تا بی‌نظمی

گروه گزارش: افزایش دکه‌های غیرمجاز در مناطق مختلف شهری مهاباد، علاوه بر بی‌نظمی در چهره شهر موجی از نارضایتی و احساس تبعیض را در بین شهروندان به ویژه جویندگان کار ایجاد کرده است.
افزایش قارچ گونه دکه‌های غیرمجاز طی چند ماه گذشته مسوولان شهرستانی را ناچار به چاره اندیشی برای جمع آوری دکه‌های غیرمجاز کرده است؛ این در حالی است که هر روز تعداد قابل توجهی از جوانان و افراد متقاضی کسب و کار برای ایجاد دکه درخواست خود را به فرمانداری ارسال کرده و با ممنوعیت ایجاد دکه مواجه می شوند.
در نهایت برخی از افراد با بی توجهی به قانون و اخذ هر گونه مجوزی از روی ناچاری و یا وابستگی به سایر نهادهای دولتی اقدام به استقرار دکه در جای دلخواه خود می کنند.
ادامه این روند هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ عدالت اجتماعی شهروندان را اذیت می کند ولی می توان با یک رویه ثابت و بدون تبعیض بین همه شهروندان، زمینه را برای استقرار مناسب و همچنین اختصاص دکه به افراد دارای اهلیت فراهم کرد.
سه سال دنبال مجوز دکه در یکی از معابر شهر هستم
یکی از جوانان جویای کار پس از مراجعه به فرمانداری در روز ملاقات عمومی گفت: طی سه سال گذشته با سه فرماندار مختلف دیدار و خواستار احداث دکه شدم ولی هیچ جوابی نگرفتم.صلاح امیری افزود: پیشتر هم چندین بار به شهرداری مراجعه کرده بودم که تصمیم نهایی را منوط به مجوز از فرمانداری می کرد و در نهایت با وجود پیگیری های مختلف موفق به کسب مجوز راه اندازی دکه نشدم.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه مسوولان ادعا کردند راه اندازی دکه غیرقانونی است اما افرادی هستند که بدون هیچ گونه مجوزی اقدام به استقرار دکه در معابر و فضای سبز شهری کرده و فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه برخی افراد با هزینه نزدیک به یک میلیارد ریالی دکه خود را راه اندازی کرده اند، گفت: اگر قانون راه اندازی این دکه ها ممنوع کرده چرا با آنها برخورد نمی کند؛ اگر قانونی هستند پس چرا جوانان امثال من نمی توانند از آن استفاده و حداکثر معیشت خانواده ای با آن پیدا کنند؟
ضرب الاجل یک ماهه برای جمع آوری دکه های مهاباد صادر شده است
شهردار مهاباد در همین رابطه گفت: مهلت یک ماهه برای جمع آوری دکه های غیرمجاز در سطح شهر صادر شده که پس از اتمام این مهلت، با همکاری عوامل انتظامی نسبت برچیدن آنها اقدام خواهد شد.بابک رستم پور اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد دکه های غیرمجاز و بدون مجوز در معابر و اراضی شهری و براساس اخطاریه قبلی و حکم دادستانی، جمع آوری آنها در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: مهلت یک ماهه تا نیمه اول آذرماه بوده و پس از آن، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.
شهردار مهاباد ادامه داد: هیچ گونه مجوزی از طرف شهرداری برای ایجاد دکه در معابر سطح شهر داده نشده است.
واگذاری دکه به افراد باید طبق یک رویه مشخص صورت پذیرد معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری مهاباد گفت: واگذاری دکه در سطح شهرستان باید تابع یک سری شرایط خاص بوده و با یک رویه مشخص به متقاضی واگذار شود.خسرو کردپور بیان کرد: اینکه برخی بدون توجه به قانون و با نظر شخصی اقدام به استقرار دکه در معابر شهری و فضای سبز می کنند، قابل قبول نیست و باید نسبت به تغییر این رویه اقدام شود.وی با اشاره به مهلت یک ماهه به صاحبان این دکه ها گفت: انتظار داریم مالکان تا موعد مقرر نسبت به جمع آوری دکه های غیرمجاز خود اقدام کنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، باید منتظر ماند و دید که پس اتمام مهلت یک ماهه برخورد با دکه های غیر مجاز که زمان آن در اواسط آذرماه به اتمام می رسد، آیا ریشه این دکه ها غیرمجاز در سطح شهر جمع آوری خواهد شد و یا افرادی دیگری نیز جسارت احداث دکه های مجاز در منطقه دلخواه را خواهند داشت.
به گفته شهرداری مهاباد بیش از ۵۰ دکه غیرمجاز در معابر اصلی و فضای سبز شهری فعال بوده که هیچ کدام مجوزی رسمی را ندارند به صورت خودسر و بدون توجه به ضوابط از فضای عمومی استفاده شخصی می کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


9 − = شش