مدير کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:

سهم ایران از صنعت چاپ جهان کمتر از نیم درصد است

سهم ایران از صنعت چاپ جهان کمتر از نیم درصد است

گروه خبر:مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سهم ایران از صنعت چاپ جهان، کمتر از نیم درصد است که این رقم بسیار نازل به نظر می رسد.محمود رضا برازش در چهاردهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ و نخستین جشن خانواده صنعت چاپ آذربایجان غربی که با حضور مدیران مسوول چاپخانه ها و صنایع وابسته استان برگزار شد، افزود: گردش مالی صنعت چاپ جهان در سال، ۸۶۰ میلیارد دلار است و این در حالی است که در خوشبینانه ترین حالت فروش نفت ایران در سال به ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد.
وی اظهار کرد: سهم کشور ایران از درآمد صنعت چاپ، سه میلیارد دلار برآورد می شود که جایگاه خوبی در دنیا نداریم.
وی اضافه کرد: سهم نشریات از این درآمد سه میلیاردی در کشور ۱۵ درصد و سهم کتاب، تنها پنج درصد است که نشان می دهد این موارد نیز از وضعیت مناسبی در صنعت چاپ برخوردار نیستند.
مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در ۹ ماهه گذشته ۷۰ هزار تن کالای چاپ شده وارد کشور شده است و شش تا هفت میلیارد مجوز واردات در وزارت فرهنگ و ارشاد داده ایم که این ضعف صنعت چاپ ما را نشان می دهد.برازش گفت: ارتقای سریع جایگاه صنعت چاپ در دنیا بر کسی پوشیده نیست و باید در کشور به این موضوع توجه زیادی شود.
وی افزود: هیچ بخشی از فرهنگ و اقتصاد وجود ندارد که چاپ در آن دخیل نباشد و تمامی زندگی ما وابسته به صنعت چاپ است.
وی ادامه داد: ما ضعف چاپ در مواد غذایی داریم و باید سرمایه گذاری های جدی صورت گیرد.وی اظهار کرد: اگر برای عرضه محصولات تولیدی کشور به نوع چاپ و بسته بندی آنها توجه نشود حق آن محصولات را ادا نکرده ایم.
برازش اضافه کرد: راه اندازی صندوق حمایت از صنعت چاپ یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال جاری است و با توجه به اینکه سالانه ۲۰ هزار میلیارد ریال محصولات چاپی وارد کشور می شوند که با کسب عوارض چهار درصد از این واردات به ارزش حدود ۸۰۰ میلیارد ریال، می توان آن را به صندوق حمایت از صنعت چاپ تزریق کرد. حجت الاسلام محمدباقر کریمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: چاپخانه ارومیه بعد از شهرستان های اصفهان و تبریز سومین چاپخانه قدیمی کشور است که در سال ۱۲۵۶ هجری قمری تاسیس شده که نشان دهنده قدمت صنعت چاپ در استان است.
حجت الاسلام محمد باقر کریمی افزود: ۲۵۶ واحد چاپی فعال در چاپ افست و دیجیتال در استان داریم ولی وضعیت صنعت چاپ استان شبیه وضعیت نابسامان دریاچه ارومیه است.یک هزار نفر در صنعت چاپ آذربایجان غربی به صورت مستقیم مشغول کار هستند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 18