سرگرمی گرایی آفت تکنولوژی درجوامع

سرگرمی گرایی آفت تکنولوژی درجوامع

گروه اجتماعی: هنوز چند دقیقه ای از مهمانی نگذشته که گوشی ها از جیب ها بیرون می آید و سر کشی از این گروه، به آن گروه، از وایبر، به واتس آپ و از لاین به تلگرام و … شروع می شود. وارد مترو که می شوی آنها که جای خوبی برای خود دست و پا کرده اند دست به کار می شوند و شروع به بازی یا وبگردی و … می کنند آنها هم که سرپا هستند و جای مناسبی ندارند موزیک یا حتی مداحی گوش می کنند. اداره ها و خانه ها را هم بازیهای آنلاین و آفلاین در تسخیر خود در آورده. به هر سیستمی که سرک بکشی چند تایی بازی پیدا می کنی. استفاده از اینترنت هم وضع بهتری ندارد. بیشترین زمان صرف شده در فضای مجازی به گشت و گذار در شبکه های مجازی می گذرد و چت و … انگار این همه فناوری و تکنولوژی آمده اند تا وقت نداشته زندگی های ما را بیش از پیش تلف کنند.
در سال های دور امکانات تفریح و گذران وقت دو ویژگی بارز داشتند. اول اینکه گران بودند و بیشتر در اختیار اقشار سطح بالا و مرفه جامعه و دوم اینکه نیاز به زمان و مکان خاصی داشتند. پیشرفت جوامع و ظهور فناوری های مدرن هر دوی این ویژگی ها را تحت تاثیر قرار داده و از بین برد.
موبایل ها، رایانه ها، لب تاپ ها، اینترنت و این اواخر تبلت های ارزان و در دسترس به سرعت جای تفریحات دیگر را گرفت. به نوعی وسایل ارتباط جمعی فراغت را برای اکثریت جامعه در دسترس قرار دادند و حتی بوسیله بعضی از آن‌ها اوقات فراغت به خانه‌ها راه یافت، به طوری که این نوع گذران وقت، به صورت جزئی لاینفک از زندگی روزمره‌ی افراد درآمده است.
سینما، رادیو، تلویزیون، تلفن و بعد از آن رایانه_ها و بعدتر اینترنت، گستره‌ی وسیعی از فضای مجازی را به وجود آوردند که در آن افراد می‌توانند به راحتی وقت گذرانی کنند. حالا دیگر گذران وقت هم ارزان است و هم در دسترس. دفتر کار، مترو و اتوبوس،کلاس درس، خانه و حتی رختخواب. هرچند فناوری های نوین تفریحات نسل جدید را خانگی کرده و فرصت برابری برای استفاده از آنها فراهم آورده اما از سوی دیگر زمان زیادی در این میان به راحتی از بین می رود و توجهی هم به آن نمی_شود. صحبت از وقت گذرانی و اتلاف وقت که باشد، متهم ردیف اول همیشه اینترنت است.
تحقیقات نشان داده که اکثر کاربران بدون نیت و هدف خاصی و تنها به قصد گشت و گذار وارد اینترنت می شوند این در حالی است که ماهیت دنیای مجازی به گونه ای طراحی شده که حتی اگر فرد با نیت و هدف خاصی هم پای اینترنت نشسته باشد با ورود به آن با فضاهای ناشناخته و جذاب جدیدی روبرو می شود و با وارد شدن به هر کدام از این فضاها باز به صفحات و دنیاهای دیگری برخورد می کند. دنیای تو در توی لینک_ها طوری طراحی شده که جذابیت های ظاهری آن سلیقه های گوناگون را جذب کرده و به راحتی ساعت ها از وقت افراد را تلف می کند؛ شبکه_های اجتماعی با مشارکت دادن و درگیر کردن مخاطبان، فضاهای گفت و گو(چت) از طریق کم کردن فاصله بین انسان ها، سایت های خبری با خبررسانی لحظه به لحظه و بمباران خبری مخاطب هر یک به گونه ای کاربر اینترنت را همراه و مسحور خود می کنند. از خروجی استودیو های بزرگ ساخت بازی گرفته تا شرکت_های کوچک و بازی های ساده و فلش ها همه و همه دنیای رنگارنگی را طراحی می کنند که حتی به لحظه های کوتاه ما قبل از خوابیدن یا در خلال سفرهای کوتاه شهری در تاکسی و مترو هم رحم نمی کنند.
بازی های رایانه ای با استفاده از علوم مختلفی همچون روانشناسی، جامعه شناسی، گرافیک و … با چاشنی جذابیت های جنسی و خشونت، طیف وسیعی از مخاطبان دنیای صفر و یک را جذب خود می کنند. بازی ها که در ژانرهای مختلفی همچون حادثه ای، ماجراجویی، جنگی، ورزشی و … طراحی می شوند، مخاطبان را در سطوح مختلف درگیر خود می کنند. به گونه ای که بسیاری اوقات حتی پس از اتمام بازی هم ذهن مخاطب با آن ها درگیر بوده و در عالم بازی سیر می کند. دنیای بازی های رایانه ای از سطح لب تاپ ها و رایانه ها فراتر رفته و با وجود گوشی_های اندورئیدی، تبلت ها و کنسول های مستقل بازی عرصه های هیجان انگیز جدیدی را پیش روی مخاطبان گشوده است.با پیشرفت روز افزون گوشی های همراه و پخش کننده های موسیقی گوش دادن به موسیقی و یا انواع دیگری از شنیدنی ها مثل مداحی ها و … در ساعات روز و همراه با انجام کارهای روزانه به یکی از عادت_های معمول، به خصوص در بین جوان ترها تبدیل شده. اداره، خانه، تاکسی، پیاده رو یا حتی کلاس های دانشگاه حالا دیگر محل هایی هستند که به تسخیر هدفون ها و صداهایشان در آمده اند. در این میان قربانی هم چیزی نیست به جز تمرکز و توجه آدم ها که در گیر و دار صداها از بین می_رود.
هرچند گرایش به گذران وقت و سرگرمی های لحظه ای دستاورد فناوری های نوین و تکنولوژی در زندگی های امروزی است اما ما هم در این میان مقصریم. فناوری ها ابزارهایی هستند که کیفیت استفاده از آنها بر عهده خود ماست و این مائیم که باید با انتخاب صحیح از لحظه لحظه زندگی هایمان استفاده مفید کنیم. به نظر می رسد همراه با ورود تکنولوژی به کشور فرهنگ صحیح استفاده از آن به خوبی به نسل جوان ما منتقل نشده است. کمتر کسی را می بینیم که از تب لت یا موبایل خود برای مطالعه استفاده کند. کمتر شاهد این هستیم که از اینترنت برای دسترسی به منابع علمی یا نیازمندی های روزمره استفاده شود. با گوشی ها و پلیرها کمتر فایل های آموزشی گوش می کنیم. به نظر می رسد باید فکری به حال سرگرمی گرایی افراطی در استفاده از فناوری ها کنیم. شاید باید از خودمان شروع کنیم، از همین امروز، از همین حالا.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


9 − چهار =