سدهای آذربایجان غربی با کاهش ذخیره آب مواجه است

سدهای آذربایجان غربی با کاهش ذخیره آب مواجه است

گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه در یک ماه گذشته، گفت: در زمان حاضر ۶ سد در شمال، جنوب و مرکز استان با کاهش ذخیره آب نسبت به زمان مشابه سال گذشته روبرو است و این امر تابستانی کم آب را هشدار می دهد.
کیومرث دانشجو افزود: این سدها شامل شهید کاظمی بوکان و حسنلوی نقده در جنوب آذربایجان غربی، شهرچای ارومیه در مرکز و ‘زولا و دریک’ سلماس به همراه سد ماکو در شمال استان است.
به گفته وی در حال حاضر یک میلیارد و ۴۱۵ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای ۱۳ گانه آذربایجان غربی ذخیره شده و بدون احتساب سد سیلوه که به تازه مورد بهره برداری قرار گرفته، ذخیره آب حدود هشت درصد کاهش یافته است. وی اضافه کرد: سال گذشته در چنین روزی یک میلیارد و ۴۸۴ میلیون مترمکعب آب در پشت ۱۲ سد آذربایجان غربی وجود داشت.
وی بیان کرد: امسال سد سیلوه نیز به جمع سدهای این استان اضافه شده است و مخزن این سد در زمان حاضر ۴۵ میلیون مترمکعب آب دارد. وی اظهار کرد: بیشترین آب موجود در پشت سدهای استان به سد بوکان با ۶۵۳ میلیون مترمکعب اختصاص دارد که البته این میزان در سال ۱۳۹۶ حدود ۷۴۳ میلیون مترمکعب بود و امسال ۹۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.
وی ادامه داد: آب سدهای دریک با ۱۰ میلیون مترمکعب، سد زولا با ۳۷ میلیون مترمکعب، سد شهرچایی با ۱۲۸میلیون مترمکعب، سد حسنلو با ۵۳ میلیون مترمکعب و سد ماکو با ۴۲ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته کاهش داشته که نشان دهنده کاهش بارندگی در این مناطق است. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: سد آغ چای چایپاره با ۲۱۰ میلیون مترمکعب، سد مهاباد با ۱۶۹ میلیون مترمکعب و سد شهرچای ارومیه با ۱۲۸ میلیون مترمکعب پس از سد بوکان بیشترین آب را در زمان حاضر دارد.
به گزارش آرازآذربایجان ، از اول اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۵ فروردین سال جاری حدود ۲۴۹ میلیون مترمکعب آب از سدهای منطقه به پیکره دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
در حال حاضر ۱۳ سد شامل سدهای بوکان، شهرچای، آغ چای، مهاباد، حسنلو، ساروق، زولا، دریک، ماکو، شهید قنبری، ارس ۲، قیقاج و سیلوه در آذربایجان_غربی آبگیری شده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۴ ب.ظ

دیدگاه


1 × سه =