تازه شدن زخم کهنه پیست اسکی خوشاکو درآستانه فصل سرما

تازه شدن زخم کهنه پیست اسکی خوشاکو درآستانه فصل سرما

نرگس موذنی حبشی
گروه گزارش:زخم کهنه وعمیق تنها پیست اسکی آذربایجان غربی در روستای خوشاکو ارومیه (منطقه راژان) در آستانه آغاز فصل سرما بار دیگر تازه شده تا علاقمندان این رشته مفرح همچنان در حسرت استفاده از امکانات رفاهی و ورزشی باقی بمانند.
پیست اسکی خوشاکو در ?? کیلومتری غرب ارومیه تنها پیست اسکی استان آذربایجان غربی است که در مکانی کوهستانی در منطقه راژان قرار دارد.این پیست که یکی از کانون های ورزش‌های زمستانی در شمال غرب ایران به شمار می رود دارای امکانات بالقوه ای از قبیل کوه های با شیب مناسب و چشم انداز زیبا است ولی به علت نبود زیرساخت این امکانات بالفعل نشده است.
پیست اسکی خوشاکو ارومیه در آذربایجان‌غربی با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی استان در هم مرز بودن با چندین کشور خارجی و قرار گرفتن در منطقه توریستی قابلیت جذب گردشگران علاقمند به ورزشهای زمستانی را دارد در حالی که تاکنون اقدامات خاصی برای این امر انجام نشده است.
این پیست یکی از زیباترین پیست های اسکی کشور برای تبدیل شدن به کانون مهم ورزش های زمستانی استان آذربایجان غربی به شمار می رود که نیاز به همت و همدلی مسوولان در گذر از مصائب و مشکلات پیش رو دارد.
این پیست از حداقل امکانات رفاهی و گردشگری برخوردار بوده و سالهاست که با مشکل مالکیتی حقیقی و حقوقی بین روستاییان منطقه ، مسوولان اداره کل ورزش و جوانان و هیات اسکی استان مواجه است که در این میان نقش اداره کل منابع طبیعی در رفع این مشکل بسیار تاثیرگذار است.مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی گفت: هم اکنون تجهیزات سخت افزاری و تنها هتل موجود در پیست خوشاکو ارومیه وضعیت نابسامانی دارد و نیازمند ترمیم و بازسازی اساسی است.
عبدالله چمن گلی ادامه داد: برای بازسازی و نصب تجهیزات موجود در پیست اسکی خوشاکو نیازمند حمایت استانداری و همکاری ارگان‌های مرتبط هستیم که در این راستا برگزاری جلسات همکاری با اداره کل منابع طبیعی و معاونت مدیریت و برنامه ریزی استانداری در دستور کار قرار دارد.وی گفت: در راستای آزاد سازی دو قطعه زمینی که کشاورزان منطقه ادعای مالکیت آن را که در محل پیست اسکی خوشاکو قرار دارد نیازمند مساعدت و همکاری اداره کل منابع طبیعی هستیم تا از راه قانونی اقدام به رفع این مشکل کنیم.
وی ادامه داد: اسکی روی برف یکی از رشته‌های فصلی محسوب می شود که نیازمند بارش نزولات آسمانی است و برای توسعه زیربخش های این ورزش در تلاشیم در آینده با ایجاد شرایط لازم اسکی روی چمن را نیز در این منطقه راه اندازی کنیم.رییس هیات اسکی آذربایجان غربی افزود: ایجاد این پیست در منطقه خوشاکو موجب پیشرفت و آبادانی روستای خوشاکو شده است و دهیاری و مردم منطقه باید به جای جلوگیری از فعالیت اسکی در صدد همکاری با مسوولان هیات باشند.
مسعود قهرمانلو اظهار کرد: متاسفانه تنها هتل موجود این پیست با ۲۵ سال قدمت ساخت کاملا از نظر امکانات مستهلک شده و جوابگوی نیازها نیست و تلاش بر این است که ابتدا به کارهای زیربنایی و زیرساختی توجه بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم با آرامش خاطر بیشتری به جذب بازیکن ، آموزش و تشکیل تیم بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه در یکسال اخیر مبلغ یک میلیارد ریال از درآمد شخصی خودم را برای این پیست هزینه کرده ام ، گفت: برای بازسازی هتل و تجهیزات آن اعتباری در حدود سه میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که امیدواریم با حمایت معاونت های عمرانی و برنامه ریزی استانداری آذربایجان غربی و اداره کل ورزش و جوانان عملیات آن به زودی آغاز شود.وی با ابراز تاسف از همکاری ضعیف اهالی روستای خوشاکو با مسوولان هیات افزود: مشکل پیست خوشاکو بسیار اساسی است و اداره کل منابع طبیعی باید در مرحله نخست مشکل مالکیتی آن را به طور قطعی حل کند.قهرمانلو گفت: ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم جاده منتهی به پیست و حفر ۱۶ حلقه چاه غیر مجاز ، ادعای مالکیت دو تن از روستاییان به داشتن دو و نیم هکتار زمین زراعی در وسط پیست اسکی از جمله مشکلاتی است که هیات اسکی استان سال هاست با آن مواجه است.وی بیان کرد: شناسایی محل های جدید برای ساخت و ایجاد پیست اسکی در دستور کار هیات قرار دارد که در این راستا مناطق مستعدی در ارتفاعات شهرستانهای ماکو ، سردشت و مهاباد در نظر گرفته شده است.وی ادامه داد: مشکلات پیست اسکی خوشاکو آنقدر عمیق و پیچیده است که به نظر من باید محل دیگری در شهر ارومیه برای فعالیت رشته اسکی در نظر گرفته شود که در این میان ارتفاعات کوه خلیل برای این کار بسیار مناسب است.
وی گفت: پیست خوشاکو ارومیه به عنوان تنها پیست اسکی آذربایجان غربی جوابگوی علاقمندان و استقبال ورزشکاران این رشته نیست و با وضعیت موجود امسال هیچ فعالیتی در این رشته نخواهیم داشت.
معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ارومیه نیز گفت: مشکلات موجود در پیست اسکی خوشاکو باید شناسایی و به طور دقیق از سوی اداره کل ورزش و جوانان و هیات اسکی استان مطرح شود تا مورد بحث و بررسی قرار گرفته و رفع شود.
علیرضا ملامحمدزاده اظهار کرد: ایجاد پیست جدید نیازمند بررسی دقیق منطقه و مکان یابی مناسب است تا پس از تهیه نقشه های هوایی در جهت احداث آن اقدام شود و به همین علت ارتفاعات کوه خلیل نمی تواند مد نظر باشد.
وی افزود: برای رفع هر چه سریعتر مشکلات موجود برگزاری جلسه هماهنگی در محل بخشداری سیلوانا با حضور دهیاری و اعضای شورای شهر منطقه ضروری به نظر می رسد.
ملامحمدزاده در خصوص حفر ۱۶ حلقه چاه غیر مجاز در محل پیست اسکی خوشاکو ارومیه گفت: هم اکنون ۳۵ هزار چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که این معضل بر اثر بی توجه مسوولان امر به وجود آمده است.وی ادامه داد: ادعای مالکیت دو تن از روستاییان در خصوص زمین های زراعی واقع شده در محل پیست خوشاکو نیز باید با جدیت بیشتر توسط اداره کل منابع طبیعی استان رفع شود.معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: توسعه ورزش اسکی استان نقش مهمی در جذب توریست ورزشی و گسترش بخش قهرمانی و همگانی این رشته دارد.
کیومرث پورایراندوست اظهار کرد: ایجاد پیست اسکی جدید در ارومیه باید با اعلام نظر مبادی ذیربط انجام شود و این کار نمی تواند بدون کار کارشناسی امکان پذیر باشد.
وی افزود: تعامل روستاییان منطقه خوشاکوی ارومیه با مسوولان هیات ، امر مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد و برگزاری جلسات هماهنگی با حضور نمایندگان دو طرف بسیاری از مسایل و مشکلات را حل و فصل می کند.
پورایراندوست گفت: برای بازسازی هتل پیست اسکی خوشاکو مبلغی بالغ بر سه میلیارد ریال برآورد شده است که تا مشخص شدن مالکیت اصلی نمی توانیم هیچ اقدامی در این راستا انجام دهیم. شهردار سیلوانا نیز افزود: همکاری نکردن روستاییان خوشاکو با مسوولان هیات اسکی بیشتر به علت قرار گرفتن پیست در مسیر عبوری این روستا است که این امر باعث بروز برخی مشکلات شده است.
شاهین شرقی اظهار کرد: پیشتر قرار بود مدیریت پیست اسکی خوشاکو به شهرداری سیلوانا واگذار شود که این امر به دلایل نامشخصی اتفاق نیفتاد.وی افزود: مشخص نشدن مالک اصلی بخشی از اراضی پیست خوشاکو به علت داشتن ادعای اشخاص حقیقی با مشکل مواجه شده است که این امر تنها به دست اداره کل منابع طبیعی حل می شود.شرقی گفت: پیست اسکی باید در محلی به دور از روستای مسکونی و در اختیار بخش خصوصی یا اداره کل ورزش و جوانان و جزو اراضی ملی باشد تا برخی افراد سودجو اجازه تعرض به حریم پیست را نداشته باشند.به گزارش ایرنا ، هتل و تجهیزات پیست خوشاکو ارومیه به عنوان تنها پیست موجود در آذربایجان غربی وضعیت بسیار نابسامانی دارد و نیازمند توجه ویژه مسوولان استان است.
کادر اجرایی هیات جدید اسکی استان مدت یکسال است که بر سر کار آمده و این هیات سال گذشته به علت نبود بارش برف غیرفعال بوده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 27