مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه:

ستاد احیای دریاچه ارومیه ریالی برای سفرهای خارجی هزینه نکرده است

ستاد احیای دریاچه ارومیه ریالی برای سفرهای خارجی هزینه نکرده است

گروه خبر:مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به انتقادات برخی رسانه‌ها درباره این ستاد، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه یک ریال هم برای سفرهای خارجی هزینه نکرده است. مسعود تجریشی درباره نقدهایی که برخی رسانه‌ها به این ستاد وارد کرده بودند گفت: برخی خبرگزاری‌ها درباره سفرهایی به آمریکا که برای آن »میلیاردها« خرج شده نوشته بودند. جدای از این که به واحد آن که دلار است، یا ریال و یا تومان هیچ اشاره‌ای نشده بود،‌ برای اصل این موضوع هم ادله و سندی ارائه نکردند.
وی افزود: ما در حال حاضر وارد فضایی شده‌ایم که کم‌کم عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه جواب می‌دهد و مطمئناً مخالفانی هم دارد و ما ترجیح می‌دهیم که این مخالفان افرادی باشند که نسبت به مباحث به لحاظ فنی و کارشناسی به برنامه‌های ستاد توجه کنند.
تجریشی تصریح کرد: اینکه می‌گویند ستاد احیای دریاچه ارومیه یک میلیارد هزینه کرده در قبال اینکه یک نفر را به آمریکا فرستاده باشد و یا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها وارد کشور شده باشند و در رابطه با احیای دریاچه ارومیه همکاری کنند، باید بگویم که ستاد یک ریال هم هزینه نکرده است اما ما ایرانیانی وطن‌پرست داریم که می‌گویند حاضر هستیم هزینه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه را خودمان، تقبل و کمک کنیم که این تعاملات صورت بگیرد.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه مثال زد: من با یک دانشگاهی در غرب آمریکا که به دلیل شرایط تحریمی نام آن را نمی‌برم، در ارتباط هستم یا مثلا در حال حاضر یک خیّر ایرانی با هیأت‌ امنای یک دانشگاه هماهنگ کرده و با ما در تماس است و می‌خواهد هزینه یک گروه از اعضای دانشگاه که دارای تجربه هستند را پرداخت کند تا آنها به ایران بیایند؛ بنابراین چنین افرادی وجود دارند که هزینه سفر کارشناسان ایرانی را بدون اینکه ارتباطی با ستاد احیا داشته باشند، پرداخت کنند تا کارشناسان ایرانی بروند و به بازدید بپردازند و با بکارگیری دستاوردها و خطاها، تجربیاتی درباره دریاچه‌های شور کسب ‌کنند. به طور مثال ما در حال حاضر در نظر داریم که گروهی از پزشکان ما از دریاچه آرال بازدید کنند و ببینند چه صدمات بهداشتی به مردم وارد شده و آنها چگونه با این مسئله برخورد کرده‌اند.
تجریشی تاکید کرد: اصل تعامل با دنیا، اصل ارزشی و مثبت است. امام سجاد (ع) می‌فرماید «خداوندا دیگران را مایه عبرت من قرار بده و من را مایه عبرت دیگران قرار نده». اگر دریاچه آرال، یا یک دریاچه در آمریکا یا چین وجود دارد که آنها درباره آن دارای تجربیات مفیدی هستند و می‌توانند به احیای دریاچه ارومیه در کاهش هزینه‌ها و رسیدن به برنامه‌های ما کمک کنند، ما موظف هستیم که بتوانیم از این ظرفیت بین‌المللی و تجربه برای احیای دریاچه ارومیه استفاده کنیم. کسی که گفته میلیاردها هزینه شده، اول صورتحساب را بیاورد که ببینیم این حرف واقعیت دارد یا نه. در حالی که یک ریال هم هزینه نشده و ما با دنیا تعامل داریم و از دیگر کشورهای دنیا به ایران می‌آیند و بالعکس.
وی در خصوص بخش دیگری از موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها گفت: مسائلی از قبیل اینکه در اتحادیه اروپا درباره دریاچه ارومیه صحبت می‌شود، یا این که ما از دولت ژاپن منابع مالی کمک گرفتیم و از دانشگاه‌های بین‌المللی خودشان به ایران می‌آیند و در این بین همکاری‌های مشترک وجود دارد را بنده تائید می‌کنم چون باید این مسائل باشد ولی اینکه ستاد برای سفر هزینه کرده و خودش این هزینه‌ها را پرداخت می‌کند، دروغ محض است. بنابراین بنده اصل تعامل را قبول دارم زیرا در حال حاضر ما با تمام دنیا تعامل می‌کنیم و برای احیای دریاچه ارومیه از تجربیات بین‌المللی استفاده می‌کنیم.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: ما قراردادی از طریق فائو امضا کردیم که در رابطه با کاهش ?? درصدی آب کار کنیم. وقتی به چهار مرکز بین‌المللی معتبر در دنیا، به طور مثال به دانشگاه واخنینگن که اولین دانشکده کشاورزی در دنیا است، می‌گوییم که ما به دنبال همکار می‌گردیم، بدون اینکه یک ریال هزینه کنیم، خودشان به ایران می‌آیند؛ به این دلیل که کار کردن در رابطه با احیای دریاچه ارومیه را برای خودشان یک افتخار می‌دانند ولی دلیل نمی‌شود که بگوییم همین افراد که در ایران هستند، هزینه غذای آنها را پرداخت نکنیم و برای شرکت آنها در جلسات، کسی به استقبال‌شان نرود، زیرا اصل مهمان‌نوازی این را می‌گوید.
تجریشی افزود: اینکه ما نگاهمان به این سمت باشد که خارجی‌ها را ببینیم ولی داخلی‌ها دیده نشوند، این‌طور نیست. در حال حاضر دانشگاه مراغه، تبریز، تهران و پلی‌تکنیک هر کدام بخشی از کار ما را انجام می‌دهند بنابراین من دانش کشور را خوب می‌دانم ولی هم ما حرف برای عرضه کردن داریم و هم خارجی‌ها تجربه دارند که این را باید به ما انتقال بدهند. بنابراین نباید به خاطر حرف‌هایی که دوستان می‌زنند و می‌خواهند که ما تعامل بین‌المللی نداشته باشیم، از تجربه بین‌المللی برای احیا استفاده نکنیم، این در حالی است که ما از این تجارب بهره می‌گیریم، آن را ارزش می‌دانیم و افتخار است که کارمان را با استفاده از تجربه بین‌المللی، ظرفیت داخلی و مشارکت تمام متخصصین انجام می‌دهیم.
وی درباره این ادعا که هیچ کارشناس محیط زیستی در ستاد حاضر نیست و تنها چند حسابدار در آن مشغول به کارند نیز پاسخ داد: من نباید از دانشگاه صنعتی شریف حمایت کنم و حرفی درباره آن بزنم، بلکه باید خارجی‌ها و داخلی‌ها بر اساس تمام رتبه‌بندی‌ها اظهارنظر کنند. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه مطرح در سطح بین‌المللی است و دانشگاهی نیست که بگوییم اگر اول نباشد حتماً دوم است چون دانشگاه جامع نبوده و فنی است و دانشگاهی برجسته در سطح ملی و بین‌المللی است. در این دانشگاه کارگروه‌هایی وجود دارد، ???۷۵۰ نفر از متخصصین داخلی و خارجی استفاده کردیم که از این تعداد حدود ??۵۰ نفر خارجی بودند و با پول و علاقه خودشان که برخی از آنها ایرانی‌های وطن‌پرست بودند و عِرق ملی داشتند، آمدند و در تدوین برنامه‌ریزی‌ها در جامعه کمک کردند. این در حالی است که اطلاعات تمام کارگروه‌ها و افرادی که آن را ارائه کرده‌اند، در سایت ستاد احیای دریاچه ارومیه وجود دارد. هر کسی که می‌گوید کارشناسی در ستاد احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد، به جای دروغ‌پردازی، فرافکنی و زدن حرف‌های بی‌مایه و بی‌پایه، می‌تواند ارائه‌هایی که از سال ???? ۱۳۹۲تاکنون در سایت ستاد احیا وجود دارد را ببیند که از صحت و سقم اطلاعات فرد ارائه‌کننده در سایت مطلع شود.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: تمام ارائه‌های افراد در سایت ستاد احیا وجود دارد و اعضای کمیته‌ها مشخص است؛ بهتر است نگاهی به آن بیندازید و بعد با صراحت بگویید شغل این افراد چه بوده است، زیرا ما از نیروی متخصص استفاده کردیم. وقتی می‌بینید این افراد هیچ حرف علمی نزدند، چرا نقد علمی نمی‌کنید به طور مثال اگر گفته می‌شود شغل فرد ارائه‌کننده حسابدار است، بگویید با مشاهده‌ی سایت، فردی که از دانشگاه تربیت مدرس است، کفایت علمی ندارد؛ در حالی که برخی که استاد دانشگاه هستند و در مراکز تحقیقاتی مشغول به کارند، در این سایت مشارکت می‌کنند. بهتر است به عملکرد آن فرد نگاه کنید که فرد موفقی بوده یا نه.
تجریشی در خصوص سیاسی‌کار بودن ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز افزود: در تاریخ همواره دولت‌ها سیاسی بوده‌اند و خواهند بود؛ در دولت یازدهم نیز طبیعی است، اعضاء دولت سیاسی هم باشند؛ اما درباره ستاد احیا باید بگویم وقتی کارگروهی برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد اعضاء آن از دولتی بود که افرادش دیدگاه سیاسی مشخصی داشتند. درنتیجه طبیعی بود آقایان حجتی (وزیر کشاورزی)، آقای چیت‌چیان (وزیر نیرو) و آقای رحمانی‌فضلی (وزیر کشور) و آقای نوبخت و دیگر اعضاء عضو به شیوه سیاسی هم عمل کنند. در مقابل وقتی به ساختار دانشگاه صنعتی شریف، تبریز و ارومیه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم هیچ کدام سیاسی نیستند و سیاسی عمل نمی کنند و همه آن‌ها صرفا موظف هستند از دولت حاکم تبعیت کنند. اما معنی این تبعیت نیز به شکل صرف نیست؛ براین اساس نیز همواره تصمیمات ما علمی بوده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، وی در پایان درباره اینکه گفته شده طرح منکاشت« خیانت به کشاورزان است، گفت: نام طرح »نکاشت«، »بِه‌ْکاشت« بوده است. در طرح »به‌کاشت« تصمیم گرفته شد بخشی از آب مصرفی همیشگی کشاورزان را کم کنیم و آن را به دریاچه ارومیه بدهیم. جالب آنجا بود که میزانی از آب کشاورزان که کم شد هیچ تاثیر منفی بر محصولشان نداشت یعنی تا کنون هم این آب به طور اضافه مصرف می‌شد. حالا ما این آب اضافه را به دریاچه ارومیه داده‌ایم و این را تعبیر به خیانت علیه کشاورزان کرده‌اند در حالی که ریشه موضوع این بود که کارشناسان به لحاظ علمی به ما گفتند ظرف سه سال قبل از اینکه برنامه‌های ما فعال شود بتوانیم مصرف آب را در بخش کشاورزی و عمدتاً در جنوب دریاچه کاهش دهیم و آن آب صرفه‌جویی شده را به سمت دریاچه ارومیه ببریم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


5 + هشت =