مدیر کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی:

زیستگاه درناها در آذربایجان غربی احیا می شوند

زیستگاه درناها در آذربایجان غربی احیا می شوند

آرازآذربایجان، مدیر کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ۱۵درصد پستانداران وحشی کشور در استان زیست می کنند.
سعید شهند افزود: ۳۱درصد پستانداران وحشی کشور شامل ۵۹گونه در استان زیست می کنند که از مهمترین پستانداران وحشی به گوزن زرد ایرانی، پلنگ ، خرس قهوه ای میتوان اشاره کرد.
شهند با اشاره به اینکه ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی تحت حفاظت محیط زیست استان هستند، خاطر نشان کرد: ۳۱۰گونه پرنده وحشی آبزی ، کنار آبزی، و خشک زیست بومی ومهاجر که ۶۰درصد پرندگان کشور را شامل می شوند در استان زیست می کنند.
مدیر کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: ۵۸ نوع خزنده و دوزیست که ۲۸درصد خزندگان کشور هستند و ۲۴گونه ماهی و آبزیان که ۱۵ درصد آبزیان کشور هستند نیز در استان زیست می کنند.
وی با اشاره به اینکه از لحاظ تنوع زیست محیطی در حال حاضر بیش از ۵هزار راس چهار پای وحشی در استان زیست می کنند، خاطر نشان کرد: طبق آخرین سرشماری ۳۰راس گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه سرشماری شده اند.
شهند افزود: همچنین در این سرشماری جمعیت خرس قهوه ای بالای ۵۰ قلاده، پلنگ ایرانی ۳۰قلاده ، غاز پیشانی سفید کوچک ۳۰قلاده و میش مرغ که کلا ۱۸ بال است و در بوکان زیست می کند، شمارش شدند.
مدیر کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی با تاکید به اینکه ۵ حیات وحش در استان داریم که برای انها برنامه عمل تدوین شده و طبق برنامه عمل می شود، یاد آور شد: برای گونه مهم و در معرض خطر میش مرغ نزدیک یک میلیارد تومان جهت انجام کارهاب زیست محیطی و عمرانی هزینه شده و برای گوزن زرد ایرانی نیز ۶راس گوزن از ایلام به پارک ملی دریاچه ارومیه انتقال داده می شود.
وی ادامه داد: از برنامه های محیط زیست استان احیای تالاب پیر احمد کندی و ناور در چالدران که تنها زیستگاه درناهای معمولی بشمار می آیند،است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


× هفت = 21