زیرساخت‌های گردشگری استان متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی نیست

زیرساخت‌های گردشگری استان متناسب با ظرفیت‌های  اقتصادی نیست

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: زیرساخت‌های کنونی گردشگری در استان آذربایجان غربی متناسب با ظرفیت‌های بی‌شمار اقتصادی آن نیست و باید توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این استان هر چه سریع‌تر آغاز شود.طی روزهای اخیر در اماکن گردشگری آذربایجان غربی جای سوزن انداختن نبود و هر جا فضای سبزی دیده می‌شد، در قرق گردشگرانی بود که از جور گرمای آخرین روزهای بهار به سایه خنک درختان و کنار چشمه ساران سرد این استان پناه آورده بودند.
آذربایجان غربی به واسطه طبیعت زیبای آن و وجود چشمه ساران، رودخانه‌ها و مراتع زیبا؛ استان بسیار خوش آب و هوای ایران برای گردشگری است. این استان با زیبایی‌های چشم نواز، همچون دره شهدا در دامنه‌های کوه‌های اطراف ارومیه و تفرجگاه بند ارومیه و به واسطه زیبایی‌های بسیار طبیعی و خدادادی شهرستان‌هایش و آب و هوای متبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت است.
گرداگرد این استان را رودهای خروشان و کوه‌های سر به فلک کشیده اطراف با پوشش جنگل‌های زیبا در شهرستان‌های سردشت و پیرانشهر فرا گرفته است به طوری که برخی این منطقه را شمالی در غرب ایران می‌نامند. جاذبه‌های طبیعی، توریستی و گردشگری آب و هوای خوب طبیعت آذربایجان غربی این استان را به یکی از زیباترین استان‌های کشور بدل کرده است.
آذربایجان غربی به دلیل قدمت تاریخی، برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری و داشتن مردمانی خونگرم و مهمان نواز، جایگاه خاصی در صنعت گردشگری دارد و عامل نجات آذربایجان غربی در شرایط کنونی که وضعیت صنعت و اقتصاد استان مطلوب نیست، جذب گردشگر و سرمایه گذاری در حوزه توریسم است.
جاذبه‌های طبیعی، تاریخی آذربایجان غربی و هم‌جواری با ۴ کشور خارجی توانایی استان را برای توسعه گردشگری صد چندان می‌کند. این استان به دلیل هم مرزی با کشورهای ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق موقعیت بسیار فوق‌العاده در منطقه دارد. ترانزیت کالا، جذب توریسم و توسعه مبادلات اقتصادی می‌تواند آذربایجان غربی را به یک منطقه استراتژیک تبدیل کند. از سوی دیگر وجود ۵۸ منطقه نمونه گردشگری مصوب، استان آذربایجان غربی را در جایگاه پنجم کشوری به واسطه وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی قرار داده است و این استان با برخورداری از جاذبه‌های متعدد و متنوع طبیعی و فرهنگی و تاریخی و با بیش از ۱۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده از غنی‌ترین اقلیم‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. به دلیل مرزی بودن استان آذربایجان غربی و آب و هوای بسیار متبوع و دل پذیرش، شاهد حضور خیل عظیم مسافران در روزهای تعطیل از استان‌های هم‌جوار در این استان هستیم که گرمای طاقت‌فرسای بهار و تابستان را در زیر سایه سار خنک درختان و آب‌های چشمه‌ها و رودخانه‌ها می‌گذرانند.
تعطیلات روزهای گذشته فرصتی را فراهم کرد تا باز هم این استان میزبان خیل عظیم گردشگران و طبیعت گردانی شود که بار سفر بسته بودند تا از طبیعت کم نظیر آذربایجان غربی دیدن کنند.این در حالی است که استان آذربایجان غربی و شهر زیبای ارومیه و همه شهرستان‌های این استان چند سالی است که به عنوان یک مقصد جدید گردشگری در کشور شناخته شده و بر این اساس نیازمند توسعه زیر ساخت‌های گردشگری است.هم اکنون شهر ارومیه در زمینه پارک‌ها و فضای سبز، سرویس‌های بهداشتی، فضاهای اقامتی موقت و دائم کمبودهایی دارد که باید جبران شود. به نظر می‌رسد باید در چنین شرایطی گردشگری به عنوان یکی از محورهای رونق اقتصادی استان آذربایجان غربی مورد توجه قرار گیرد و دستگاه‌های اجرایی مختلف باید با بررسی اجمالی و ارزیابی درون دستگاهی، ضمن رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، خود را برای پذیرایی از تعداد بیشتر مسافران تابستانی آماده کنند.زیرساخت‌های خوبی در استان وجود دارد اما تعداد مراکز اقامتی محدود است از این رو باید تعداد هتل آپارتمان‌های استان را افزایش داد و ستاد تسهیلات سفرها نیز بدون وقفه برنامه‌های خود را دنبال کند.
این در حالی است که راه اندازی مراکز اقامتی از سوی آموزش و پرورش، تشکیل ستاد منطقه‌ای، تهیه و تدوین برنامه در خصوص مناطق گردشگری، تشکیل کمیته طبیعت گردی، راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی، مشارکت هلال احمر و شهرداری، چاپ پوستر و کتابچه‌های راهنما، توجه به اکوتوریسم منطقه‌ای و برگزاری تورهای داخل استانی از جمله برنامه‌های ستاد تسهیلات سفرهای تابستانی برای سفرهای تابستانی بسیار تاثیر گذار است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در زمینه توسعه زیر ساخت های گردشگری راه‌گشاست و بخش خصوصی می‌تواند با ایجاد اماکن رفاهی برای گردشگران، بخش زیادی از کمبودها را مرتفع کند.
این در حالی است که زیرساخت‌های کنونی گردشگری در استان آذربایجان غربی متناسب با ظرفیت‌های بی‌شمار اقتصادی آن نیست و باید توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این استان هر چه سریع‌تر آغاز شود.
این استان از توانمندی‌های بالایی در زمینه گردشگری در تمام فصول سال برخوردار است که با یک برنامه ریزی منسجم و توسعه زیرساخت‌ها شاهد نقش پر رنگ گردشگری در اقتصاد آن خواهیم بود.گردشگری یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه استان آذربایجان غربی است و تحقق این امر مستلزم رشد سرمایه گذاری در این بخش است. در چنین شرایطی بسترسازی برای جذب گردشگر خارجی یک ضرورت است و ایجاد زمینه مناسب برای اقامت گردشگران خارجی در روستاهای هدف گردشگری ضروری است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲:۳۸ ب.ظ

دیدگاه


2 × = دو