گزارشی از آخرین وضعیت ۴۰۰ هزارتن سیب انبار شده در سردخانه های آذربایجان غربی

روی سرخ سیب آذربایجان غربی سیاه می شود

روی سرخ سیب آذربایجان غربی سیاه می شود

آرازآذربایجان غربی،داستان تکراری ولی غم انگیز سیب آذربایجان غربی بارها تیتر یک نشریات و رسانه های مختلف بوده و همواره این میوه بهشتی چالشهای متعددی از زمان برداشت تا صادرات داشته است.
پاییز فصل برداشت سیب آذربایجان غربی است و سالانه بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از این محصول برداشت می شود و امسال نیز به گفته جهادکشاورزی استان یک میلیون و ۱۲۲ هزار تن سیب برداشت شده است که از این میزان ۳۰۵ هزار تن به صورت سیب صنعتی جذب کارخانجات استان شده، ۸۲ هزار تن به صورت تازه خوری مصرف می شود.
براساس اعلام این سازمان در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان موجود است رقمی که نگرانی ها را برانگیخته است رقمی که از عدم علاقه کشاورزان به فروش سیب خود ناشی می شود.
ذخیره بیش از ۴۰۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان
آقا بالازاده, رئیس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی با بیان اینکه طبق آخرین آمار ۴۷۵هزار تن سیب تولید استان در سردخانه های استان ذخیره و انبار شده است، تصریح کرد: نیاز بازار این است که ماهانه ۱۲۰هزار تن متوسط سیب سردخانه های استان به بازار داخلی و خارجی عرضه شود اما فعلا متوسط عرضه سیب بین ۲۵تا ۳۰هزار تن در ماه است.
رئیس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی در خصوص علت عدم عرضه سیب توسط کشاورزان نیز اظهار کرد: هزینه بالای تولید، هزینه بالای صادرات و حمل ونقل و قیمت پایین خرید سیب توسط خریداران از دلایل عدم عرضه سیب توسط کشاورزان است.
وی با اشاره به اینکه ذخیره سیب در سردخانه به ارای هرکیلو برای کشاورز ۱۳هزار تومان هزینه است، خاطر نشان کرد: کشاورزان فعلا به امید افزایش قیمت سیب و بازار شب عید از عرضه سیب خودداری می کنند.
آقا بالازاده یاد آور شد: ذخیره بیش از استاندارد معمول سیب در سردخانه موجب فساد و خرابی سیب خواهدشد بنابراین نیاز است دولت و جهاد کشاورزی راهکاری برای حل این معضل بیاندیشد.
وی ادامه داد: ایجاد مشوق های صادراتی میتوان مشکل سیب استان را حل کند.
زمانی در جلسات نبود سیستم سورت و بسته بندی را از مشکلات اصلی صادرات سیب می دانستند که به گفته جانشین سرپرست سازمان جهاد کشاورزی با فعال بودن ۵۲ واحد سورت و بسته بندی شاید بتوان گفت که دیگر این موضوع از درجه اهمیت خارج شده و باید بدنبال رفع موانع دیگر شد.
آذربایجان غربی رتبه اول تولید سیب در کشور را به خود اختصاص داده است و سالانه این محصول به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان، روسیه، هند، کویت، عمان و… صادر می شود.
جهت حل مشکلات این محصول، میز سیب در استان تشکیل شد، چالشهای موجود بررسی شد اما مشکل این محصول هرساله تکرار می شود امسال نیز معضل صادرات سیب گریبان گیر این محصول شده است.
رحیمی مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به کاهش صادرات سیب استان در سال جاری گفت: سال گذشته ۶۰۰ هزار تن سیب استان صادر شده بود اما امسال این میزان ۵۰۰ هزار تن است.
رفع تعهدات ارزی کارگشا در صادرات سیب
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز رفع تعهد ارزی از سیب را در افزایش صادرات این محصول کارگشا دانست.
وی تصریح کرد: رفع تعهد ارزی از محصولات کشاورزی از جمله سیب باید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد و دارایی قرار گیرد چرا که این امر در جهت بالا بردن آمار صادرات سیب کارگشا است.
وی یاد آور شد: باید با ایجاد مشوق های صادراتی برای سیب راهی ایجاد شود تا کشاورزان به سود خود برسند و راغب به عرضه محصولات خود باشند.
حجت الاسلام ذاکر در خصوص علت ذخیره سازی بیش از ۴۷۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان نیز اظهار کرد: کشاورزان به دلیل پایین بودن سود در مقابل بالا بودن هزینه های تولید از عرضه محصول خود به بازار ممانعت می کنند.
وی ادامه داد: مشکل سیب استان همه ساله تکرار می شود و ضروری است در این راستا اقدامات مثمرثمری انجام شود تا کشاورزان همه ساله متضرر نشوند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: حفظ کیفیت سیب استان و شناسایی بازارهای هدف صادراتی می تواند ارزآوری خوبی برای کشور و استان باشد که در این راستا نیز باید مدیریت لازم انجام شود.
به گفته مظلومی, جانشین سرپرست جهاد کشاورزی استان در جلسه برنامه‌ ریزی به منظور رفع موانع و چالش های صادرات سیب استان برای صادرات میزان سیب موجود در سردخانه های استان باید زمینه رفع موانع صادراتی با همراهی و همکاری تمام دستگاه های اجرایی ذیربط در استان فراهم شود.
مظلومی مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات را از مهمترین موانع صادرات سیب استان برشمرد و گفت: باید زمینه رفع موانع تعهدات ارزی صادرکنندگان به خصوص در زمینه سیب فراهم شود.
وی نبود آزمایشگاه های مجهز در استان برای صدور گواهی های سلامت، اصلاح شاخص های بسته بندی برای محصولات کشاورزی، مشکل صادرات از مسیرهای دریایی و نبود مقدار کافی کشتی برای حمل به مقصد، مشکل تهاتر سیب با موز را از اهم مشکلات و موانع پیش روی صادرات سیب استان عنوان کرد.
مظلومی همچنین ضرورت تامین یارانه برای حمل و نقل هوایی، افزایش زمان رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان محصولات کشاورزی،فراهم شدن واردات محصولات گرمسیری را از دیگر مشکلات این بخش ذکر و اضافه کرد: برای رفع برخی از این مشکلات باید رایزنی اقتصادی در کشورهای هدف برای کمک به تجار سیب از جمله پاکستان، ازبکستان و هندوستان به همراه دیپلماسی اقتصادی برای کاهش تعرفه های صادراتی انجام گیرد.
جانشین سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اختصاص خط اعتباری ویژه برای تسهیلات تامین سرمایه در گردش تجار، صنایع تبدیلی و زنجیره های سیب را از راه های تسهیل صادرات سیب استان دانست و گفت: آذربایجان غربی با وجود ۴۶۱ سردخانه ذخیره سازی میوه به ظرفیت بیش از یک میلیون تن و داشتن ۵۲ واحد سورت و بسته بندی در صورت فراهم شدن شرایط اعطای تسهیلات تامین سرمایه در گردش می تواند در سالهای آینده برای صادرات سیب از استان گام های بهتری بردارد.
نماینده وزارت امور خارجه در آذربایجان غربی بخشی از مشکلات سیب استان مربوط به مسایل استانی دانسته است
احمد منتظمی, نماینده وزارت امور خارجه در آذربایجان غربی نیز در جلسه برنامه‌ ریزی به منظور رفع موانع و چالش های صادرات سیب استان با بیان اینکه آماده همکاری برای رفع موانع دیپلماسی اقتصادی و کشاورزی به خصوص در زمینه صادرات سیب به کشورهای هدف هستیم، گفت: در نظر داریم هیئت تجاری به روسیه اعزام کنیم که در این زمینه اقدامات خوبی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات سیب استان مربوط به مسایل استانی است، اظهار کرد: موارد و مشکلاتی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی و کشاورزی برای تسهیل شرایط در کشورهای هدف مطرح باشد به وزارت امور خارجه منتقل و آماده همکاری های لازم در این زمینه هستیم.
کشتی نجات سیب آذربایجان غربی لنگر انداخت
جواد کرمی، معاون استاندار آذربایجان غربی در پنجمین جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی آذربایجان غربی گفت: صادرات سیب به روسیه و قزاقستان با کشتی اختصاصی مشکلاتی در حوزه صادرات سیب استان از مناطق بندر انزلی به روسیه و قزاقستان وجود داشت که نشستی با مدیرعامل منطقه آزاد بندر انزلی تفاهمنامه ای امضا شد و ذیل آن مقرر شد کشتی های مورد نیاز صادرکنندگان استان در اختیار ایشان قرار گیرد.
وی با توجه به گزارش هایی که از صادرات در گمرکات استان و آخرین وضعیت پایانه های مرزی در این جلسه ارائه شد، روند صادرات غیرنفتی در آذربایجان غربی را مطلوب و رو به رشد ارزیابی کرد.
کرمی به عمده مشکلات صادرکنندگان استان اشاره کرد و افزود: یکی از عمده مشکلات ثبت سفارش برای محصولات کشاورزی است که مقرر شده این مجوزها به خود استان واگذار شود تا روند ثبت سفارش نیز برای صادرکنندگان تسهیل شود.
اگر چه یک محصول از زمان برداشت تا درآمدزایی می تواند چالشهای مختلفی داشته باشد اما بررسی این چالشها و بهره گیری از نظر کارشناسان خبره در حوزه های مرتبط می تواند راه گشا باشد تا علاوه بر رفع مشکلات فرصتی برای شکوفایی سرزمین مولد آن محصول را فراهم کرد.
امید است سیب آذربایجان غربی سال آینده با همان چالشهایی که همه ساله با آن دل کشاورز را به درد می آورد و فرصت درآمدزایی و ارزآوری را کمرنگ می کند به خود نبیند که این مهم نیز جز با تدبیر علمی و کارشناسانه و به موقع میسر نیست.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۵ ب.ظ

دیدگاه


× پنج = 35