رونق تجاری و اقتصادی مرزها متضمن امنیت کشور است

رونق تجاری و اقتصادی مرزها متضمن امنیت کشور است

گروه خبر: معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: رونق تجارت و بازرگانی و ثبات اقتصادی در مرزهای کشور سبب امنیت پایدار و توسعه کشور می‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، غلامرضا انصاری در جلسه بررسی مشکلات و موانع مرز »کیله« شهرستان سردشت در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: هرچه مرزها آبادتر و ترددهای تجاری در آن پررونق‌تر باشد آرامش بین دو کشور پایدارتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه رسمی شدن مرز کیله یک معادله‌ ۲ طرفه است، اضافه کرد: عراق کشور مهمی برای ایران است و تلاش می‌شود تا تجارت با آنها گسترش بیشتری پیدا کند.وی با بیان اینکه ایران در گسترش همکاری‌های خود با کشورهای همسایه از اراده جدی برخوردار است افزود: برای رسمی شدن مرزها نیاز است که هر دو طرف تلاش کنند و امیدواریم طرف عراقی نیز در ایجاد زیرساخت های لازم برای مرز کیله سردشت تلاش بیشتری از خود نشان دهد.
وی گفت: در این راستا کشورمان نیز از طریق سفارتخانه عراق در ایران و سفارتخانه کشورمان در عراق تلاش خواهد کرد تا این مرز هرچه سریعتر فعال شود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: از استانداران آذربایجان‌غربی و طرف عراقی می خواهیم تا دیدارهایشان را گسترش دهند و از نزدیک ارتباط بیشتری داشته باشند.
در این جلسه سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق، مدیرکل امور اقتصادی آذربایجان‌غربی، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی و هیاتی از فرمانداری »قلعه‌دیزه« اقلیم کردستان عراق نیز حضور داشتند.
انسداد مرزها سبب افزایش نرخ بیکاری در مناطق مرزنشین شده است
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت:فلسفه وجودی بازگشایی معابر مرزی توسط دولت ایجاد اشتغالزایی برای مرزنشینان است که انسداد آنها سبب افزایش نرخ بیکاری می‌شود. رسول خضری نیز در جلسه اظهار داشت: تعطیلی معابر مرزی »اشکان« و »قاسم‌رش« چون به صورت مستقیم بر معیشت مرزنشینان اثرگذار بود به اطلاع مسوولان عالی‌رتبه کشور رسید. وی بیان کرد: ایجاد بازارچه »اشکان« و فعال شدن آن جزو ابلاغ‌های دولت محسوب می‌شود که انتظار می‌رود امکانات، زیرساخت‌ها و همچنین ایجاد مسیر دسترسی مناسب به آن از طریق دستگاه‌های متولی ایجاد شود.
وی در رابطه با مصوبه رسمی شدن مرز کیله سردشت افزود: با رسمی شدن این مرز و فراهم شدن زیرساخت‌های موردنیاز شاهد تحول خوبی در زمینه رونق بخشی به ظرفیت‌های تجاری، اقتصادی، گردشگری و صنعتی در این شهرستان خواهیم شد.
»خضری«، با بیان اینکه این مرز ظرفیت خوبی را برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه‌ دشمن فراهم می سازد گفت: فعال شدن این مرز حتی می‌تواند در راستای تقویت اقتصادی آذربایجان‌غربی و استان‌های همجوار نیز بسیار اثرگذار باشد.نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از درایت و توانمندی وزیر امور خارجه کشورمان در عرصه دیپلماسی اظهار داشت: از آقای ظریف انتظار داریم در حوزه اقتصادی مرزنشینان نیز گام‌های اساسی را برداشته و با تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی و بستری‌سازی در این زمینه باب جدیدی در حوزه دیپلماسی را در این حوزه آغاز کنند.
خضری در رابطه با مصوبه کالاهای وارداتی نیز گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت، مصوبه واردات ۱۰۰ قلم کالا را با استفاده از کارت الکترونیکی مرزنشینی صادر کرده است که باید توسط سایر بخش‌های مربوطه اجرا شود که این بحث به صورت ویژه برخی از مشکلات اقتصادی مرزنشینان را مرتفع می‌کند.هیات دولت مردادماه سالجاری به پیشنهاد وزارت کشور به استناد قانون امور گمرکی با ایجاد راه‌های جدید مجاز گمرکی برای ورود و خروج کالا و مسافر مرز کیله را در این شهرستان زسمی اعلام کرد.
گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ شمسی برای تسریع در صادرات کالاهای کارخانه‌ها و تولیدکنندگان داخلی کشور آغاز به کار کرد. مرز کیله سردشت در ۲۰ کیلومتری شهر »قلعه دیزه« در شمال عراق قرار دارد. شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است؛ این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب »کیله« و »اشکان« نیز است.آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است که با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک دارد، این استان دارای ۹ گمرک و پنج پایانه مرزی است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۲ ب.ظ

دیدگاه


شش + 4 =