گزارش//

روند نزولی شیوع کرونا همگام با صعود جهشی واکسیناسیون در آذربایجان‌غربی

روند نزولی شیوع کرونا همگام با صعود جهشی واکسیناسیون  در آذربایجان‌غربی

گروه گزارش: وضعیت کرونا در آذربایجان_غربی نسبت به هفته های اول مهر و اواخر شهریور سال‌جاری، بسیار بهتر شده و علاوه بر بهبود رنگ شهرستان های مختلف، تعداد مبتلایان، بستری های روزانه و فوتی ها کاسته شده که می توان یکی از ارکان تحقق این امر را صعود جهشی و سریع واکسیناسیون دانست.
وضعیت کرونا از اوایل فروردین امسال در آذربایجان غربی روند افزایشی ابتلا، بستری و فوتی را آغاز کرد که این روند پس از یک فروکش کوتاه مدت، در طول تابستان، روزهای بسیار ناگواری را برای مردم استان رقم زد و روند ابتلا، بستری و فوتی بر اثر کرونا در شهرستان های مختلف استان روند جهشی به خود گرفت.
یکی از مهمترین دغدغه های مردم آذربایجان غربی در خصوص مقابله با کرونا، گسترده تر شدن واکسیناسیون علیه کرونا بود که این مهم از نیمه دوم مردادماه به آرامی روند جهشی به خود گرفت و در شهریورماه به اوج خود رسید.آمار واکسیناسیون در آذربایجان غربی درحالی طی اواسط شهریور به بیش از ۷۰ هزار دُز در روز رسید که این رقم در تیرماه به زحمت دورقمی می شد.
این روند در مهرماه نیز هرچند کمی کاهش یافت ولی روند روزانه واکسیناسیون به ندرت از ۳۰ هزار دُز کمتر می شود که همین امر، متوسط واکسیناسیون در مهرماه را بالا نگه داشته است.این آمار طی نیمه نخست مهرماه بسیار خوب بود و روند امیدوارکننده ای داشت که نوید روزهای بهتری را در کاهش شیوع کرونا می دهد.
متوسط واکسیناسیون روزانه در آذربایجان‌غربی به ۳۸ هزار و ۳۰۰ دُز رسید
رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی در این باره گفت: از ابتدای مهرماه جاری، روزانه به طور متوسط ۳۸ هزار و ۳۰۰ دُز واکسن در استان تزریق شده که رقم بسیار مناسبی است.علی احمد آقاپور افزود: این در حالی است که متوسط واکسیناسیون روزانه تاپیش از مهر ماه جاری در ماه های مرداد و شهریور که واکسیناسیون سرعت گرفت، حدود ۲۵ هزار دُز بود.وی اضافه کرد: کل واکسن های تزریق شده در آذربایجان غربی به نزدیکی های ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دُز رسیده که این رقم نیز در حال افزایش است.
وی اضافه کرد: رکورد واکسیناسیون روزانه در آذربایجان غربی بیش از ۷۱ هزار دُز است که رقم قابل توجهی به شمار می رود.رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، افراد بالای ۱۲ سال و اقشار مختلف باید در سامانه سلامت ثبت نام کنند تا برای دریافت واکسن، به آنان پیامک ارسال شود.
استاندار آذربایجان غربی نیز در این باره اظهار رضایت کرده هرچند تاکید دارد که باید فرمانداران و مدیران حوزه های مرتبط باید اهتمام بیشتری برای تشویق مردم به واکسیناسیون داشته باشند.
تزریق دُز اول واکسن کرونا به حدود سه چهارم جمعیت بالای ۱۸ سال آذربایجان‌غربی
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سرعت قابل قبول واکسیناسیون در استان گفت: تاکنون بیش از ۷۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان، دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده اند و با توجه به این پیشرفت، روند کاهشی شیوع کرونا در استان شدت گرفته است.محمدمهدی شهریاری افزود: آذربایجان غربی از نظر رنگ‌بندی کرونایی با ۲ شهرستان قرمز شامل سردشت و مهاباد، سه شهرستان زرد و ۱۲ شهرستان نارنجی از موج پنجم کرونا عبور کرده است.
وی با بیان اینکه استان های شمال غرب کشور تقریبا ۲ ماه دیرتر از جنوب شرقی و مرکز کشور درگیر موج جدید بیماری کرونا شدند، بیان کرد: با وجود افزایش بستری ها در این موج که نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر بود، خوشبختانه فوتی ها کاهش قابل ملاحظه ای داشت.وی ادامه داد: خوشبختانه کاهش بیماران بستری شده را شاهد هستیم و الان نسبت به ۲ هفته گذشته ۶۰۰ نفر کاهش داشته و کاهش مراجعه کنندگان سرپایی نیز نشانه دیگری از گذشتن از پیک پنجم کروناست.
شهریاری با اشاره به اینکه آذربایجان غربی همواره از سوی ۲ جریان موج های داخل و خارج از کشور تحت تاثیر قرار می گیرد و این امر هوشیاری ما را افزایش می دهد، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون با نظارت هایی که بوده از جمله استقرار کمیته واکنش سریع وزارت بهداشت در چند هفته گذشته نمونه هایی از نوع لاندا و مو را نداشته ایم؛ البته این کمیته ضرورت استقرار مراکز قرنطینه در ورودی های استان برای شرایط خاص را داشتند که در این خصوص نیاز به اعتبار خاصی است.
وی ترددهای مرزی غیرمسافری از جمله تردد روزانه ۱۵۰۰ تریلر از مرزها، حضور پناهجویان افغانی، پاکستانی و بنگلادشی در مرزهای شمال غربی و حضور کارگران فصلی برای برداشت محصولات باغی و چغندرقند را از جمله عواملی دانست که استان را در بحث شیوع ویروس کووید ۱۹ تحت تاثیر قرار می دهد.این آمار افزایشی با بهبود وضعیت کرونایی آذربایجان غربی منطبق شد تا جایی که ارومیه بعد از ۱۱ هفته از وضعیت قرمز خارج شد.
۲ شهر آذربایجان‌غربی همچنان قرمز
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در این باره اعلام کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر، فقط ۲ شهر استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که کمترین میزان از ابتدای تابستان تاکنون به شمار می رود.علی مصطفوی افزود: طبق آخرین بررسی ها، فقط شهرستان های مهاباد و سردشت در جنوب آذربایجان غربی وضعیت قرمز کرونایی دارند.وی اضافه کرد: همچنین طبق آخرین برآورد صورت گرفته، شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، ماکو و چایپاره در شمال آذربایجان غربی و سردشت، بوکان، نقده، تکاب، میاندوآب، پیرانشهر و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.
وی بیان کرد: ارومیه نیز که از آخر تیر امسال وضعیت قرمز کرونایی داشت، بعد از ۱۱ هفته، وضع نارنجی پیدا کرده که البته باید برای بهبود این وضعیت هم، رعایت پروتکل ها بیشتر در دستور کار مسوولان و مردم باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: علاوه بر آن، سه شهرستان پلدشت، شوط و چالدران نظیر هفته گذشته در شمال استان وضعیت زرد دارند که امیدواریم بهبود وضعیت را در روزها و هفته های آتی نیز شاهد باشیم.با توجه به این آمار و خبرهای خوب وزارت بهداشت در خصوص تامین و توزیع واکسن به میزان کافی، اهتمام جدی شهروندان برای حضور در مراکز واکسیناسیون را می طلبد تا زودتر به وضعیت مطلوب برسیم.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، البته در کنار واکسیناسیون، همچنان باید رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار باشد تا شاهد عود دوباره کرونا نباشیم.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 4 =