معاون بازاريابي و تنظيم روابط سازمان توسعه تجارت ايران در اروميه:

رقابت با تولید کننده‌های بین‌المللی مستلزم حرکت گروهی است

رقابت با تولید کننده‌های بین‌المللی مستلزم حرکت  گروهی است

گروه خبر:معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران گفت: رقابت با تولیدکننده‌های بین‌المللی مستلزم شکل دادن حرکت‌های گروهی است.
به گزارش آرازآذربایجان، میرابوطالب بدری در همایش تجلیل از صادرکننده‌های نمونه که در سالن جلسات اتاق بازرگانی ارومیه ترتیب یافت، اظهار داشت: رقابت با شرکت‌های تولیدی عظیم و جهانی شکل دادن حرکت گروهی و انجام فعالیت‌های گسترده را می‌طلبد.
وی با اشاره به اینکه در صورت تشکیل شرکت‌های هلدینگ می‌توان در اقتصاد جهانی گام‌های موثر و محکمی برداشت، ادامه داد: حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط باید پیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.این مسئول مهم‌ترین و جذاب‌ترین فعالیت اقتصادی را جذب سرمایه‌گذار مستقیم توسط کشورهای خارجی دانست، ادامه داد: با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم می‌توان گام‌های بلندی در این زمینه برداشت.
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران بر ضرورت فرهنگ‌سازی به عنوان پیش‌نیاز فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد و بیان داشت: بسترهای لازم در ابعاد اجتماعی و فرهنگی باید برای توسعه اقتصادی فراهم کرد.بدری به احیای مجدد شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین سیاست‌های کشورمان بر توسعه صادرات غیرنفتی و اتکا نکردن به نفت است.
وی با اظهار به اینکه شورای مورد اشاره در این سمت و سو گام بر‌می‌دارد، خاطرنشان کرد: منویات مقام معظم رهبری در این زمینه باید به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و درراستای عملیاتی کردن آن اقدام می‌شود.
این مسئول به ارائه لایحه خروج از تورم توسط دولت اشاره کرد، بیان داشت: در این لایحه به راهکارهای توسعه بازارهای خارجی به شکل مطلوب توجه شده، تا از این رهگذر بستر برای رشد و شکوفایی کشورمان در همه ابعاد فراهم شود.معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران بر ضرورت استفاده از تجربیات کشورهای مختلف تاکید کرد و ادامه داد: علاوه بر توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های مختلف کشورمان باید به مزیت‌های رقابتی سایر کشورها توجه شود.بدری یکی از محورهای مغفول مانده را اولویت‌بندی بازارهای هدف دانست، اذعان داشت: از طرف دیگر در استان ما کمیته کالاهای دانش‌بنیان تاسیس شده که باید برای گسترش دامنه فعالیت‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کرد.
*حضور بخش خصوصی، عامل محرک توسعه تجارت خارجی ایران است
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی گفت: حضور بخش خصوصی با تاثیرگذاری بر میزان رقابت پذیری تجاری، عامل محرک توسعه تجارت خارجی ایران است.تقی کهوریان نیزدر این همایش اظهار داشت:میزان رقابت پذیری تجاری کشورمان در دنیا، بسیار کم است و در بین ۱۴۸ کشور دنیا در رتبه هشتاد و سوم قرار داریم.وی اضافه کرد: این در حالی است که رتبه کشورهایی نظیر ترکیه، امارات متحده عربی، قطر و عربستان در منطقه در این خصوص از ایران بسیار بهتر هستند.
وی اظهار کرد: در این فهرست، کشورهایی نظیر سوئیس، سنگاپور در صدر قرار دارند و این نشان می دهد که افزایش رقابت پذیری ارتباطی به مکان جغرافیایی کشورها ندارد و باید در این خصوص برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی در ادامه به مزیت های اقتصادی و تجاری استان اشاره کرد و ادامه داد: وجود منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو یکی از این مزیت هاست که امیدواریم با اهتمام ویژه مسئولان کشوری و برنامه ریزی برای بازدید هیات های تجاری خارجی، زمینه شکوفایی این منطقه و استان فراهم شود.کهوریان گفت: علاوه بر آن، راه اندازی هفت منطقه ویژه اقتصادی نیز در شهرهای مرزی آذربایجان غربی در دست انجام است که شامل سلماس، ارومیه – سرو، خوی، نقده، میاندوآب – بوکان، مهاباد و پیرانشهر می شود.
*سهم ارزش افزوده تجاری آذربایجان غربی در کشور به ?? درصد افزایش یافت
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: سهم ارزش افزوده تجاری آذربایجان غربی در کشور از ?? و ? دهم درصد به ?? و ? درهم درصد افزایش یافت.
جعفر صادق اسکندری دراین همایش اظهار کرد: خروج از رکود، ثبات و پایین آوردن تورم، رونق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، افزایش تقاضا و رونق کسب و کار از جمله اهدافی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت آنها را برای توسعه صادرات غیر نفتی تعریف کرده است.وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های مرزی، بازارچه‌ها و ظرفیت تجاری آذربایجان غربی در سال ۹۲ نزدیک بر ۶۶۶ میلیون دلار صادرات بدون لحاظ خدمات فنی و مهندسی در این استان انجام گرفته است.
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی متوسط رشد سالیانه این استان را به طور میانگین برابر با ۸ درصد خواند و تصریح کرد: سهم ارزش افزوده آذربایجان غربی از تجارت کل استان ۲ دهم درصد است که در میان ۳۱ استان دارای رتبه سیزدهم هستیم.
اسکندری به مقایسه سهم ارزش افزوده آذربایجان غربی در سالهای ۸۹ و ۹۰ پرداخت و گفت: سهم استان در سال ۸۹ برابربا ۱۳ و ۳ دهم درصد و در سال ۹۰ برابر با ۱۵ و ۲ درهم درصد بوده است که سیر صعودی داشته و می توان ادعا کرد که بخش تجاری آذربایجان غربی در کشور رشد قابل توجهی داشته است.
وی سهم تجارت آذربایجان غربی را در ارزش افزوده کشور ۱۵ و ۲ دهم درصد، سهم معدن را ۶ دهم درصد و سهم صنعت را برابر با ۷ و ۷ دهم درصد خواند و افزود: حمایت همه جانبه از صادرات کالاها و خدمات با ارزش افزوده بالا، تشکیل کمیته توسعه صادرات کالاها و خدمات با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان، تشکیل اتحادیه‌های جدید صادراتی با هدف توانمندسازی بخش خصوصی، معرفی اولویت‌های سرمایه گذاری استان با رویکرد تولید محصولات صادرات گرای دانش بنیان از جمله اقداماتی است که در این استان انجام گرفته است.
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: برنامه‌ریزیهایی نیز برای تولید متناسب با نیازهای بازارهای هدف صادراتی و مطالعات تخصصی بر روی بیش از ۱۰ کشور هدف صادرات با رویکرد تدوین استراتژی صادرات انجام شده است.
اسکندری، گسترش خدمات تجاری خارجی و ترانزیت و زیرساخت های مورد نیاز، تشویق سرمایه گذاری خارجی در جهت توسعه صادرات و توسعه حوزه مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری های پیشرفته را از دیگر محورهای فعالیت این سازمان در آذربایجان غربی برشمرد.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


5 + دو =