عدم شفافیت در تعریف کالای قاچاق مشکل جدی مناطق آزاد

عدم شفافیت در تعریف کالای قاچاق مشکل جدی مناطق آزاد

مریم رسولی
گروه گزارش :عدم شفافیت درتعریف کالای قاچای مشکل جدی مناطق آزاد ماکو است.
واردات بی رویه کالا و قاچای دو موضوع جدی هستند که به تولیدات داخلی آسیب جدی می زنند ولی در این میان افرادی هستند که از قاچاق کالا و واردات بی رویه انواع کالا سودهای کلانی به جسیب زده و به قول خودمان یک شبه راه ۱۰۰ ساله را در کسب درآمد به دست می_آوردند.
در این میان آذربایجان غربی به عنوان تنها استانی که با سه کشور هم مرز است، یکی از استانهایی است که قاچاق کالا در آن نسبت به سایر اسستانهای عمقی بیشتر است؛ وجود منطقه آزاد ماکو نیز سبب شده تا حساسیت ها بر روی این موضوع بیشتر باشد به طوری که واردات بی_رویه کالا در این مناطق سبب نابودی تولیدات داخلی می شود که باید تدابیر لازم در این زمینه انجام گیرد.
از سوی دیگر نبود قوانین منسجم نیز سبب شده تا در تعریف کالای قاچاق در مناطق مرزی و مناطق آزاد با مشکل جدی مواجه باشیم به طوری که در شمال و جنوب استان آذربایجان_غربی برای ورود یک کالای خاص و مشابه با مشکلات جدی مواجه هستیم به طوری که برخی کالاها به راحتی و از جنوب استان و مرز عراق وارد ایران می شوند و این در حالی است که همین کالا اگر از مرزهای شمالی استان و منطقه آزاد وارد شود به عنوان کالای قاچاق تلقی می شود، از اینرو در شمال استان میزان قاچاق کالا از طریق مرزهای غیررسمی رو به افزایش است.
در این راستا نیز برخی افراد بر طبل قاچاق کالا از طریق مبادی رسمی منطقه آزاد ماکو می کوبند و عموما در این میان مدیرعامل این منطقه را متهم می کنند.
در این خصوص نیز منطقه آزاد ماکو گمرک را مسؤول تمام واردات در این منطقه عنوان کرده و عنوان میکند که گمرک بر روند واردات در منطقه آزاد نظارت داشته و منطقه آزاد ماکو مسؤولیتی در زمینه واردات کالا و مبارزه با قاچاق را عهده دار نیست و فقط این منظقه مسؤولیت کنترل بازارچه مرزی بازرگان را عهده دار است..
به نظر می رسد نبود قوانین شفاف در زمینه قاچاق کالا نیز مشکل جدی است که سبب شده تا امروزه با چنین مشکلاتی مواجه شویم.
*ریشه قاچاق کالا مناطق دیگر کشور هستند نه منطقه آزاد ماکو
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در خصوص اتهام زنی به منطقه آزاد ماکو در زمینه قاچاق کالا، می گوید: منطقه آزاد ماکو گمرک دارد و اینکه در این منطقه کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد می شود به ما ربطی ندارد.
حسین فروزان تصریح کرد: منطقه آزاد ماکو بازارچه ای در بازرگان دارد که کالا از طریق کالای همراه مسافر وارد بازارچه شده و مردم از طریق این بازارچه مایحتاج خود را تهیه می کنند و در این میان امکان دارد فردی به آن کالا اسم قاچاق زده و فرد دیگری عنوان کند که آن کالا قاچاق نیست.
وی ادامه می دهد: براساس قانون مناطق آزاد، این مناطق می توانند کالای همراه مسافر را آورده به مردم عرضه کنند و برای این کالاها نیز تعرفه گمرکی دریافت می کنیم پسس اگر در نوع کالا مشکلی وجود نداشته باشد، آن کالا قاچاق نیست.
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو یادآور شد: در این راستا برای اینکه موضوعات اصلی از یاد برود، عده ای فرعیات را مطرح می_کنند.
فروزان افزود: در این منطقه به قدری مشکلات است که باید در ابتدا به آنها رسیدگی کنیم؛ریشه قاچاق کالا مناطق دیگری از کشور هستند و قاچاق از جنوب کشور انجام می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مرز بازرگان به عنوان مرز منطقه آزاد ماکو سهم بسیار کمی از واردات کشور را به خود اختصاص داده است با نگاهی به واردات بندر امام می بینیم میزان قابل توجهی جنس از طریق همین بندر وارد کشور می شود حال ببینید در بازرگان یک هزارم جنوب کشور جنس می تواند قاچاق شود؟مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو گفت: باید بیش از این به فکر توسعه منطقه ازاد ماکو باشیم و با بیان چنین موضوعاتی روند توسعه این منطقه را متوقف نکنیم.
*قاچاق کالا به صورت بی نام و نشان از بنادر وارد کشور می شود
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اعتراض به روند موجود، گفت: چرا تریلی تریلی از خوزستان قاچاق کشف می شود کسی صدایش در نمی آید ولی وقتی با وانت درمنطقه آزاد ماکو کشف قاچاق می شود به همه اعلام می شود که فلان منطقه کالای قاچای کشف شد؟
فروزان ادامه داد: قاچاق از طریق بنادر و به صورت بی نام و نشان انجام می گیرد و معلوم نیست کدام مافیا اقدام به چنین کاری می کنند.
وی گفت: منطقه آزاد ماکو با گمرک در ارتباط نیست و در این منطقه نیروی انتظامی و سپاه برای کنترل قاچاق در مرزها فعالیت دارند.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو یادآور شد: با طرح چنین موضوعاتی منطقه آزاد ماکو را زیر سوال می بریم.
مردم این منطقه فقط کتک مرز را می_خورد چرا که از نظر شاخصه های توسعه، استان ۲۸ام کشور هستیم در حالی که باید امروز مردم منطقه مرزی از امکانات بیشتری برخوردار می بودند.
*نظارت گمرک بر کالاهای وارداتی منطقه آزاد ماکو
مدیر کل گمرک سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: قاچاقی از منطقه آزاد ماکو انجام نمی_گیرد.اکبر نوبخت با بیان اینکه زمان زیادی از تولد منطقه آزاد ماکو نمی گذرد، تصریح کرد: باید به فکر توسعه این منطقه در بخشهای مختلف باشیم.
وی با بیان اینکه این منطقه به دلیل همجواری با سه کشور دیگر، مزیتهای زیادی نسبت به سایر مناطق آزاد دارد، افزود: اگر کالایی وارد منطقه آزاد ماکو می شود بدون شک گمرک بر آن نظارت دارد.
مدیر کل گمرک سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه تمام فعالیتهای گمرک براساس قوانین این سازمان پیش می رود، گفت: تمام عملیات این منطقه زیر نظر گمرک است.
نوبخت با بیان اینکه آمار و ارقام تمام کالاهای وارداتی زیر نظر گمرک است، اظهار داشت: این آمار و ارقام با قوانین جمهوری اسلامی ایران تطابق دارد و اگر کالایی وارد می شود، از طریق گمرک مورد کنترل قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون روشهای مختلفی برای شناسایی کالاهای قاچاق وجود دارد، گفت: هم اکنون کالاها دارای کدرهگیری هستند و کالایی که دارای کد است نمی تواند قاچاق باشد.
مدیرگمرک سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه در مواردی هجمه وجود دارد، گفت: باید در راستای توسعه منطقه آزاد ماکو گام برداشته شود تا به شاخصه های توسعه دست یابیم.
نوبخت با بیان اینکه در مناطق مرزی افرادی هستند که از طریق مبادی غیررسمی نسبت به قاچاق اقدام می کنند، اذعان داشت: باید برای مقابله با قاچاق اقدامات اساسی انجام داد ولی قاچاق کالا در مناطق مختلف جهان انجام می_شود و مهم تر از همه اینها اتخاذ شیوه های مختلف و کارآمد برای مبارزه با قاچاق کالا است.
*قاچای در منطقه آزاد به من ربطی ندارد
نماینده مردم ماکو، شور، پلدست و چالدران در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: قاچاق در منطقه آزاد ماکو به من ربطی ندارد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از آرازخبر عین الله شریف پور که منتقد جدی عملکرد مدیرعامل منطقه آزاد ماکو است، از ادامه مصاحبه خودداری کرد و گفت: کار نماینده مجلس صحبت کردن در خصوص مباحث مربوط به قاچاق نیست و بروید از فرماندار در خصوص قاچاق مصاحبه بگیرید..

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = دوازده