رشد اقتصادی استان در گرو حمایت از بورس منطقه‌ای است

رشد اقتصادی استان در گرو حمایت از بورس منطقه‌ای است

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: بورس منطقه ای آذربایجان غربی با هدف بسط فرهنگ سهام داری و سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی، کشف قیمت کالاهای اساسی بر اساس مکانیزم‌های بازار و نیروهای عرضه و تقاضا، کاهش ریسک فعالان بازار از جمله تولید کنندگان، مصرف کنندگان و بازرگانان کالاها راه‌اندازی شده است.
هفته گذشته تعداد ۳۲ میلیارد و ۳۱۲ هزار و ۲۳۳ سهم و حق تقدم از سهام شرکتهای بورسی و فرا بورسی در بورس منطقه ای آذربایجان غربی مورد معامله قرار گرفت که ۶۵ درصد آن مربوط به خرید و بقیه آن فروش بوده است. در مقایسه با هفته قبل آن ارزش معاملات ۵/۹۷ درصد و حجم معاملات نیز ۱۰۳ درصد رشد داشته است و ۱۳ کارگزار از ۱۶ ایستگاه معاملاتی، سهام و حق تقدم بیش از ۱۹۰ شرکت را معامله کردند که نمایندگی شرکت کارگزاری مفید بیشترین ارزش ریالی معاملات منطقه را با ۵/۲۲ درصد به خود اختصاص داد.
در هفته گذشته نیز سهام شرکت ایران خودرو با ۱۸ درصد ارزش کل معاملات در رده نخست معاملات بورس منطقه ای قرار داشته است و ۲۶ کد معاملاتی جدید در بورس منطقه ای آذربایجان غربی صادر شد و شاخص کل بازار بورس با ۲۵۴۰ واحد افزایش در مقایسه با هفته قبل به رقم ۷۳۴۱۶ واحد رسید.
خرداد ماه امسال نیز ۷۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۵۲۶ سهم از سهام شرکت‌های بورسی در بورس منطقه‌ای آذربایجان غربی مورد معامله قرار گرفت و این سهم ها به ارزش ۲۰۸ میلیارد و ۹۳۷ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۶۷۱ ریال در بورس منطقه‌ای آذربایجان غربی مورد معامله قرار گرفت که ۵۷ درصد این معاملات مربوط به خرید و بقیه آن فروش بوده است.در این مدت در تالار ارومیه ۱۳ کارگزار از ۱۶ ایستگاه معاملاتی، سهام و حق تقدم بیش از ۲۸۶ شرکت را معامله کردند و در این میان نمایندگی شرکت کارگزاری مشاوران سهام با بیش از ۳۲ میلیارد ریال معامله در خرداد ماه امسال توانست ۱۵ درصد از کل ارزش معاملات را بدست آورده و از سایر کارگزاران پیشی بگیرد.
همچنین در این ماه سهام شرکت نفت سپاهان بیشترین محبوبیت را در بین معامله‌کنندگان بورس منطقه‌ای داشت و با بیش از ۲۷ میلیارد ریال معامله در خرداد ماه، ۱۳ درصد ارزش کل معاملات تالار را به خود اختصاص داد.۱۲۴ کد معاملاتی جدید نیز در خرداد ماه در بورس منطقه‌ای آذربایجان غربی صادر شد و شاخص کل بازار با ۳ هزار و ۷۹۸ واحد کاهش در مقایسه با پایان ماه قبل از آن به ۷۲ هزار و ۹۶۹ واحد رسید.این در حالی است که وقتی اسفند ماه سال ۸۳ بورس منطقه ای آذربایجان غربی تنها با ۲۰ سهام دار به جمع تالارهای منطقه ای پیوست کسی فکر نمی کرد که این تالار پس از چند سال که مقداری از آن را هم در یک تالار استیجاری طی کرده بتواند روزی از بورس فعال منطقه و کشور شود.بورس کالا برای خروج از سیاست قیمت‌گذاری دولتی بر روی کالاهای اساسی راه‌اندازی شده است و کشف قیمت کالاهای اساسی بر اساس مکانیزم‌های بازار و نیروهای عرضه و تقاضا، کاهش ریسک فعالان بازار از جمله تولید کنندگان، مصرف کنندگان و بازرگانان کالاها، نظارت بر کیفیت و استانداردها و کمک به بهینه کردن برنامه ریزی تولید و توزیع کالاهای اساسی سه وظیفه عمده و اصلی بورس‌های کالا در دنیا است.
بورس کالا برای خر.وج از سیاست قیمت‌گذاری دولتی بر روی کالاهای اساسی خصوصا فلزات تشکیل شد و تنها فرق بورس کالای ایران با دنیا این است که در ایران به دلیل جوان و نوپا بودن بورس کالا و اینکه حدود ۵ سال از عمر آن می‌گذرد عمده معاملات به صورت فیزیکی و تحویل کالا است اما در بورس‌های کالایی دنیا بین ۹۷ تا ۹۹٫۵ درصد معاملات بر روی اوراق بهادار مشتق از کالاست و عمدتا نیز منجر به تحویل فیزیکی نمی‌شود. در کشف قیمت‌ها اتفاقی که در حال حاضر در بورس کالا رخ می‌دهد خیلی بهتر از گذشته است که دولت قیمت‌گذاری می‌کرد زیرا الان کالا به صورت فیزیکی در بورس وارد و براساس معیار عرضه و تقاضا و حراج کشف قیمت می‌شود، اما تا زمانی که کالا به دفعات قابل معامله نباشد و اصطلاحاً متحرک سازی این ابزارهای معاملاتی مشتق از کالا اتفاق نیفتد کشف قیمت در ایران با کشف قیمت که در دنیا انجام می‌شود، فرق می‌کند. از سوی دیگر، استاندارد محصولات و کالاها در بورس کالای ایران نیز با دنیا کمی فرق می‌کند ولی به دلیل اینکه خریداران و فروشندگان می‌توانند به مرجعی به نام بورس شکایت کرده و یک مرجع رسمی وجود دارد که در صورت اختلاف بین آنچه گفته شده و آنچه فروخته شده حکمیت کرده و کیفیت کالاها را کنترل کن، معاملات بورس کالا با اطمینان بسیار بیشتری انجام می شود. مشکل محدود بودن تعداد عرضه کننده‌ها در بورس کالا با متحرک سازی ابزارهای مالی مشتق از کالا حل می‌شود. به عبارتی اگر در مورد کالاهای اساسی در حال تولید یا در حال واردات قرارداد معاملات آتی طراحی شود هر شخصی اعم از حقوقی و حقیقی با گذاشتن سپرده نزد بورس می تواند موقعیت فروش قرارداد آتی را فراهم کند و کالایی که هنوز تولید نشده یا هنوز وارد نشده را بفروشد.
طراحی ابزارهای مشتق از کالا یکی از برنامه‌های اساسی بورس کالا است که در دستور کار سازمان بورس و شرکت بورس کالا قرار دارد. همچنین کمیته فقهی سازمان بورس نیز درباره انواع این ابزارها مطالعات و بررسیهای لازم را انجام داده و اظهار نظر می کند.
اگر چه هدف تاسیس بورس های منطقه ای بسط فرهنگ سهام داری و سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی عنوان می شد، نگاهی به آمار و ارقامی نظیر تعداد دوره های آموزشی برگزار شده، تعداد بازدیدها و جزوات منتشر شده حاکی از این اقدامات است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


یک + 4 =