راه آهن ارومیه ۱۷ سال در بن بست وعده ها

راه آهن ارومیه ۱۷ سال در بن بست وعده ها

گروه اقتصادی: راه آهن سراسری ارومیه مراغه که ۱۷ سال عملیات اجرایی آن طول کشید از سال گذشته، مراحل پایانی را طی کرده اما اسیر وعده های متعدد برای بهره برداری شده است.
راه آهن سراسری مراغه ارومیه که عملیات ساخت آن از سال ۸۰ به طول ۱۸۵ کیلومتر در استان آغاز شده، از سال گذشته تاکنون بارها با خلف وعده های مختلف مسئولان استانی و کشوری مبنی بر بهره برداری آن توسط مقامات کشوری مواجه است.
این طرح قرار بود هفته دولت امسال با حضور یکی از مقامات کشوری به بهره برداری برسد که این وعده نیز به دلیل عدم اتمام مراحل نهایی ایستگاه ارومیه به مهرماه منتقل شد اما در حال حاضر مسئولان استانی عنوان می کنند طرح در ماه های آتی به بهره برداری می رسد.
راه‌آهن مراغه – ارومیه از طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که ارومیه را به راه‌آهن سراسری وصل می‌کند. عملیات اجرایی این طرح از ۱۷ سال پیش آغاز شده و تا کنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است.
راه آهن مراغه – ارومیه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه گفت: این طرح هم اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مراحل پایانی را برای بهره برداری طی می کند.ابراهیم مبارک قدم با بیان اینکه این طرح ملی به طول ۱۸۵ کیلومتر در دست اجراست افزود: بخشی از این طرح شامل ۸۴ کیلومتر تاکنون به بهره برداری رسیده است و مابقی طرح که از سال ۹۲ آغاز شده شامل ایستگاه نقده، ارومیه به همراه دو ایستگاه فرعی رشکان و شیرین بولاغ و دو تقاطع غیرهمسطح مراحل نهایی برای افتتاح را طی می کنند.
وی با بیان ریل گذاری ایستگاه ارومیه و نصب تاسیسات آن به اتمام رسیده و منتظر بهره برداری این طرح با حضور یکی از مقامات کشوری برای افتتاح هستیم ادامه داد: فیبرنوری به طول ۵۰ کیلومتر در این طرح حال اجراست که مراحل پایانی را طی می کند.مبارک قدم در خصوص وجود معارض ملکی در این طرح و کندی روند اجرای مراحل پایانی این راه آهن در ایستگاه ارومیه خاطرنشان کرد: این مشکل طی ماه های گذشته به همراه مشکل لوله گذاری گاز در این مسیر حل شده و مشکل خاصی وجود ندارد.
ایستگاه مرکزی مسافری راه آهن ارومیه مکان یابی شد
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه آخرین ایستگاه طرح ملی ساخت راه آهن مراغه – ارومیه به منظور ترکیب حمل و نقل برون شهری و درون شهری جانمایی شد عنوان کرد: مطالعات و اجرای مکان یابی ایستگاه مرکزی مسافری راه آهن ارومیه در جوار ترمینال اتوبوس رانی فعلی شهر با هدف یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل عمومی انجام شده است.
مبارک قدم خاطرنشان کرد: تا کنون مجموعا ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت راه آهن مراغه ارومیه هزینه شده است و برای تکمیل نهایی و پرداخت مطالبات پیمانکاران ۳۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است.وی اضافه کرد: با توجه به مسافت چهار کیلومتری ایستگاه راه آهن از شهر ارومیه و تاکید بر سهولت دسترسی به حمل و نقل ریلی با مطالعات گسترده ایستگاه جدید در داخل شهر و در مجاورت میدان خاتم الانبیاء پیش بینی شده است.ایستگاه راه آهن ارومیه ۱۶ هزار متر مربع وسعت دارد که یکی از بزرگترین ایستگاه های راه آهن در سطح کشور محسوب می شود.ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


یک + 3 =