رئيس شوراي عالي استان‌‌هاي کشور:

رئیس جمهور زمینه بررسی لایحه بودجه ‌را در شورای عالی استان‌ها فراهم کند

رئیس جمهور زمینه بررسی لایحه بودجه ‌را در شورای عالی  استان‌ها فراهم کند

گروه خبر: رئیس شورای عالی استان‌‌های کشور گفت: از رئیس جمهور دولت یازدهم درخواست شده ‌که لایحه بودجه زودتر و در زمان مناسب آماده شود تا مجال بررسی این موضوع در شورای عالی استان‌ها فراهم شود.
به گزارش آراز آذربایجان مهدی چمران در سومین نشست ادواری روسای شوراهای اسلامی استان‌های کشور که در سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: برای توسعه متعادل و برابر همه استان‌های کشور باید تلاش کرد.
وی با اشاره به اینکه لایحه بودجه قبل از تصویب در مجلس شورای اسلامی باید در شورای عالی استان ارائه شود، ادامه داد: این نهاد طبق قانون حق بررسی و اظهار‌نظر در این لایحه را دارد.
چمران ضمن ابراز تاسف از اینکه قانون مورد اشاره تاکنون به شکل رضایت‌بخشی اجرا نشده است، بیان داشت: در سال‌های اخیر برای نهادینه‌سازی این تفکر و ضرورت آن اقداماتی صورت گرفته است.
وی گفت: از رئیس جمهور دولت یازدهم درخواست شده است که لایحه بودجه زودتر و در زمان مناسب آماده شود، تا اینکه مجال بررسی این موضوع در شورای عالی استان‌ها فراهم شود.
رئیس شورای عالی استان‌های کشور توجه حاضران را به ضرورت توسعه و آبادانی روستا‌ها معطوف کرد، ادامه داد: آبادانی فقط به معنای توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد اشتراکات آب، برق و احداث مدرسه نیست، بلکه برای اشتغالزایی باید اهتمام شود.
چمران لازمه کاهش مهاجرت از شهرهای کوچک و روستاها به مراکز استان‌ها را اشتغالزایی در مناطق مختلف دانست و ادامه داد: سازندگی و عمران مناطق روستایی نباید به فراموشی سپرده شود.
وی کشاورزی را پایه و مبنای توسعه کشورمان دانست، اضافه کرد: چنانچه برای آبادانی و پیشرفت مناطق روستایی همت شود، عمران مناطق شهری را به دنبال دارد.
چمران با اظهار به اینکه ۷۰ درصد مردم در مناطق شهری سکونت دارند، اظهار داشت: جمعیت فراوان مناطق شهری نباید مسئولان را از مناطق روستایی و اهمیت آن غافل سازد.
استاندار آذربایجان غربی هم گفت: اغلب استان‌های کشور به جز چند استان معدود، از شکاف طبقاتی رنج می‌برند.
قربانعلی سعادت اظهار داشت: اغلب استا‌ن‌های کشورمان به جز چند استان معدود از شکاف طبقاتی و عدم توزان در توسعه رنج می‌برند.
وی با اشاره به برگزاری نشستی در طول چند روز اخیر با حضور مسئولان استان‌های اطراف زاگرس، افزود: این استان‌ها از نظر جمعیت، برخورداری از مواهب طبیعی و منابع انرژی جایگاه مطلوبی دارند، ولی از نظر توسعه و ترقی وضع چندان مناسبی ندارند.
سعادت با اشاره به اینکه استا‌ن‌های فوق در یک وضعیت عدم توازن طولانی‌مدت گرفتار شده‌اند، ادامه داد: این بحران و وضعیت فشار زیادی به شهرهای مختلف کشورمان وارد کرده، و معضلاتی مانند حاشیه‌نشینی در اطراف تهران و مشهد بروز یافت.
استاندار آذربایجان غربی ضمن ابراز تاسف از اینکه آمارهای مربوط به نزاع دسته‌جمعی، مواد مخدر، طلاق، خودکشی و خودسوزی در این استان‌ها بروز می‌یابد، گفت: مهاجرت برای اشتغال و معیشت به استان‌های مرکزی رخ می‌دهد، که این زنگ خطر و هشدار است.
وی با اشاره به اینکه این مشکلات و نگرانی‌های مربوط به عدم توسعه در این استان‌ها با وجود اجرای پنج برنامه توسعه هنوز حل نشده است، ادامه داد: اقداماتی در قالب محرومیت‌زدایی به صورت محدود انجام شده، که نتایجی نداشته است.
سعادت با خطاب قرار دادن ریاست شورای عالی استان‌ها، اظهار داشت: مقامات این نهاد مردمی باید از اختیارات قانونی خود برای سامان‌بخشی به اوضاع استفاده کنند.
وی گفت: روند جاری رضایت‌بخش نبوده و مشکلاتی نظیر مهاجرت، تحریم اقتصادی، رکود واحدهای صنعتی، عدم سرمایه‌گذاری برای اشتغال، افزایش نرخ ارز و معوقات بانکی کارخانه‌ها را به دنبال دارد.
مقام عالی آذربایجان غربی با اظهار به اینکه مشکلات موجود منجر به کاهش درآمد شهرداری‌ و بروز تبعات سوء در حوزه‌های مختلف شهری می‌شود، اظهار داشت: مناطق محروم و کم‌برخوردار باید توسعه یافته، مردم در مناطق مختلف کشور به همه امکانات دسترسی پیدا کنند.
وی اختلاف دیدگاه‌ و تفاوت در نگرش‌ها را امری قابل قبول و عادی دانست، اظهار داشت: با این وجود به عنوان یک امت واحد باید در کنار یکدیگر برای توسعه و عمران کشورمان گام‌های بلندی برداریم.
*سرانه عمرانی هر شهروند ارومیه به ۱۲ میلیون ریال رسید
شهردار ارومیه هم در ادامه این جلسه گفت: در حال حاضر سرانه عمرانی هر شهروند ارومیه ای، به ۱۲ میلیون ریال می رسد.
محمد حضرت پور اظهارداشت: باید به دنبال افزایش درآمدهای شهرداری و درآمد پایدار و حذف هزینه های غیرضروری در شهر باشیم و در کنار آن، توجه به سرمایه گذاری بسیار مهم و لازم است.
وی ادامه داد: ارومیه در افق ۱۴۰۴ شهری پاک، سبز، فرهنگی و مجهز به فناوری های نوین طراحی شده است و تمامی برنامه ریزی های شهرداری و شورا برای رسیدن به این افق است.
حضرت پور افزود: اگر وحدت و همدلی بین شهرداری و شورای شهر ارومیه نبود، نمی توانستیم در عرض دو سال به زیبایی، عمران و توسعه متوازن شهری دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز برای هر شهروند در ارومیه ۱۴ متر افزود: در بستر شهرها، کمبود نقدینگی داریم و این کمبود نقدینگی را باید با جذب سرمایه گذار رفع کنیم.
وی گفت: شهرداری ارومیه بیشترین اهمیت را به سرمایه گذاران بومی کوچک داده است و در سال ۹۳ تاکنون ۱۵ هزار میلیارد ریال جذب سرمایه گذاری داشته ایم که هدفگذاری ما برای امسال، حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال است.
* رشد شهرنشینی مشکلات زیادی ایجاد می کند
همچنین رئیس شورای اسلامی ارومیه از افزایش ۱۸۷ برابری بودجه شهر ارومیه از سال ۷۸ تاکنون خبر داد و گفت: این امر زمینه ساز توسعه شهر ارومیه در این مدت شده است.
پرویز جلیلی با بیان اینکه در سال ۷۸، حدود ۵۵ میلیارد ریال بودجه شهرداری ارومیه بود اظهارداشت: بیش از ۵۰ درصد آن برای هزینه های جاری مصرف می شد و هزینه های حداقلی به عمران اختصاص می یافت.
وی افزود: در سال ۹۳، بودجه شهرداری ارومیه ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است که ۱۱ درصد این اعتبار به هزینه های جاری و ۸۹ درصد آن به عمران شهری اختصاص دارد.
جلیلی شوراها را پل ارتباطی بین مردم و مسئولان عنوان کرد و ادامه داد: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، وظیفه احقاق حقوق مردم را برعهده دارند که باید در این راستا، برنامه ریزی های لازم را برای ایجاد درآمد پایدار در شهرها انجام دهیم.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این نشست گفت: اگر انسان بتواند مشکلات و نیازهای مردم را برطرف کند، بهترین نعمت ها را به دست آورده است.
حجت الاسلام سید مهدی قریشی با تاکید بر توجه ویژه مسئولان و مدیران کشور به حل مشکلات مردم در برنامه ریزی و تدابیر اتخاذ شده، افزود: این کارها نیز باید با در نظر گرفتن رضایت الهی صورت گیرد که در این صورت نتایج مثبت این اقدامات به حد کمال می رسد.
وی اظهار امیدواری کرد شوراهای شهر و شهرداری ها با تعامل مطلوب، زمینه ساز توسعه، عمران و زیبایی شهری بوده و مشکلات را با همدلی مناسب حل کنند.
*رشد شهر نشینی زمینه ساز مشکلات متعدد است
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: رشد شهرنشینی در کشور، مشکلات زیادی ایجاد می کند و زمینه ساز افزایش مشکلات و مسایل شهری است.
جواد جهانگیرزاده افزود: باید زمینه های مناسب سازی شهر با جمعیت موجود ساکن در آن فراهم شود.
وی اضافه کرد: افزایش غیرنظام مند شهرها، می تواند آثار نامطلوبی در حوزه زیبایی شهری و امنیت ایجاد کند که باید این امر مورد توجه مسئولان باشد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، این شهر را خاستگاه ادیان، اقوام و مذاهب مختلف عنوان کرد و ادامه داد: تعامل و همدلی اعضای شورای اسلامی با شهردار و مسئولان استانی چهره و سیمای آن را در دو سال گذشته دگرگون کرده است.
جهانگیرزاده اظهار داشت: تعامل شهرداری و اعضای شهر ارومیه با یکدیگر ستودنی است و الگویی برای شوراهای کشور به شمار می رود.
در ادامه این جلسه، کلیات طرح تسهیل ازدواج جوانان به وسیله شوراها، شهرداری ها و دهیاری ها، طرح تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ ?عفاف و حجاب? و اجرایی شدن مصوبات ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی، لایحه قانونی تعیین نظام درآمدی و منابع مالی شهرداری ها و شوراهای فرادست و شیوه نامه نظارت و ارزیابی عملکرد شوراها تصویب شد.
همچنین در پایان این نشست، از سه نفر از روسای پیشین شورای اسلامی آذربایجان غربی، جعفر آیین پرست، نادر شیروند، سید فتاح کبیری قدردانی شد و تمبر سومین اجلاس سراسری روسای شورای اسلامی استانها رونمایی شد.
سومین اجلاس سراسری روسای شوراهای اسلامی استانهای سراسر کشور، از روز گذشته در ارومیه آغاز شده بود که امروز به کار خود پایان می دهد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = دوازده