دیابت چگونه می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد

دیابت چگونه می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد

گروه خانواده و سلامت: برخی از افراد مبتلا به دیابت دچار ناراحتی دیابت می شوند. آنها ممکن است احساس ناامیدی شدیدی را تجربه کنند و از اینکه مجبورند روزانه وضعیت خود را مدیریت کنند احساس خستگی کنند. ناراحتی ناشی از دیابت ممکن است باعث شود افراد عادت های ناسالم خود را از دست بدهند، قند خون خود را بررسی نکنند و حتی از قرار ملاقات با پزشک صرف نظر کنند. این می تواند مانند افسردگی یا اضطراب به نظر برسد، اما دارو نمی تواند آن را به طور موثر درمان کند.
مدیریت یک بیماری مزمن مانند دیابت می تواند بسیار استرس زا باشد و بر سلامت روان فرد تأثیر بگذارد. افراد ممکن است غم و اندوه را تجربه کنند که به مرور زمان می تواند منجر به افسردگی شود. خستگی یا درد می تواند فعالیت بدنی را محدود کند و افراد را از انجام کاری که دوست دارند باز دارد. استرس در مورد آینده و غیرقابل پیش بینی بودن وضعیت مزمن نیز می تواند باعث اضطراب شود.
چه ارتباطی بین دیابت و افسردگی وجود دارد؟
احتمال ابتلا به افسردگی در افراد مبتلا به دیابت ۲ تا ۳ برابر بیشتر از افراد بدون این بیماری است. از طرفی افسردگی خطر و شدت دیابت را افزایش می دهد.
علل شایع دیابت و افسردگی، کم خوابی، ورزش نکردن و رژیم غذایی ناسالم است. این عوامل همچنین با استرس مزمن، عدم تعادل هورمونی و افزایش التهاب در بدن مرتبط هستند.
تحقیقات همچنین نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از داروهای ضد افسردگی می تواند خطر دیابت را افزایش دهد.
علاوه بر این، هم سطح قند خون بالا و هم پایین بر عملکرد مغز از نظر خلق و خو و توانایی تفکر تأثیر می گذارد. با گذشت زمان، دیابت می تواند ساختار مغز را تغییر دهد و منجر به اختلالات خلقی شود.
دیابت میتواند منبع اضطراب باشد
افراد مبتلا به دیابت ۲۰ درصد بیشتر از افراد بدون دیابت در برهه ای از زندگی خود دچار اضطراب می شوند. مدیریت یک بیماری طولانی مدت مانند دیابت می تواند منبع اصلی اضطراب برای برخی باشد. دریافت یک تشخیص یا پی بردن به اینکه آنها دارای عارضه دیابت هستند می تواند برای برخی افراد محرک باشد.
توجه به این نکته ضروری است که اضطراب علائمی مشابه هیپوگلیسمی (قند خون پایین) دارد، بنابراین افراد در صورت احساس اضطراب باید قند خون خود را چک کنند و در صورت پایین بودن آن را درمان کنند.
علاوه بر این، زنان مبتلا به دیابت نوع ۱ ممکن است در معرض خطر ابتلا به اختلالات خوردن و محدود کردن عمدی انسولین برای کاهش وزن (دیابولیمیا) باشند. برخی تحقیقات قدیمی نشان می دهد که اختلالات خوردن در ۳۱ تا ۴۰ درصد از زنان مبتلا به دیابت نوع ۱ بین ۱۵ تا ۳۰ سال رخ می دهد.
چگونه زندگی با اختلال روان می تواند مدیریت دیابت را دشوارتر کند؟
داشتن افسردگی یا اضطراب می تواند مدیریت دیابت را دشوار کند و حال فرد را بدتر کند.
آنها ممکن است انگیزه کمتری برای انجام فعالیت های خودمراقبتی داشته باشند. افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض کم تحرکی و رژیم غذایی ناسالم هستند که می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود. سیگار کشیدن نیز در افراد مبتلا به بیماری های روانی شایع تر است و خطر ابتلا به عوارض دیابت مانند سکته مغزی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.
تحقیقات قدیمی‌تر نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری‌های روانی ممکن است در پیروی از توصیه‌های درمانی، شرکت در قرار ملاقات‌ها و پایش قند خون و مراقبت از پا با مشکل بیشتری مواجه شوند.
آیا مصرف داروها برای بهبود سلامت روان در صورت ابتلا به دیابت بی خطر است؟
بله، اگر افراد مبتلا به دیابت زندگی می کنند، مصرف دارو برای شرایط سلامت روان برای افراد بی خطر است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از سلامت نیوز ،با این حال، بسیاری از داروها برای درمان افسردگی و اضطراب می توانند مدیریت قند خون را برای افراد دشوارتر کنند. داروها می توانند نحوه پردازش گلوکز و ساخت و پاسخ بدن به انسولین را تغییر دهند. اگر سطح قند خون فرد خیلی بالا رفت، ممکن است پزشک قطع یا کاهش این داروها را توصیه کند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


+ پنج = 7