نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي خواستار شد

دولت به وعده خود برای رهاسازی آب از کانی سیب عمل کند

دولت به وعده خود  برای رهاسازی آب از کانی سیب عمل کند

گروه خبر:عضو کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه دریاچه ارومیه در شرایط بدی قرار گرفته است و به نفس نفس افتاده است از دولت خواست تا به وعده خود در جهت رهاسازی آب از کانی سیب به این دریاچه عمل کند.
به گزارش آراز آذربایجان،سید محمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: دریاچه ارومیه در شرایط بدی قرار گرفته است و به نفس نفس افتاده است در این رابطه سخن زیاد گفته شده است و دولت فعلی و دولت‌های قبلی هم اقدامات زیادی انجام داده‌اند ولی تا منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه درست مدیریت نشود این مشکل حل نخواهد شد و تا منابع آب جدید برای آن فکر نشود این بحران رفع نخواهد شد، برای هر دو راهکارهای مختلف اندیشیده شده است که باید اجرایی شود. وی تصریح کرد: در اقدام فوری همانطور که دولت قول داده است آب کانال و تونلی که در کانی سیب ایجاد کرده است به طرف دریاچه ارومیه هر چه زودتر رهاسازی کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: در اقدام بلند مدت اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از چاه‌های غیرمجاز که متاسفانه بیش از ۷۰ هزار چاه غیرمجاز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد، باید تعیین تکلیف شود.
میرتاج‌الدینی بیان کرد: اما یک راه حل مهم دیگر که مورد مطالعه دقیق قرار گرفته است انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه است، این طرح در چهار دانشگاه تبریز، ارومیه، سوییس و دانشگاهی در هلند مورد مطالعه قرار گرفته و از جهت محیط زیستی و سایر جهات مورد تایید قرار گرفته است.
وی افزود: تفاوت ارتفاع دریاچه وان تا ارومیه ۴۰۰متر است و این راه در فاصله حدود ۱۵۶ کیلومتر به صورت ثقلی قابل جریان می‌تواند باشد که فقط نیاز به لوله گذاری دارد و در مسیر نیروگاه‌های آبی و تاسیس آن و تامین هزینه آن امکانپذیر است.
میرتاج‌الدینی عنوان کرد: شرکت‌های بخش خصوصی چه در ایران چه در ترکیه اعلام آمادگی کرده‌اند و این طرح برد برد هم برای ایران و ترکیه هم هست و امیدواریم دولت که مطالعاتی را در این رابطه شروع کرده به صورت جدی این کار را دنبال کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


8 × = هفتاد دو