دلالان قیمت خانه را هر میزانی که دوست دارند بالا می‌کشند

دلالان قیمت خانه را هر میزانی که دوست دارند بالا می‌کشند

فاطمه آقایی‌فرد
گروه اقتصادی: این‌‎روزها بازار مسکن سرگیجه عجیبی گرفته‌است تا متقاضیان هرروز درگیر اخبار متناقضی از این بازار باشند.
این بازار حالا دیگر یکی از مهمترین سایه‌روشن‌های اقتصاد کشور است تا جایی که هیچ‌کس به‌طور حتم نمی‌داند در روزها و حتی سال‌های آینده چه بر سر قیمت‌ها و میزان عرضه و تقاضا خواهد آمد.
در این آشفته بازار هستند بسیاری از افرادی که در رده قشر ضعیف و متوسط جامعه‌اند و همچنان گوش به حرف‌های ضدونقیض مشاوران املاک سپرده‌اند.
مشاوران املاکی‌که حالا به‌نظر می‌رسد فرصت خوبی دارند تا از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و از سونامی گرانی مسکن در روزهای آینده خبر بدهند.
در این میان بسیاری از سازندگان مسکن که از سال‌های قبل از رکود، سرمایه زیادی را روانه ساخت‌وساز کرده بودند، همچنان بنابر توصیه مشاوران املاک برای فروش واحدهای مسکونی خود دست نگاه داشته‌اند و هنوز هم منتظر جهش قیمت در سال آینده هستند.
این درحالی‌است که بسیاری از افراد ضعیف و حتی متوسط جامعه دست پاچه‌تر به‌نظر می‌رسند‌ تا سال ۹۷ از راه نرسیده است، برای خود سرپناهی امن و ارزان‌ تهیه کنند. حکایت این‌روزهای بازار مسکن نه دیدنی است و نه شنیدنی.
شلوغی بنگاه‌های مسکن و افزایش خرید و فروش حکایت از رسیدن روزهای رونق به این بازار می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد این همهمه‌هایی که با سوداگری در این بازار گره خورده، هر سال یک قدم جویندگان خانه را از رویای صاحب‌خانه شدن دورتر می‌کند.
به‌نظر می‌رسد مسکن سرخودترین کالای جامعه است که بر اساس سلیقه هر صاحب‌خانه‌ای و البته با تشویق دلالان و مشاوران املاک، سایه قیمت‌‌گذاری‌های عجیبی را بر سر خود می‌بیند تا مشکل خانه‌دار شدن در ایران برای همیشه باقی بماند.
خبر نابسامانی در بازار مسکن و نگرانی مردم برای خانه‌دار شدن به مجلس هم رسیده است. به‌نظر می‌رسد مسکن بعد از خواب حدودا چهارساله، با کلی حاشیه و سروصدا بیدار شده است. سال گذشته همین روزها بود که پیش‌بینی کارشناسان حکایت از رونق مسکن در نیمه دوم سال جاری داشت؛ اما مسکن خیلی زودتر یعنی در پاییز همین امسال از خواب بیدار شد تا خبر افزایش قیمت‌ها در سال‌ آینده هر روز خریداران را نگران‌تر کند. خبرهای گرانی و تفاوت فاحش قیمت‌ها در نقطه به نقطه پایتخت و حتی خانه به خانه محله‌های این شهر رویای خرید خانه را هر روز دست نیافتی‌تر کرده است.
در این میان یکی از انتقادهایی که به گوش ‌می‌رسد نبود نظارت بر قیمت‌ها و حتی فعالیت مشاوران املاک است. این در حالی است که این انتقادها هیچ‌گاه به جایی نرسیده‌اند؛ از آنجایی که به گفته فعالان و کارشناسان مسکن، قانونی برای نظارت بر بخش مسکن وجود ندارد تا فرصت مشاوران املاک برای ترغیب گرانی بیشتر از گذشته فراهم شود. آنطور که الله قلی‌زاده، نایب رئیس کمیسیون عمران در انتقادی به خانه ملت گفته است: » مسکن در کشور ما یک نقطه اوج و حالت اشباعی دارد اما برخی جاها از خط اشباع هم گذشته است.«
او ادامه داد: »در حالت کلی ما در حال حاضر به نسبت تعداد خانوار و تعداد واحدهایی که در کشور وجود دارد با عدد و رقم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مازاد بر نیاز داریم اما این به این معنا نیست که در کشور نیاز به مسکن نداریم بلکه در بافت های فرسوده، شهرهای کوچک و حاشیه های شهرها شدیدا کمبود واحد مسکونی وجود دارد.«
نبود نظارت در بخش مسکن هر روز با انتقادهای جدیدی خبرساز می‌شود. الله‌قلی‌زاده با انتقاد از نبود مدیریت مناسب در بازار مسکن گفت:»عدم وجود مدیریت مناسب در حوزه مسکن باعث شده که فعالیت‌ها در این حوزه تابع یک سیستم حساب شده در کشور نباشد.«
او با بیان اینکه در بسیاری از مناطق کشور با مسکن مازاد بر نیاز مواجه هستیم، افزود: متاسفانه نبود مدیریت یک‌پارچه باعث شده که برخی مناطق کشور نیز شدیدا با کمبود واحدهای مسکونی به نسبت تعداد خانواده ها مواجه باشیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازسرپوش ، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت هماهنگ سازی دولتی ها، انبوه سازان و فعالان حوزه مسکن برای بهبود وضعیت بازار، تصریح کرد: با هماهنگی بیشتر میان دست‌اندرکاران حوزه مسکن سیاست‌های تامین واحدهای مسکونی دولت بهتر اجرایی شده و ساخت‌وساز در مناطقی که نیاز به مسکن احساس می‌شود دنبال خواهد‌شد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۷:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = دوازده