رييس اداره حفاظت محيط زيست بوکان:

دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی در بوکان مشاهده شد

دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی در بوکان مشاهده شد

گروه خبر: رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی را در منطقه شکارممنوع دشت فیض‌الله‌بیگی این شهرستان مشاهده کردند.
به گزارش آراز آذربایجان رحیم عبدالکریمی اظهار کرد: در فصل بهار این گونه برای تغذیه از مراتع به صورت دسته‌ای (گله‌ای) حرکت می کنند و در تلاش هستند که خود را از مناطق پرخطر و شلوغ دور کنند.
وی از دوستداران محیط زیست به‌ویژه اهالی روستاهای این منطقه خواست تا در صورت مشاهده دسته‌های قوچ و میش ارمنی از نزدیک شدن به آنها و حتی تصویربرداری و انتشار آن در فضای مجازی خودداری کنند، زیرا ممکن است راهنمایی برای شکارچیان متخلف باشد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: با تلاش و پیگیری های مکرر و در راستای امانتداری و حفاظت از میراث زیست محیطی ارزشمند و غنی، شهرستان بوکان اکنون دارای سه منطقه شکار ممنوع »سارده کویستان« ، » دشت فیض الله بیگی« و »سه کانیان« و یک پناهگاه مخصوص حیات وحش بنام »دشت سووتاو« است که ارتقای منطقه»بهی فیض الله بیگی« به منطقه حفاظت شده نیز در حال پیگیری است.
منطقه دشت فیض‌الله‌بیگی بوکان با ۴۷ هزار هکتار مساحت، تنها منطقه جنوب آذربایجان غربی به شمار می رود که میزبان تعدادی قوچ و میش ارمنی است.
قوچ و میش ارمنی همان گوسفند وحشی است، این نوع گوسفند با چندین نژاد متفاوت از جمله (قوچ اصفهان، قوچ لرستان و قوچ عریان حوالی مشهد) در ایران زیست می‌کنند،خالص‌ترین نژاد گونه قوچ و میش ارمنی در کشور متعلق به زیستگاه‌های آذربایجان غربی به ویژه منطقه حفاظت شده “مراکان” خوی است.
گوسفند وحشی (قوچ‌ومیش) ارمنی (نام علمی: Ovis ammon gmelini) گروهی از زیرگونه‌های گونه? گوسفند وحشی است. گوسفند وحشی به دو گروه زیرگونه‌ای تقسیم می‌شود که گروه شرقی آن گوسفند وحشی اوریال (در زبان لاتین به معنی شرقی) و گروه غربی گوسفند وحشی ارمنی نامیده می‌شوند و گوسفندهای وحشی البرز مرکزی تلفیقی از قوچ و میش‌های ارمنی و اوریال هستند، جنس نر این گوسفندها رو قوچ و جنس ماده آنرا هم میش نامیده می‌شود.
این گونه ۱۰ تا ۱۳ سال عمر می کند، به دلیل اینکه در زمان های گذشته این نوع گوسفند وحشی در مرز ایران و ارمنستان می زیست به قوچ ارمنی معروف است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = چهل دو