دسته ۱۰۰ قطعه‌ای از قوهای مهاجر در تالاب کانی‌برازان مهاباد مشاهده شد

دسته ۱۰۰ قطعه‌ای از قوهای مهاجر در تالاب کانی‌برازان مهاباد مشاهده شد

آرازآذربایجان،رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کارشناسان این اداره برای نخستین بار در پایش‌های خود، دسته‌ای ۱۰۰ قطعه‌ای از قوهای فریادکش مهاجر را در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان مشاهده کردند.
فاروق سلیمانی اظهار کرد: این قوهای مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود به مناطق جنوبی و به منظور استراحت و تغذیه وارد این تالاب شده اند و پیش بینی می شود طی روزهای آینده کوچ خود را ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته نیز قوهای فریادکش در این تالاب دیده شده اما حضور دسته های ۱۰۰ قطعه‌ای از این گونه بسیار نادر است، اضافه کرد: حضور قوهای مهاجر در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی کانی‌برازان نشان‌دهنده وضعیت مطلوب این تالاب از نظر آب، دسترسی به غذا و وجود امنیت کامل در آن است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: هم اکنون علاوه بر قوهای مهاجر، بیش از ۶۰ هزر قطعه انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله تعدادی از گونه‌های در معرض انقراض مانند اردک سرسفید و اردک مرمری و انواع پرندگان مهاجر دیگر شامل چنگر، اردک نوک پهن، اردک سرسبز، گیلار، فلامینگو و تنجه را در این تالاب زیست می کنند.
وی ادامه داد: با رهاسازی آب از سد مهاباد و احیای چشمه‌های تامین کننده آب تالاب بین المللی کانی‌برازان، وضعیت آبی این تالاب مطلوب است و پرندگان مهاجر و بومی در محدوده ۴۵۰ هکتاری از وسعت پهنه آبی کانی‌برازان که از عمق کافی هم برخوردار است، دیده می‌شوند.
قو پرنده‌ای از تیره اردکیان و از بزرگ‌ ترین و زیباترین پرندگان آبزی جهان به شمار می‌رود، این پرنده مانند دیگر اعضای خانواده اردکیان گیاه خوار بوده و از گیاهان آبزی تغذیه می‌کند.
قوها در حالت کلی بسیار آرام هستند و تنها در صورت نزدیک شدن مهاجمان در هنگام نگهداری از جوجه‌هایشان بشدت خشن می‌شوند و در بیشتر مناطق نیمکره شمالی زندگی می‌کنند.
قوها در مقایسه با غازها، اندازهٔ بزرگتری دارند و دارای پاهای بزرگتر و گردن درازتر هستند؛ پوشش پر روی بدن هر ۲ جنس نر و ماده یک شکل است و با این حال نرها از لحاظ جثه و وزن بزرگتر از ماده‌ها هستند.
قوها در مناطق آبگیری و مرداب گونه زندگی و تخم‌گذاری کرده و با تغییر فصل‌ها به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند.
تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با بیش از ۹۰۰ هکتار مساحت، یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش‌ترین زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.
این تالاب در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد و در نزدیکی روستای «قره داغ» واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه‌های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و «قوپی‌باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره‌قشلاق» نیز وجود دارد.
مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


6 × چهار =