دانشگاهیان در احیای دریاچه ارومیه بیش از پیش پای کار آیند

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی در دیدار با دانشگاهیان استان که در استانداری ترتیب یافت، با بیان اینکه باید رابطه بین سیستم مدیریت استان با مراکز علمی دانشگاهی ایجاد شود، گفت: در خصوص احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از بحران موجود باید دانشگاهیان و دانشمندان بیش از پیش پای کار آیند و با راه اندازی مرکز دائمی برای مطالعه و تحقیق قدمی در راستای رفع این مشکل بردارند.
به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان غربی ، قربانعلی سعادت در این دیدار افزود: اینکه سایت و کتابی در خصوص روند احیای دریاچه ارومیه در استان موجود نیست برای مدیریت و دانشگاهیان ضعف به شمار می رود بنابراین باید با حساسیت بیشتر در این خصوص اقدامات لازم صورت گیرد و ما نیز پشتیبانی لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در کشور ما دانشمندان زیادی وجود دارند که اقدام به انجام کارهای بزرگی کرده اند و دنیا نیز علی رغم اینکه موفقیت های نظام جمهوری اسلامی را نمی تواند بپذیرد ولی اعتراف به پیشرفت های علمی ما دارند و ترور دانشمندان جوان ما حاکی از این امر است تا جلوی پیشرفت های دانشمندان جوان کشورمان را بگیرند. سعادت در ادامه با بیان اینکه ایجاد دانشگاه در منطقه آزاد ماکو می تواند مزیتهای فراوانی را در پی داشته باشد، اظهار نمود: در صورت ایجاد دانشگاه در آن منطقه نه تنها هزینه های دانشگاهی کاهش می یابد بلکه از خروج دانشجو به خارج از کشور برای ادامه تحصیل نیز کاسته خواهد شد.
مقام عالی استان ادامه داد: رفتن به خارج از کشور برای ادامه تحصیل ایراد اساسی ندارد ولی اگر نتوانیم خدماتی را برای جوانان و فارغ التحصیلان در داخل کشور داشته باشیم و رفتن به خارج از کشور به این علت باشد، ایراد است چرا که در این صورت هزینه ها متوجه کشور ما و استفاده از این افراد و ظرفیت ها متوجه کشورهای دیگر است.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود اظهار نمود: در نظر داریم بیش از پیش برای دانشگاهیان ایجاد اشتغال شود و باید در این راستا مراکز علمی و دانشگاهی همکاری لازم را داشته باشند. وی با اشاره به تغییر سیستم اشتغال در استان، گفت: گسترش و توسعه کشاورزی در شرایط موجود امکان پذیر نیست چرا که محدودیت هایی مانند کاهش منابع آب و کاهش بارندگی در این زمینه وجود دارد لذا باید اشتغال به سمت صنعت، خدمات، تجارت و بازرگانی سوق یابد.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: باید زمینه برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در بخش های مختلف در استان فراهم شود.
سعادت با بیان اینکه قبلا چهره بدی از سرمایه داران در افکار عمومی ترسیم شده بود، گفت: مقام معظم رهبری از سرمایه داران به عنوان جهادگر اقتصادی نام بردند که فاصله زیادی بین دو تعریف وجود دارد بنابراین برای تحقق شعار حماسه اقتصادی که جزو منویات مقام معظم رهبری است، باید تلاش شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به اداره دانشگاه‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: ایجاد نشاط و شادابی در دانشگاهها نیاز به مدیریت همراه با اخلاق خوب دارد.استاندار آذربایجان غربی با اشاره به شعار دولت یازدهم که منبعث از فرمایش امام علی (ع) و میانه روی در امور است، گفت: میانه روی راه اسلام است و راهیست که مردم نیز آن را پسندیده اند و نباید آنان را ناامید و از این راه دور کرد. صدقی، رئیس دانشگاه ارومیه هم در این جلسه با تبریک انتصاب آقای سعادت به عنوان استاندار آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار نفر دانشجو در دانشگاه ارومیه تحصیل می کنند که از این تعداد ۶۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.
وی ادامه داد : در حال حاضر ۴۵۰ نفر عضو هیئت علمی این دانشگاه هستند.
میرزایی رییس دانشگاه صنعتی ارومیه نیز در این جلسه گفت: آقای سعادت در سال ۶۸ پیگیر ایجاد دانشگاه صنعتی در ارومیه بودند که این امر در سال ۸۴ تحقق یافت و در حال حاضر ۲ هزار نفر دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند.
عاقلی رییس جهاد دانشگاهی استان نیز به ارائه گزارشی از فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: یکی از مشکلات عمده در بحث دانشگاهی تخصیص نیافتن اعتبار برای طرحهای پژوهشی است . وی ادامه داد: ۴۲ هزار نفر در طول یکسال با جهاد دانشگاهی همکاری کرده اند و در حال حاضر ۲۵۰۰ نفر دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی مشغول تحصیل هستند.دکتر ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی درمانی استان نیز دیگر سخنران این جلسه بود که گفت: این دانشگاه با ۱۵ هزار نفر پرسنل بعد از آموزش و پرورش از نظر تعداد در رتبه دوم قرار دارد که در حال حاضر ۳۶۰۰ نفر دانشجو در ۱۰ دانشکده پزشکی و پیراپزشکی تحصیل می کند و ۲۸۰ نفر هیئت علمی نیز در این دانشگاه عضو هستند.وی ادامه داد: در بخش درمان در حال حاضر ۳۰ بیمارستان در استان فعال است که از این تعداد ۲۴ بیمارستان زیر نظر دانشگاه و ۶ بیمارستان بصورت خصوصی اداره می شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 2