خیرین جعلی تهدیدی برای کرامت انسان ها واقتصاد کلان کشور

خیرین جعلی تهدیدی برای کرامت انسان ها واقتصاد کلان کشور

یاسین قبولی
گروه اقتصادی :اقتصاد ایران به علت محوری بودن نقش دولت در اقتصاد از آسیب پذیری قابل محسوسی برخوردار است و در این اقتصاد ها می_توان به راحتی با پول شویی وانحصار طلبی و قاچاق کالا به سود وثروت باد آورده زیادی رسید.
صاحبان پول های کثیف برای رسیدن به مقاصد شوم خود سعی در نفوذ بین مسئولان تاثیر گذار هر کشوری دارند تا با خرج پول های کثیف زمینه پول شویی گسترده ای را فراهم کنند و مقیاس فساد اقتصادی در کشور را گسترده تر کنند همانند جزایری ها و سودجویان دیگر که بر اقتصاد ایران چنبره زده اند.
یکی از مدرن ترین پول شویی در کشور احداث برخی موسسات خیریه تو سط خیرین جعلی است و تعداد این موسسات در کشور به ۴۰هزار موسسه رسیده است گر چه مقصود ما موسسه های واقعی در کشور نیست ولی هستند موسسهاتی خیریه جعلیدر بین ۴۰ هزار موسسه یادشده که متاسفانه با ضعف دستگاه های نظارتی و قوانین حاضر در کشور برخی از این موسسات علاوه بر پول شویی از معافیت های مالیاتی برخوردار هستند.
عدم افشای صورت های مالی از مهمترین دلایل پول شویی در این موسسات به اصطلاح خیریه هست و متاسفانه این تفکر بین مردم به وجود می آید که برخی از خیرین جعلی برای از بین بردن فقر در جامعه دست به احداث این موسسات زده اند ولی در واقع چنین اقداماتی برای سر پوش گذاشتن به فعالیت های شوم اقتصادی می باشد.
وقتی که یک موسسه خیریه در کشور مدعی اجرای یک پروژه عظیم پتروشیمی از طریق فاینانس در کشور می شود و بیشتر با وجود شبکه_های فاسد اقتصادی که بر اقتصاد کشور رخنه کرده اند این شبکه های مافیایی در زمان تحریم نفت را ۱۰۷دلار میفروختند و به دولت ۹۰ دلار برمیگرداندند و علاوه بر آن حق کمیسیون هم می گرفتند و یا با ایجاد صرافی های غیر مجاز دلالی دلار می کردند و با خرید دلار مرجع از دولت در بازار آزاد می فروختند وبرای لاپوشانی کردن این اقدام خود،پول های بدست آمده را در حساب موسسات خیریه واریز می_کنند تا هم مورد پیگرد قرار نگیرند وهم سربزنگاه به گردش مالی خود اضافه کنند،اغلب این موسسات را بصورت کشوری تاسیس می کنند تا شعاع پولشویی را وسیع تر کنند.
پول شویی زمانی رخ می دهد که فرد به ثروت هنگفت از طریق راه های نا مشروع همچون قاچاق،سرقت های مداوم از بانک ها ، ربا،فحشا،کلاهبرداری ،انحصار در صادرات و واردات و… دست یابد وبرای برگرداندن آن اقدام به سرمایه گذاری در بورس،ایجاد موسسات خیریه جعلی (موسساتی که با هدف پول شویی به نام موسسات خیریه تاسیس می شوند)،خرید اوراق قرضه،خرید فلزات گرانبهاء و … می کنند تا بتوانند از این طرق پول های کثیفشان را با پول های تمیز آمیخته شود تا بتوانند پول های بدست آمده را در کشور سرمایه گذاری کنند.
پول های کثیف موجب ورشکستگی بخش خصوصی،کاهش بهره وری،افزایش ریسک خصوصی سازی،افزایش تضاد طبقاتی و … در جامعه می شود.
از راه های جلوگیری از پول شویی می توان به اعمال کنترل و نظارت بر ارزهای خارجی که متاسفانه صدور مجوزهای بیشمار در دولت قبل و عدم نظارت بر موسسات مالی واعتباری بانکی یکی از زمینه های پول شویی را فراهم ساخت،FATF که یکی از راه های جلو گیری از پول شویی واستفاده از سیستم بانکی بصورت غیر قانونی است و در آخر اخذ یا وصول مالیات و جلو_گیری از فرار مالیاتی با احداث مدارس یا موسسات خیریه می باشد.
همان گونه که در خوی هم موسسات خیریه وجود دارند و صرف نظر از موارد مذکور بالا ،متاسفانه برخی از آنان کرامت شهروندان خویی را به سخره گرفتند و با پرداخت ماهیانه بسیار ناچیز و یا اهداء چند قلم ناچیز در ایام بخصوصی همچون آغاز سال تحصیلی ویا عید نوروز گدا پروری را در خوی ترویج می دهند.
وجود سرمایه دارانی همچون میم .سین می_تواند با ساخت کارخانجات بزرگ علاوه بر ترویج کار وتلاش بجای آموزش دست درازی به نیازمند هم کرامت انسانی آنها را پایمال نمی کند و هم با بکار گیری نیازمندان علاوه بر حفظ کرامت آنها استقلال فکری را در نیازمندان نهادینه می کند.
اقتصاد ایران نیازمند سرمایه گذاری در بخش تولید است و با این کار می توان چرخ های اقتصادی کشور وشهرستان را به حرکت در آورد و هم زمینه اشتغال جوانان خویی را فراهم ساخت و هم با پرداخت مالیات در توسعه عمرانی کشور مشارکت عظیم داشت.
طبق قوانین کشور خیرین مدرسه ساز از پرداخت مالیات به همان سهمی که سرمایه گذاری می کنند معاف هستند و همچنین نیازی به پرداخت عوارض شهرداری و انشعابات گاز و برق و… ندارند،البته کسانی هستند که با ساخت مدارس هیچ معافیت مالیاتی نمی گیرند.
در گذشته افرادی با وجود اینکه یک کارمند جزء یک اداره خاص در یک شهرستان مرزی بودند،از پست محوله خود سوء استفاده کردند و از طریق بازارچه مرزی و تبادل کالا بصورت انحصاری،قاچاق سیگار و سوخت به ثروت های زیادی رسیدند که امروز به یک قدرت نامشروع نیازمند هستند که از طریق آن با انحصار طلبی دوباره در یک شهر مرزی بطور مثال همچون مرز رازی به سودهای چند صد میلیاردی دست یابند و آنچه را که بر صاحبان قدرت نامشروع خرج کردند تا به قدرت برسد و در مقابل آن یک شبه هزار برابر آن را به جیب بزنند.
با این حال، حتی سرمایه دارانی که پول خود را از طریق قاچاق سیگار، نفت، اختلاس، رانت خواری و ده ها راه نامشروع دیگر بدست آورده اند اقدام به احداث کارخانه و یا سرمایه گذاری در زمینه تولید و ایجاد اشتغال نمایند وجهه بهتری خواهند داشت و شاید مورد بخشش مردم قرار گیرند چرا که کارهای مولد و تولیدی برای مردم بااهمیت تر است و در واقع مردم انتظار دارند که خیرین جعلی برخی از آنان بجای احداث مدارس و امثالهم و استفاده از بخشودگی مالیاتی دست به کار مولد اقتصادی بزنند تا جوانان مستعد کشور به استقلال مالی برسند وبجای استفاده نامشروع از قدرت و روابط خاص و اقدام به قاچاق و انحصار طلبی و ضربه زدن به اقتصاد کشور در فکر آبادانی وشکوفایی اقتصادی باشند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = یازده