موج جديد اشتغال خانوادگي در حاشيه شهرها

خط و نشان برای اشتغال کودکان

خط و نشان برای اشتغال کودکان

گروه اقتصادی : دستمزدهای پایین، بیکار ماندن در نصف سال و توانایی مالی ضعیف؛ دلایلی که باعث رواج رسمی اشتغال خانوادگی کارگران محروم شده است. هم اکنون کارگران برخی کوره‌پزخانه‌ها تنها به شرط اجازه اشتغال کودکان، حاضر به قرارداد با کافرمایان می‌شوند!یکی از آسیب پذیرترین گروه های شاغل در کشور کارگران محروم هستند که اغلب در حاشیه شهرهای بزرگ به برخی فعالیت‌های مشخص مانند کوره پز خانه ها می پردازند. اشتغال در اینگونه فعالیت‌ها معمولا دشوار و با حقوق و مزایای پایین است.مسئولان کارگری کشور معتقدند به دلیل افزایش هزینه های زندگی کارگران و ناهمخوان بودن وضعیت دریافتی ها با هزینه ها، اغلب خانوارهای کارگری در تامین معیشت دچار مشکلاتی هستند و معمولا یکی از پُرچالش ترین موضوعات در زندگی این گروه ها نحوه تامین مخارج ماهیانه خانوار است.بررسی های صورت گرفته از سوی جامعه کارگری حاکی از آن است که درآمدهای کارگران معمولا صرف تامین نیازهای اساسی خانوار مانند خوراک، پوشش، هزینه تامین مسکن، تحصیل فرزندان و یا درمان می شود و معمولا کارگران منابعی برای انجام سفر، تفریحات و موضوعاتی از این دست ندارند.هرچند طبق قانون کار حداکثر ساعت کاری روزانه در حال حاضر تا ۸ ساعت است و افراد بیشتر از این نباید در محیط های کاری حاضر باشند، اما به دلیل مسائلی که عنوان شد برخی گروه های کارگری و به ویژه کارگران محروم مجبور می شوند روزانه تا ۱۶ ساعت هم به کار بپردازند.
*کار روزانه کارگران محروم ۲ برابر قانون کار
علاوه بر این، این دست از کارگران مجبور هستند خانواده هایشان را نیز وارد کار کرده و اغلب به دنبال انجام پروژه ای کارها هستند. در واقع این اقدام، راهکاری است که کارگران محروم شاغل در کوره پزخانه ها این روزها برای تامین معیشت خود دنبال می کنند.این مسئله باعث شده تا در کوره پزخانه ها که اتفاقا از مشاغل بسیار سخت و در شرایط گرمای هوا در فصول گرم انجام می شود، کودکان کار زیادی به چشم بخورد. کودکان در این بخش ها مجبورند به همراه والدین خود ساعت های طولانی در کنار کوره های داغ و یا گرمای سوزان تابستان کار کنند.از زمان شروع به فعالیت دولت تدبیر و امید برخی مسئولان ارشد وزارت کار از جمله علی ربیعی از کوره پزخانه های اطراف تهران بازدید کرده و از نزدیک با مسائل و مشکلات کارگران محروم شاغل در این بخش آشنا شده اند. یکی از مهم ترین مسائل موجود در این بخش، بیمه نبودن کارگران و یا وجود پرونده های ناقص بیمه است که وزیر کار قول داده بود مورد رسیدگی قرار گیرد.غلامرضا عباسی در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای ایجاد پوشش های بیمه ای کارگران محروم شاغل در کوره پزخانه ها گفت: تاکنون چند نشست به منظور بررسی مسائل کوره پزخانه ها و کارگران محروم داشته ایم.دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: با این حال هنوز در اینباره به نتیجه خاصی نرسیده ایم ولی کارها در جریان است. متاسفانه یکی از مسائل عجیب موجود در این بخش عدم اجرای دستورات صادر شده از سوی وزیر کار توسط ادارات شهرستانی است.
*چه کسانی دستور وزیر را اجرا نمی کنند
عباسی با تاکید بر اینکه با کمال تعجب ادارات شهرستانی به جای اینکه به دنبال اجرای دستورات وزارتخانه باشند به دنبال لجبازی هستند. فردی را داریم که با ۶۰ سال سابقه کار در کوره پزخانه ها دارای مشکلات بیمه ای است و اینها نیازمند توجه و تسریع در بررسی پرونده ها هستند.این مقام مسئول کارگری کشور ادامه داد: وزیر کار در زمان بازدید از کوره پزخانه ها یک سری دستوراتی را صادر کرده بود که ادارات آنها را اجرا نمی کنند. متاسفانه در حال حاضر همه کارگران شاغل در کوره پزخانه ها دارای مشکلات بیمه ای هستند.وی تاکید کرد: بسیاری از افراد سرپرست خانوار شاغل در این بخش دارای مشکلات بیمه ای هستند و پس از سال ها کار، سابقه درستی از فعالیت های خود را در اختیار ندارند. با اینکه مبنای مزد این گروه از کارگران نیز حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است، اما آنها ترجیح می دهند بیشتر به صورت پیمانی کار کنند.دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران افزود: طبق قانون هر فرد باید روزانه ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه به کار اشتغال داشته باشد ولی کارگران محروم شاغل در کوره پزخانه ها ۱۶ ساعت کار می کنند تا بتوانند مخارج خود را تامین کنند.به گفته عباسی، معمولا شاغلان این بخش باید روزانه تا ۱۲۰۰ خشت بزنند ولی برای اینکه دریافتی بهتری تا حداکثر یک میلیون تومان در ماه داشته باشند روزانه با صرف انرژی زیاد ۳۰۰۰ خشت نیز زده می شود. البته معمولا اشتغال در این بخش به صورت خانوادگی است.
*حداکثر درآمد ماهیانه هر کارگر محروم؛ یک میلیون تومان
وی خاطرنشان کرد: کارگران کوره پزخانه ها به صورت فصلی کار می کنند به نحوی که در ۶ ماه گرم سال به کار اشتغال دارند و در نیمه دوم سال نیز بیکار هستند و باید با درآمد نیمه اول سال، مخارج کل سالشان را تامین کنند.این مقام مسئول کارگری کشور با تاکید بر پایین بودن میزان دریافتی های کارگران شاغل در این بخش، گفت: البته با افزایش هزینه های انرژی، توان کارفرمایان نیز در این بخش کاهش یافته است. در عین حال، برخی کارفرمایان نیز هستند که با وجود تمکن مالی، از شرایط کارگران محروم سوء استفاده می کنند و به صورت عمدی برای کارگران پوشش بیمه ای ایجاد نمی کنند.عباسی تصریح کرد: با این حال، بسیاری از کارفرمایان کوره پزخانه ها افراد معتقدی هستند و تلاش می شود تا حقوق نیروی کار پرداخت شود. برای سال جاری میزان دستمزد کارگران کوره پزخانه ها ۲۵ درصد افزایش یافته و هر ۱۰۰۰ خشت از ۲۷ هزارتومان سال گذشته به ۳۲۵۰۰ تومان در سال جاری افزایش یافته است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: متاسفانه برخی کارفرمایان افزایش ناچیز دستمزد امسال کارگران کوره پزخانه ها را اجرا نمی کنند ولی از آنها رسید پرداخت کامل می گیرند.وی درباره اشتغال قابل توجه کودکان در کوره پزخانه ها گفت: با وجود اینکه برخی کارفرمایان عنوان می کنند اشتغال کودکان را نمی پذیرند، ولی برخی کارگران می گویند بدون پذیرش کودکان، کار نخواهند کرد چون از این طریق به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت × = 7