محصول گندمکاران روی دستشان مانده و دولت گندم وارد می کند

محصول گندمکاران روی دستشان مانده و دولت گندم وارد می کند

گروه خبر: عضو کمیسیون کشاورزی، با بیان اینکه محصول گندمکاران روی دستشان مانده و دولت گندم وارد می_کند گفت: تصمیم اشتباه دولت و شورای اقتصاد در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم علی‌رغم برداشت ۱۳ میلیون تنی، کشور را به واردکننده تبدیل کرده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ، در خصوص آغاز واردات یک میلیون تن گندم از کشورهای روسیه و آلمان، گفت: در زمینه واردات گندم در درجه اول دولت وسپس شورای اقتصاد را مقصر می‌دانم، در سال زراعی گذشته با توجه به میزان تولید گندم امکان صادرات این محصول استراتژیک نیز وجود داشت.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته ۱۳ میلیون تن گندم تولید شد که میزان مصرف داخلی حدودا ۱۱ میلیون تن است، ادامه داد: کشاورزان به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم محصول تولیدی خود را تحویل نداده‌اند و دولت به دلیل عدم موفقیت در خرید تضمینی مجبور به واردات شده است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه محصول گندم تولیدی کشاورزان یا در انبارهای آنها باقی مانده و به سمت دامداری‌ها هدایت می‌شود و یا از مرزهای کشور به صورت قاچاق خارج شده است، عنوان کرد: دولت و شورای اقتصاد با تعیین قیمت پایین خرید تضمینی گندم باعث شدند تا گندم در سه مسیر از چرخه مصرف خارج شود.
وی با بیان اینکه دولت به جای واردات گندم با قیمت هر کیلوگرم ۴ هزار تا ۴ هزار ۵۰۰ تومان بخشی از این میزان اعتبار را در اختیار کشاورزان قرار می‌‌داد تا مجبور به واردات نشود، تصریح کرد: دولت در سال زراعی جاری نیز با قیمت خرید تضمینی ۲ هزار و ۲۰۰ گندم مجددا دچار مشکل می‌شود و برای تامین نیاز داخلی باید اقدام به واردات این محصول استراتژیک کند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه قیمت گندم در کشورهای همسایه دو تا سه برابر نرخ تعیین شده در ایران است و کشاورزان با توجه به قیمت تعیین شده خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم و جو را تحویل سیلوهای دولتی نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: گندم‌های وارداتی علی رغم هزینه بیشتر از کیفیت خوبی برخوردار نیست و محصول ایرانی با توجه به آب و هوای کشور کیفیت بسیار بالاتری دارد./

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 3 =