گزارش//

خطر رشد بی‌سوادی در آذربایجان‌غربی

خطر رشد بی‌سوادی در آذربایجان‌غربی

گروه گزارش: هم‌اکنون بیش از ۳۳ هزار نفر بی‌سواد در آذربایجان‌غربی شناسایی شده و با توجه به اینکه در دو سال گذشته نیز به سبب شیوع کرونا، مدارس به صورت غیرحضوری برگزار شد، خطر افزایش بازماندگان از تحصیل متصور است.
مسئولان استانی همواره تاکید کرده‌اند که معضل بی‌سوادی منجر به عقب‌ماندگی آذربایجان‌غربی در تمامی شاخص‌های توسعه می‌شود و بنابراین نیازمند توجه ویژه است.
با وجود اینکه بر اساس آمارها، بیش از ۹۲ درصد مردم آذربایجان‌غربی باسواد هستند و تا سه سال گذشته، ۴۹ مرکز یادگیری محلی در استان فعالیت می‌کرد و از این لحاظ، آذربایجان‌غربی در رتبه دوم کشور قرار داشته و از سوی دیگر از لحاظ رشد آمار باسوادی در رتبه ششم کشور قرار دارد اما همچنان جزو استان‌هایی است که باید شاخص سواد در آن افزایش یابد.
شناسایی ۳۳ هزار نفر بی‌سواد در آذربایجان‌غربی
هر چند که صاحب‌نظران، رشد آمار باسوادی در آذربایجان‌غربی را حاصل سیاست‌های تدوینی،پشتکار بیش از دو هزار آموزش دهنده در جذب سوادآموزان، همکاری شورای پشتیبانی سوادآموزی استان، فعالیت‌های ترویجی در راستای باسوادی و مزایای آن و نیز افزایش ۲۰ درصدی سالانه اعتبارات استان می‌دانند اما همچنان تعداد بسیاری از مردم آذربایجان‌غربی بی‌سواد هستند تا جایی که بهمن امسال خبری مبنی بر شناسایی ۳۳ هزار نفر بی‌سواد در استان شنیده شد.در این رابطه معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی اظهار داشته که امسال ۱۳ هزار و ۳۸۶ نفر در دوره سوادآموزی، ۶ هزار و ۷۵۵ نفر در دوره انتقال و ۶ هزار و ۱۲ نفر در دوره تحکیم جذب، تحت آموزش‌های لازم قرار گرفته‌اند.
همچنین سرپرست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی بر جدی کردن مسئله سوادآموزی و مبارزه با بی‌سوادی از سوی دستگاه‌های متولی تاکید کرده و دستگا‌ههای متولی را به اقدام عملی در راستای مصوبات شورای پشتیبانی سوادآموزی مکلف کرده است.
باید شناسایی و تعلیم افراد بی‌سواد در روستاها پیگیری شود
رضا ابراهیمی همچنین تاکید کرده که ریشه‌کنی بی‌سوادی هدف اصلی این شورا بوده و سوادآموزی در بهبود شاخص توسعه انسانی تاثیر چشمگیری دارد و به همین دلیل توجه ویژه به سوادآموزی اقشار مختلف جامعه را ضروری دانسته و تصریح کرده که شناسایی و تحت تعلیم قرار دادن افراد بی‌سواد در روستاها پیگیری شود.
البته در دو سال اخیرا و با رواج کرونا که مدارس به صورت غیرحضوری و در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود، بسیاری از دانش‌آموزان به ویژه روستاییان ترک تحصیل کرده و بیم آن می‌رود که معضل بی‌سوادی در آذربایجان‌غربی باز هم افزایش یابد.
هم اکنون برخی اولیای دانش‌آموزان استان از آموزش و پرورش گلایه کرده و اظهار داشته‌اند که از زمان شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، تدریس معلمان به صورت مجازی انجام و معضلی برای خانواده‌ها شده است.
معلمان تدریس خود را به صورت حضوری انجام دهند
همچنین بیان می‌کنند که با توجه به اینکه مدارس در زمان کاهش بیماری، دایر و کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شود اما در این شرایط زندگی و یخبندان و هزاران مشکلات دیگر که فرزندان خود را راهی مدارس می‌کنیم، چرا نباید معلم در کلاس درس تدریس کرده و تکلیف ارائه دهد و کار را به دنیای مجازی موکول کند.برخی والدین دانش‌آموزان نیز عنوان می‌کنند که خود، طریقه استفاده صحیح از گوشی تلفن همراه را نمی‌دانند، پس چگونه یک نوجوان ۱۱ ساله می‌تواند از تلفن همراه استفاده کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم،بنابراین با توجه به موارد فوق، امید است که مسئولان استانی توجه ویژه به امر تعلیم و تربیت داشته و ضمن اهتمام به باسواد کردن افرادی که از گذشته،از تحصیل علم محروم مانده‌اند، مانع از افزایش بی‌سوادی در نسل کنونی که در کلاس‌های غیرحضوری شرکت می‌کنند داشته باشند.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۹:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


1 − یک =