سخنگوي صنعت آب کشور :

خشک شدن دریاچه ارومیه صحت ندارد

خشک شدن دریاچه ارومیه صحت ندارد

گروه خبر:سخنگوی صنعت آب کشور گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه هنوز به کمترین تراز در سال ۹۴ هم نرسیده و خبر خشک شدن آن صحت ندارد.
به گزارش آراز آذربایجان،آقای فیروز قاسم_زاده، در نشست خبری گفت: امسال به لحاظ وضعیت منابع آبی در زیر شرایط عادی قرار داریم و با شرایطی که در سال آبی گذشته تجربه کردیم در زمینه منابع آبی کم سابقه بوده است.
وی با بیان اینکه امسال مخازن سدها ۴۱ درصد پرشدگی دارند، افزود: طی برآورد ۵ سال اخیر باید ۵۰ درصد مخازن پر باشند ولی طبق آمار ۵ سال گذشته نسبت به ۳۵ درصد کاهش داشته ایم و با توجه به کنترلهایی که انجام شد میزان خروجی آب ۱۸ درصد کاهش یافت.
سخنگوی صنعت آب گفت: علیرغم کاهش بارندگی و وضعیت نامناسب حجم سدها با تنش چندانی مواجه نبودیم.
وی درباره وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: علیرغم اظهارنظرها درباره خشک شدن دریاچه اما هنوز تراز آب به میزان سال ۹۴ نرسیده است، در آن زمان حداقل تراز دریاچه ۱۲۷۰٫۴ بوده اما اکنون ۱۲۷۰٫۱۸ رسیده است. مساحت دریاچه ۱۰۰۰ کیلومتر است در حالی که آن زمان ۷۰۰ کیلومتر بوده است، حجم آب دریاچه اکنون یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون متر مکعب است در حالی که در سال ۹۴ این رقم یک میلیارد متر مکعب بوده است.قاسم زاده تاکید کرد: اکنون نگرانی بابت دریاچه وجود ندارد هرچند شرایط تغییرات اقلیمی، مصارف و تلفات وجود دارد و افزایش دما و کاهش بارندگی را داریم اما این امیدواری هم وجود دارد که در زمستان نوار غربی بارش های خوبی داشته باشیم تا به سطح آب دریاچه کمک کند. ضمن اینکه اقدامات ستاد احیا هم تداوم خواهد داشت.
وی ادامه داد: سدها باید در فصل پاییز آب شرب را تامین کند، بنابراین پس از رهاسازی آب به دریاچه اگر با آب شرب مواجه شویم اولویت را تامین آب شرب قرار می‌دهیم.قاس زاده با اشاره به اقداماتی که برای بستن چاه‌های غیرمجاز صورت گرفته است، ادامه داد: کاهش آب کشاورزی ۴۰ درصد تعیین شد که این مساله در حال انجام است در حوزه رهاسازی آب نیز از زمان تصویب این مساله رهاسازی صورت می‌ گیرد و اکنون براساس این چارچوب در حال حرکت هستیم.
وی درباره افت کیفیت آب شرب در آذربایجان غربی گفت: کاهش کیفیت آب به دلیل ورود تراز پایین سد به تصفیه خانه بود که منجر به بوی نامطبوع و کدری آب شده بود که بلافاصله وارد عمل شدیم و مشکل برطرف شد و اکنون آب با کیفیت مناسب و استاندارد تحویل داده می شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۹:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 2 = هشت