آراز آذربايجان گزارش مي دهد//

خسارت زلزله به ۱۵ روستای خوی

خسارت زلزله به ۱۵ روستای خوی

گروه گزارش: زمین لرزه ای به بزرگی ۵٫۴ ریشتر ظهر روز چهارشنبه شهرستان خوی را لرزاند و موجب بروز خسارات مالی به ۱۵ روستا، خسارت ۵۰۰ واحد مسکونی و مصدومیت بیش از۱۳۰ نفر شد.
به گزارش آراز آذربایجان،مکان دقیق این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۴۴٫۵۸ درجه و عرض جغرافیایی ۳۸٫۵۸ و عمق ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شده است.همچنین حدود ساعت ۱۳ و ۱۹ دقیقه زمین لرزه دیگری با قدرت ۳٫۶ ریشتر همین منطقه را لرزانده بود.بر اساس اعلام سایت مرکز لرزه نگاری کشور تاکنون ۷ زمین لرزه به بزرگی بین ۵٫۴ تا ۲٫۸ ریشتر در این منطقه ثبت شده است.تاکنون این زمین لرزه موجب مصدومیت ۱۳۱ نفر و خسارت مالی به ۱۵ روستا که در یک روستا تقریباً به ۲۰۰ خانه آسیب جدی وارد شده است ، بر اساس اعلام مسئولان مدیریت بحران این زمین لرزه تاکنون خسارت جانی در پی نداشته است.
تمام ظرفیت‌ها برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان خوی به کار گرفته ‌شود
وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، ضمن دریافت گزارش اولیه از زلزله شهرستان خوی، خواستار رسیدگی فوری به هموطنان زلزله‌زده شد. احمد وحیدی در نخستین دقایق وقوع زلزله روز چهارشنبه شهرستان خوی، در تماس با محمد صادق معتمدیان گزارشی از ارزیابی‌های نخستین و اقدامات انجام شده را دریافت کرد.
وی بر بسیج امکانات استانی و هماهنگی فوری با دستگاه‌های امدادرسان برای یاری رساندن به مردم شریف مناطق زلزله‌زده، تاکید کرد و خواستار تداوم تماس استاندار با وی برای رسیدگی سریع به حادثه‌دیدگان و ارسال کمک‌های لازم شد.وزیر کشور خاطرنشان کرد: همه ظرفیت‌های لازم برای امدادرسانی به مردم حادثه دیده به کار گرفته خواهد شد.
خدمات امدادی حداکثری به زلزله زدگان در خوی ارائه می‌شود
استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به حضور مدیران حوزه مدیریت بحران و نهادهای خدمات رسان برای بررسی اولیه خسارت زلزله خوی گفت: خدمات امدادی حداکثری به زلزله زدگان ارائه می‌شود. محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی در یک گفت وگوی خبری اظهار داشت: زلزله زدگان در خصوص تامین امکانات و اقلام امدادی دغدغه ای نداشته باشند.استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به حضور مدیران حوزه مدیریت بحران و نهادهای خدمات رسان برای بررسی اولیه خسارت زلزله خوی گفت: خدمات امدادی حداکثری به زلزله زدگان ارائه می‌شود.وی اضافه کرد: بلافاصله پس از وقوع زلزله، تیم‌های ارزیاب و اکیپ‌های امدادی در منطقه حضور یافتند. استاندار آذربایجان‌غربی‌ ادامه داد: در بررسی اولیه مشخص شده که ۱۵ روستا از زمین‌لرزه آسیب دیده‌اند همچنین بیش از ۱۳۱ نفر مصدوم شده‌اند.
۳۰ تیم واکنش سریع هلال احمر به منطقه زلزله‌زده خوی اعزام شد
مدیرعامل هلال احمر آذربایجان‌غربی با اشاره به وقوع زلزله در شهرستان خوی گفت: ۳۰ تیم واکنش سریع هلال احمر به همراه اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان به این منطقه اعزام شد. حمید محبوبی با بیان اینکه امدادگران هلال احمر در آماده باش کامل هستند، اظهار کرد: تیم‌های ارزیابی نیز به مناطق حادثه دیده اعزام شده‌اند.
وی از آماده باش بالگرد هلال احمر برای اعزام به مناطق زلزله زده خوی خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۵۰ امدادگر این سازمان در مناطق زلزله زده حضور دارند.محبوبی اعلام کرد: ۹ هزار تخته چادر برای ارائه خدمات به زلزله زدگان و ۲ هزار بسته غذای ۷۲ ساعته نیز برای پشتیبانی از زلزله زدگان به این مناطق ارسال شده است.وی‌ ادامه داد: هلال احمر آذربایجان‌غربی با تمامی توان برای خدمت رسانی به مردم زلزله زده خوی در آماده باش کامل قرار دارد.سرپرست هلال احمر استان آذربایجان غربى گفت: در پی دریافت اخبار مردمی از طریق شماره ۱۱۲ مبنی بر آسیب ۱۲ روستا از زلزله ۵٫۴ ریشتری در شهر خوی، تیم‌های عملیاتی برای ارزیابی دقیق به مناطق اعزام شده‌اند و شش تیم عملیاتی در استان اردبیل و هشت تیم عملیاتی آذربایجان شرقی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
آسیب جدی به یک روستا در زلزله خوی
محبوبی با اعلام این خبر گفته که پس‌‌لرزه‌های ثبت‌شده تاکنون پنج مورد بوده و بزرگترین پس‌لرزه ثبت‌شده ۴٫۱ ریشتر بوده است. داده‌های مرکز لرزه‌نگاری البته نشان می‌دهد که تا دقایقی بعد از اعلام این خبر، تعداد پس‌لرزه‌ها به دست‌کم هفت مورد رسیده است.وی در رابطه با تلفات جانی این زلزله توضیح داد: تاکنون تعداد مصدومین ۱۳۰ نفر گزارش شده که مصدومیت آنها ناشی از ترس و فرار بوده است.طبق اعلام سرپرست هلال احمر استان آذربایجان غربى، از پنج روستای ارزیابی‌شده به چهار روستا خسارت جدی وارد نشده اما در یک روستا تقریباً به ۲۰۰ خانه آسیب جدی وارد شده است.
۵۰۰ واحد مسکونی در زلزله خوی خسارت دید
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: طبق گزارش اولیه ارزیابان، ۵۰۰واحد مسکونی در خوی‌ خسارت دیده‌اند.
امیرعباس جعفری در گفتگوی خبری افزود: این تعداد واحد مسکونی در ۱۵ روستا خسارت دیده اند و البته بررسی ارزیابان همچنان در منطقه زلزله زده ادامه دارد.
مصدومان زمین لرزه خوی به ۱۳۱ نفر رسید
فرماندار خوی با اشاره به زمین لرزه ۵٫۴ ریشتری خوی گفت: تاکنون ۱۳۱ نفر مصدوم در زلزله خوی آسیب دیدند. کاظمی با بیان اینکه این زمین لرزه تاکنون موجب خسارت به ۵۰۰واحد مسکونی در شهر فیرورق و ۱۵روستا اطراف نیز شده است، تصریح کرد : تا زمان اعلام خبر ۱۳۱ مصدوم داشتیم که ۶ نفر بستری و بقیه بصورت سراپایی مداوا شده اند.وی با بیان اینکه تاکنون هیچ فوتی در خصوص زلزله ۵٫۴ ریشتری خوی گزارش نشده است، ادامه داد: پس از ارزیابی میزان خسارت در مناطق زلزله را اعلام می شود.
ارتباطات تلفن ثابت در شهرستان خوی پایدار است
مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی اعلام کرد که زلزله خوی تأثیری در ارتباطات مخابراتی تلفن ثابت در این شهرستان نداشته است.بر اساس داده‌های مرکز کنترل ارتباطات مخابراتی مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی، به دنبال زلزله۵٫۴ریشتری در شهرستان خوی کلیه ارتباطات تلفن ثابت در منطقه تحت الشعاع این زمین لرزه در حالت عادی و پایدار است.مشترکین گرامی در مناطق تحت تأثیر این زلزله می‌توانند به صورت عادی از خدمات ارتباطی بر بستر تلفن ثابت استفاده کنند.همچنین مراکز پاسخگوی مشترکین آماده پاسخ به سوالات مشترکین در آذربایجان‌غربی هستند.زلزله خوی خسارت جانی نداشت مدیر بحران شهرستان خوی گفت: در اثر زمین لرزه ۵٫۴ ریشتری در خوی تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.سالم خویی با اشاره به حضور بیش از ۱۸ تیم ارزیاب در مناطق زلزله زده خوی افزود: پس از وقوع زمین لرزه در خوی بلافاصله ۱۵ تیم ازریاب مدیریت بحران و سه تیم ارزیاب هلال احمر در منطقه حاضر شده اند.وی با بیان اینکه بر اساس ازریابی های اولیه ۱۵ روستای خوی در اثر زمین لرزه خسارت دیده اند، گفت: جزئیات دقیق بعد از اعلام گزارش تیم‌های ارزیابی اعلام می‌شود.مدیر بحران خوی با اشاره به آماده باش کامل تیم‌های بحران، امدادی و … در خوی گفت: با توجه به تداوم پس لرزه‌ها از مردم تقاضا می‌شود خونسردی خود را رعایت کرده و نکات ایمنی را مدنظر داشته باشند.خویی با بیان اینکه بیشتر مصدومان در حین خروج از منزل به صورت جزئی دچار شکستگی شده‌اند، افزود: مداوای مصدومان زمین لرزه در بیمارستان قمر بنی هاشم (ع) خوی در حال انجام است.
گاز در خوی قطع نشده است
شرکت ملی گاز اعلام کرد: شبکه گاز در مناطق زلزله زده شهرستا خوی مشکلی ندارد.بر اساس اعلام شرکت ملی گاز، پایداری کامل در خطوط انتقال گاز و سایر تاسیسات گازرسانی در استان آذربایجان غربی و مناطق زلزله زده این استان وجود دارد.
پایداری شبکه آب شرب در مناطق زلزله زده خوی
شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، وضعیت شبکه آب شرب در مناطق زلزله زده شهرستان خوی را پایدار اعلام کرد.تاکنون گزارشی از آسیب به تاسیسات آب شرب خوی در آذربایجان غربی اعلام نشده است.زمین لرزه ای به بزرگی ۵٫۴ ریشتر ظهر روز چهارشنبه شهرستان خوی را لرزاند و موجب بروز خسارات مالی به ۱۵ روستا، خسارت ۳۰۰ واحد مسکونی و مصدومیت بیش از۱۲۰ نفر شد.مکان دقیق این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۴۴٫۵۸ درجه و عرض جغرافیایی ۳۸٫۵۸ و عمق ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شده است.همچنین حدود ساعت ۱۳ و ۱۹ دقیقه زمین لرزه دیگری با قدرت ۳٫۶ ریشتر همین منطقه را لرزانده بود.زمین لرزه‌ای با قدرت ۵٫۴ ریشتر روز ۱۳ مهر امسال در خوی اتفاق رخ داد که موجب خسارت کلی به یک هزار و ۱۰۰ واحد و خسارت جزیی به بیش از چهار هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۸:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


چهار × = 32