خسارت بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی ۳۳ میلیارد تومان است

خسارت بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی ۳۳ میلیارد تومان است

آرازآذربایجان- رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: میزان خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی استان در سال زراعی جاری یعنی از مهرماه امسال تا مهرماه سال آینده، ۳۳ میلیارد تومان برآورد شده‌است.
رسول جلیلی روز سه‌شنبه در کارگروه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده آذربایجان‌غربی افزود: در فروردین سالجاری خسارت‌هایی به واسطه سیل در ۱۰ شهرستان جنوب استان بر واحدهای زراعی و دامی و باغی وارد شد که میزان برآورد نهایی خسارت ۵۵ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان بود.
وی اظهار داشت: شهرستان میاندوآب با ۲۶ میلیارد و ۲۹۳ میلیون و ارومیه با یک میلیارد و ۴۵۲ میلیون تومان دارای بیشترین خسارت‌ها بود.
جلیلی اضافه کرد: اعتباری توسط قرارگاه مرکزی از تهران برای بازسازی و حمایت از سیل‌زده‌های استان اختصاص یافت که شامل اعتبارات عمرانی در حد چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود و هم‌اکنون پروژه‌های مربوطه در این زمینه تهیه و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال شده‌است.
وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی نیز در این زمینه هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده و لیست متقاضیان به بانک‌ها ارسال شده، گفت: اعتبارات بلاعوض نیز هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که ۵۰ درصد آن تاکنون تخصیص یافته‌است.
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی در این جلسه گفت: کارگروهی در استان و شهرستان‌ها تشکیل شد که وظیفه آن رسیدگی به وضعیت بهره‌برداران خسارت دیده بود و بهره‌برداران فرم‌های مربوط به خسارت را پر کردند.
علی مرادی با بیان اینکه میزان خسارت‌های وارده بر اثر سیل در استان طی فروردین ماه ۵۵ میلیارد تومان برآورد شد، افزود: با توجه به اینکه اغلب مکان‌های خسارت‌ دیده دچار آبگرفتگی شده بود، کشت ثانویه چغندر و آفتابگردان در استان انجام شد.
مرادی بیان کرد: ۸۹ درصد از خسارت وارد شده در بخش زراعی و باغی و بقیه در بخش دام و طیور و تاسیسات زیربنایی بوده‌است.
وی اضافه کرد: در جهت جبران خسارت‌های سیل فروردین ۹۸، هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در وزارتخانه تصویب شد که ۵۰ درصد آن تخصیص یافت.
«مرادی» درباره ۷.۵ میلیارد تومان اعتبار توزیع شده بین بانک‌های استان نیز بیان کرد: اعتباراتی که تخصیص داده شده از محل تسهیلات ارزان‌قیمت بوده و بین چندین بانک توزیع شده که بیشترین میزان به مبلغ ۲.۷ میلیارد به بانک کشاورزی جهت پرداخت به متقاضیان ارائه شده‌است.
وی افزود: بانک کشاورزی تاکنون ۱.۵ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده ولی بانک ملی و رفاه و کوثر نیز پرداخت نکرده‌اند.
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: بانک صادرات نیز ۱۱۰ میلیون تومان در این زمینه تسهیلات ارائه کرده‌ و این تسهیلات بانرخ چهار درصد پرداخت شده‌است.
وی با بیان اینکه فرصت جذب این تسهیلات تا پایان امسال می‌باشد، گفت: مبلغ این تسهیلات بین ۲ تا ۱۲ میلیون تومان است.
مرادی اضافه کرد: در زمینه کمک های بلاعوض یکهزار و ۳۶ نفر در سامانه ثبت‌نام کردند و از این تعداد ۹۵۷ نفر به بانک‌ها معرفی شدند و ۱۸۶ نفر تسهیلات دریافت کردند.
۶۰۴ میلیارد تومان بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی استان تا شهریور امسال و در سال زراعی گذشته بود که ۶۳ درصد آن در بخش باغی، ۰.۱۸ درصد دام، ۳۴ درصد زراعی و ۱.۲ درصد تاسیسات بود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۴ ب.ظ

دیدگاه


چهار × 2 =