مديرکل ارشاد آذربايجان غربي:

خبرنگاران استان اخلاق رسانه‌ای را سرلوحه کار خود قرار دهند

خبرنگاران استان اخلاق رسانه‌ای را سرلوحه کار خود قرار دهند

گروه خبر:مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: خبرنگار باید اخلاق حرفه‌ای رسانه را سرلوحه کار خود قرار دهد چراکه امروزه تنها افرادی که بیش از هر قشر دیگر مورد اعتماد مردم‌اند قشر خبرنگار است . بنابراین خود خبرنگاران نباید اجازه دهند این اعتماد مردمی از بین برود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که با حضور استاندار آذربایجان غربی، شهردار ارومیه و جمعی از مدیران دستگاه‌های مختلف در مجموعه رفاهی غدیر شهرداری ارومیه برگزار شد اظهار داشت: شهادت محمود صارمی در ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۷۷ سبب نامگذاری این روز به اسم روز خبرنگار شده است بنابراین بر مسئولان فرهنگی وظیفه است این روز را گرامی بدارند و از اصحاب رسانه تجلیل کنند.
وی افزود: استانداری آذربایجان غربی و شهرداری ارومیه در برگزاری مراسم بزرگداشت روز خبرنگار مشارکت کرده‌اند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان نیز در توان خود برنامه‌ای ترتیب داده‌اند اگرچه شأن اصحاب رسانه بالاتر از این برنامه‌ها است.
کریمی بیان کرد: بحث خبرنگار و خبرنگاری جزو لاینفک رسانه‌هاست و رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی بدون دارا بودن خبرنگار مفهومی ندارند و اگر خبرنگار از این مجموعه حذف شود کاملاً بی معنی می‌شوند پس بایستی قدر این قشر را دانست و آنان را محترم شمرد.
وی گفت: بحث مادی برای خبرنگاران مطرح نیست و خبرنگاران افراد آزاد اندیشی هستند که مشکلات جامعه خود را با قلم خود به تصویر می‌کشند و خبرنگار کسی است که خود را وقف تولید خبر کند و با کسی که هر از گاهی تولید خبر می‌کند متفاوت است و تعریف خاص خود را دارد و به همین دلیل است که باید با دید متفاوتی به این افراد نگریست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: خبرنگار واقعی کسی است که صدق در گفتار و تولید خبر را سرلوحه کار خود قرار دهد و خبرنگار کسی است که سخنان کذب را بیان نمی‌کند و اگر خلاف این واقع شود ضربه‌ای مهلک بر پیکره جامعه وارد می‌شود و عواقب آن شامل حال خود خبرنگاران نیز می‌شود.
کریمی گفت: خبرنگار باید مطالب خود را شفاف بنویسد و برخی مواقع مسئولانه کتمان کاری نیز بکند و هر موضوعی را به تصویر نکشد و امنیت را مدنظر قرار دهد و عدالت و انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهد و حقایق را بدون هیچ دخل و تصرفی بیان کند.
وی بیان کرد: خبرنگار امانت دار است و باید اجازه نوشتن خبر را از طرف مصاحبه کننده بگیرد که این یکی از پایه‌های حرفه‌ای کار خبرنگاری است و باید تک تک خبرنگاران به آن متعهد باشند.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد کار خبرنگاران اظهار داشت: از تولید خبری که در جامعه و مردم نا امیدی ایجاد می‌کند باید اجتناب کرد گرچه ضعف‌هایی در مسئولان و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد اما بهتر است به جای تخریب و مچ گیری نقد کنیم.
وی تشریح کرد: خبرنگار واقعی باید از خبرنگار غیرواقعی شناسایی شود که در استان آذرایجان غربی در این زمینه مشکل داریم که می‌توان دلایل آن را در فقدان تعریف مناسب از جایگاه خبرنگار و یا جایگاه والای این حرفه دانست بنابراین باید همگی دست به دست هم دهیم و از ایجاد خبرنگار نماها جلوگیری کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی افزود: خبرنگار باید اخلاق حرفه‌ای رسانه را سرلوحه کار خود قرار دهد چراکه امروزه تنها افرادی که بیش از هر قشر دیگر مورد اعتماد مردم‌اند قشر خبرنگار است بنایراین خود خبرنگاران نباید اجازه دهند این اعتماد مردمی از بین برود.
*نمایندگی‌های خانه مطبوعات در شهرستان‌های ۱۷ گانه آذربایجان غربی راه اندازی می‌شود
رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی گفت: با هدف پوشش خدماتی همه خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه، نمایندگی‌های خانه مطبوعات در شهرستان‌های ۱۷ گانه آذربایجان غربی می‌شود. جواد زاهدی نیز در این مراسم اظهار داشت: روز شهادت شهید صارمی به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است کسی کار خبرنگاری را در اوج جنگ داخلی در افغانستان انجام می‌داد و اتفاقاً در میدان انجام وظیفه در کار خبرنگاری به شهادت رسید بنابراین شغل و حرفه خبرنگاری از حساسیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: نخستین ثبت کنندگان تاریخ و تاریخ نویسان خبرنگار بودند که مباحث دوران خود را به صورت مکتوب برای آیندگان ثبت می‌کردند بنابراین زمینه اصلی خبرنگاری از مباحث اجتماعی برمی خیزد و اصولاً در یک جامعه قوی نمی‌توان خبرنگار ضعیف جست و جو کرد.
زاهدی تشریح کرد: خانه مطبوعات به هفتمین دوره مدیریت خود در طول ۱۴ سال رسیده است و در طول این مدت با مشکلات متعددی برخورد کرده است اما با وجود آن، دوره‌های آموزشی متعددی برگزار شده است و برگزرای سالانه مراسم بزرگداشت روز خبرنگار با همکاری سازمانها و ادارت مختلف در همه این سالها استمرار داشته است.
رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی گفت: امسال مراسم روز خبرنگار در ارومیه با همکاری استانداری، شهرداری ارومیه، خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: در این ۷ دوره هیئت مدیره ها خانه مطبوعات مسئولیت برگزاری برنامه‌های مختلف را برعهده داشتند و در این میان برنامه‌ها و درخواست‌هایی وجود دارد که خانه مطبوعات با توجه به ماهیتش آن‌ها را انجام می‌دهد.
زاهدی گفت: منابع و حمایت‌های مالی خانه مطبوعات آذرایجان غربی بسیار محدود است و این منابع مالی نمی‌تواند هزینه‌های خود سازمان را تأمین کند اما خوشبختانه سال گذشته خانه مطبوعات استان صاحب ساختمان مستقل شده ولی این به تنهایی کافی نیست و این تشکل مجموعه نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان استانی است.
رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی تصریح کرد: این استان با توجه به داشتن سه مرز مشترک با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان می‌تواند جشنواره‌های مطبوعاتی را در سطح فراملی برگزار کند که توجه به این مهم می‌تواند ظرفیت استان را بیش از پیش افزایش دهد.
وی تصریح کرد: از ۲۸۰ نفر خبرنگار فعال در استان آذربایجان غربی ۱۲۰ نفر عضو خانه مطبوعات استان هستند و درصدد هستیم که نمایندگی‌های خانه مطبوعات در شهرستان‌های ۱۷ گانه استان آذربایجان غربی را افزایش دهیم.
وی اظهار داشت: امسال سه برنامه به مناسبت روز خبرنگار در سطح شهرستان ارومیه برگزار شده که یکی از آنها افتتاح نمایشگاه و جشنواره عکس خبری است که به مدت ۵ روز در سالن نگارخانه حوزه هنری ارومیه برپا شده و مسابقه عکس سفر ریاست جمهوری نیز برگزار شده است که افراد برتر در همین مراسم مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی افزود: امسال مسابقه فوتسال خبرنگاران نیز با حضور ۳ تیم از شهرستان ارومیه برگزار شد که امشب تیم برتر مورد تجلیل قرار می‌گیرد.
*سیستم آموزشی در امر خبررسانی نیازمند تقویت است
همچنین فرماندار بوکان گفت: برای تقویت در امر خبررسانی و کار خبری باید سیستم آموزشی و به روزی داشته باشیم تا موفق عمل کنیم و اگر آموزش مستمر در این حوزه توسط اساتید زبده وجود نداشته باشد دچار مشکل می‌شویم. جمال خسروی در آیین تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه این شهرستان اظهار داشت: خبرنگاری حس تعلق خاطر می‌خواهد تا بتوان در آن فضا کار کرد چون اگر فقط بحث مالی و مسائل اقتصادی بود یک ربات هم می‌توانست آن کار را انجام دهد.
خسروی بیان کرد: در کار خبری و خبرنگاری بخشی از آن فرهنگی و بخشی دیگر از آن سیاسی است و کاری متفاوت است و بر این اساس شخصیتی بسیار بارز و بزرگی را می‌خواهد که خود را حفظ کند تا طبق اصول و رسالت‌هایی که در این حوزه وجود دارد کار کند.
وی افزود: برای تقویت در امر خبررسانی و کار خبری باید سیستم آموزشی و به روزی داشته باشیم تا موفق عمل کنیم و اگر آموزش مستمر در این حوزه توسط اساتید زبده وجود نداشته باشد دچار مشکل می‌شویم.
فرماندار بوکان تصریح کرد: در این دولت فضای رسانه‌ای خوبی بین مسئولین و خبرنگاران برقرار شده است و دولت به هیچ عنوان اهل شو و نمایش نیست و شخص رئیس جمهور هم باور عمیقی به آرمان‌های مد نظر مقام معظم رهبری و بنیان گذار جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی دارند.
فرماندار بوکان گفت: ما معتقدیم که سکوت تخلف‌زا است و هیچ دغدغه‌ و نگرانی از این‌که رسانه‌ای به موضوعی ورود پیدا کند نداریم، اتفاقاً در نبود رسانه است که پول‌های کلانی در کشور هدر رفته است، پس در کنار سه رکن اصلی جامعه، رسانه نیز به عنوان رکن چهارم باید باشد تا شفاف سازی کند.
خسروی در این باره افزود: نیاز جدید دنیای اطلاعات ناشی از قدرت است و روشن است که در قدرت رانت وجود دارد بنابراین اگر در ارائه اطلاعات شفاف سازی نشود احتمال فساد در آن وجود دارد.
وی اظهار داشت: وقتی دولت بر فضای عمومی سلطه پیدا کند دوباره فساد ایجاد می‌شود، چراکه اگر دولت تحت هر عنوانی در فضای رسانه وارد شود و سلطه کند استبداد به وجود می‌آید.
خسروی گفت: تا زمانی که ما در حوزه فرهنگ فارغ از هر سازمان و دولتی ورود پیدا نکنیم نمی‌توانیم موفق باشیم و تجربه هم نشان داده است هرجا بخش فرهنگ مد نظر بوده است رسانه موفق‌تر عمل کرده است.
خسروی با اشاره به فضای موجود رسانه‌ای در بوکان اظهار داشت: ما اشراف کامل بر فضای رسانه‌ای شهرستان داریم و معتقدیم در گذشته فضای کنونی برقرار نبوده و یا حداقل زیاد آزاد و یا باز نبوده و به همین خاطر احتمال خطاهایی وجود دارد.
وی افزود: فرهنگ‌های مختلفی در شهرستان بوکان به سبب مهاجرپذیر بودن آن وجود دارد بنابراین اگر فضای رسانه‌ای بسیار آزادی نداشته باشیم قدم از قدم نمی‌توانیم برداریم.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، فرماندار بوکان تصریح کرد: ما چاره‌ای نداریم برای این‌که به دام سیاست به معنای خاص و اقتصادی که سود و سرمایه برای او مهم است نیافتیم در حوزه فرهنگ کار کنیم و آن را جدی بگیریم و در این راستا آموزش بسیار مهم است چون تا پایه‌های فرهنگی روشن نباشد نمی‌توان موفق عمل کرد و اعتماد عمومی را جلب کرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


4 × = سی شش