مدير امور فني و مهندسي جهاد کشاورزي استان مطرح كرد

حمایت دولت از توسعه سیستم‌ آبیاری‌ نوین برای نجات دریاچه ارومیه

حمایت دولت از توسعه سیستم‌ آبیاری‌ نوین برای نجات دریاچه ارومیه

گروه اقتصادی: مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: دولت از کشاورزان برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین حمایت می‌کند.
به گزارش آرازآذربایجان، کمبود آب و قرار گرفتن در شرایط بحرانی را، اقشار مختلف جامعه به وضوح و به طور آشکار شاهد هستند تا جایی که بحران و شرایط حاد به وجود آمده در این زمینه به هیچ عنوان، توسط ارگان‌ها، فعالان رسانه‌های جمعی و … قابل کتمان نمی‌باشد.
به طوری که وضعیت دریاچه ارومیه، در حالت احتضار قرار گرفتن آن و پایین آمدن سطح آب در این خطه، موضوع فوق را بیش از پیش برای هم‌نوعان به ویژه ساکنان منطقه شمال غرب کشور و آذربایجان غربی روشن کرده است.
تا جایی که بر ضرورت صرفه‌جویی هنگام استفاده از منابع آبی در زمینه‌های گوناگون اعم از استحمام، تولید، دامداری، کشاورزی و … تاکید می‌شود، هر کس به نوعی برای ایفای نقش در این زمینه تلاش می‌کند.
در این میان کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی بیشتر و پررنگ‌تر از سایر بخش‌های جامعه به ایفای نقش می‌پردازند، تا از این رهگذر برای حفظ منابع آبی موجود و احیای دریاچه ارومیه اقدامات تاثیرگذار و مطلوب انجام دهند.
با توجه به نقش حساس کشاورزان در این مقوله و اجرای طرح‌های سیستم آبیاری نوین در مناطق مختلف استان، خبرنگار ما با فیض‌الله شمس مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مصاحبه‌ای ترتیب داده است، که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:
* دولت برای استفاده بهینه از منابع آب در آذربایجان غربی چه گامی برداشته است؟
در اراضی مختلف آذربایجان غربی به دنبال اجرای سیستم‌های آبیاری نوین هستیم، به طوری که آبیاری تحت فشار، قطره‌ای و بارانی در این خطه به مرحله اجرا گذاشته می‌شود، همچنین با اجرای شبکه‌های مدرن آبرسانی با همت مسئولان و کشاورزان در استفاده آب صرفه‌‌جویی می‌شود.پرداختن به این مقوله فقط وظیفه دولت یا کشاورزان نمی‌باشد، بلکه آحاد جامعه و مسئولان دستگاه‌های اجرایی مختلف باید در این زمینه ایفاگر نقش کلیدی باشند، تا جایی که زیرساخت‌های فرهنگی و بسترهای لازم توسط اصحاب رسانه باید فراهم شود.
* کدام سازمان‌ها برای اجرای سیتم‌های آبیاری نوین در آذربایجان غربی ایفای نقش می‌کنند؟
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین سازمان آب و خاک جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به این مقوله توجه جدی دارند، به طوری که در روند اجرای طرح‌ها توسط مهندسان نظارت و بررسی وجود داشته، یک فرآیند کاملا فنی اجرا می‌شود.
سازمان‌ها و نهادهای مختلف همچنین رسانه‌های جمعی از همه ظرفیت‌های خود برای استفاده بهینه از منابع آب و نجات دریاچه ارومیه به طور قطع استفاده حداکثری می‌کنند، چه بسا نتایج خوشایند و دلپذیر از این رهگذر به دست آید.
* در آذربایجان غربی برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین از چه نوع امکانات استفاده می‌شود؟عمر مفید شبکه‌های آب بیش از ۲۰ سال می‌باشد، حتی لوله‌ها و لوازمات مورد استفاده در طرح‌های مورد اشاره حدود ۱۰ سال ضمانت دارند، بنابراین تمهیدات و تدابیر لازم برای اجرای موفق و مطلوب سیستم‌‌های آبیاری نوین در آذربایجان غربی اتخاذ شده است.
با توجه به اینکه کشاورزان در زمینه‌های گوناگون و برای تولید محصولات مختلف ارتباط مستقیم با منابع آبی دارند، در صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع موجود همچنین کاهش اسراف ایفاگر نقش کلیدی هستند، که توسعه سیستم‌‌های آبیاری نوین یکی از مباحث مطرح در این زمینه است.
*کشاورزان آذربایجان غربی برای اجرای طرح آبیاری نوین چقدر هزینه می‌کنند؟
دولت در اراضی شبکه‌ای شبکه آبیاری نوین ایجاد خواهد کرد، اما در ارتباط با اراضی تجمیعی شرایط تا اندازه‌ای متفاوت می‌باشد، به طوری که کشاورزان و تلاشگران این عرصه با مراجعه به سازمان ما در آذربایجان غربی اطلاعات مورد نیاز در این زمینه کسب می‌کنند.
* اعتبار لازم برای اجرای سیتم آبیاری نوین در اراضی تجمیعی آذربایجان غربی از چه محلی تامین می‌شود؟
اراضی تجمیعی به این معنا می‌باشد، به عنوان مثال چنانچه یک منبع آب به طور فرضی در محل حوزه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده باشد، دو نفر به عنوان کشاورز از آن منبع استفاده می‌کنند، که منابع آب مورد اشاره اعم از چاه، چشمه، قنات، ایستگاه پمپاژ و کانال می‌باشد.
با این توضیح و تفصیل، چنانچه دو نفر در استفاده از منبع آب مورد اشاره با یکدیگر شراکت داشته باشند، حالت تجمیعی برقرار خواهد شد، بنابراین همه هزینه‌‌های مطالعه و نقشه‌برداری را دولت متقبل می‌شود.
*هزینه راه‌اندازی سیستم آبیاری نوین در اراضی خرده‌مالکی آذربایجان غربی چگونه تامین می‌شود؟
در ارتباط با اراضی خرده‌مالکی هزینه مورد نیاز برای راه‌اندازی سیستم آبیاری نوین توسط کشاورزان تامین می‌شود، به طوری که طبق برآورد و بررسی‌های صورت گرفته اعتبار مورد نیاز برای هر هکتار در آذربایجان غربی حدود ۶۰ هزار تومان تخمین زده شد.
به طوری که هزینه طراحی سیستم‌های آبیاری نوین مناسب با مساحت اراضی تغییر پیدا می‌کند، بنابراین در صورت وسیع بودن مساحت اراضی هزینه طراحی به طور قطع سرشکن خواهد شد، به طوری که یک هکتار نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان در استان ما هزینه طراحی دارد.
امور تعریف شده در این زمینه توسط فعالان و متولیان بخش خصوصی در مناطق مختلف آذربایجان غربی اجرا می‌شود، به طوری که در صورت داشتن مجوزهای مورد نیاز، برخورداری از مهارت و تخصص کافی در این زمینه گام برداشته، برای استفاده بهینه آب و احیای دریاچه ارومیه مساعدت می‌کنند.
برای موثر واقع شدن برنامه‌ها و اقدامات مورد اشاره به طور قطع همه‌جامعه و مسئولان نهایت تلاش خود می‌کنند، که بذل توجه ذات اقدس الهی و افزایش پیدا کردن نزولات جوی در فصول سرد سال نوری از امید در دل‌‌ها خواهد تاباند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


− 5 = هیچ