حمایت از واحدهای تولیدی صادرات‌محور با مشوق‌های انگیزه‌بخش

حمایت از واحدهای تولیدی صادرات‌محور با مشوق‌های انگیزه‌بخش

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – براساس مصوبه دولت و اعلام کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید واحدهای نیمه فعال به بانک‌ها معرفی می‌شوند تا با استثنا شدن از شرایط بدهی، چک برگشتی و سایر ویژگی‌ها بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.
در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ دولت تمام هم و غم خود را برای حل مشکلات واحدهای تولیدی برای ایجاد فرصت‌های اشتغال و خروج از رکود گذاشته که در این زمینه چندین طرح انگیزه‌بخش در حمایت از تولید با محوریت صادرات انجام می‌دهد.
رکود واحدهای تولیدی استان باعث شده تا ضرورت احیای آنها با تزریق سرمایه‌ها و منابع مالی بیشتر هویدا شود و البته همه واحدهای تولیدی مشکل نقدینگی و تأمین مالی ندارند بلکه برخی از واحدها از فقدان بازار فروش و همچنین نبود توجیه اقتصادی و نبود تکنولوژی‌های مدرن رنج می‌برند که برای برون رفت از این مشکلات راهکارهای مختلف در نظر گرفته شده است.
در مورد واحدهای نیمه‌فعال یا با ظرفیت پایین نیز باید گفت که قرار است تسهیلات ویژه‌ای برای این واحدها پرداخت شود تا میزان تولید خود را افزایش داده و از حالت رکود و رخوت خارج شوند.
برای صاحبان این واحدها علی‌رغم اینکه چک برگشتی داشته و یا قادر به بازپرداخت تسهیلات قبلی نبودند، تسهیلات پرداخت می‌شود.
براساس مصوبه دولت و اعلام کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این واحدها به بانک‌ها معرفی می‌شوند تا با استثنا شدن از شرایط بدهی چک برگشتی و سایر ویژگی‌ها بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.
اگر صاحبان این واحدها بدهی‌های مالیاتی و یا تأمین اجتماعی داشته باشند در صورت تعیین تکلیف آنها از یک سال استمهال در پرداخت بدهی بهره‌مند شده و جرایم آنها نیز مورد بخشودگی قرار می‌گیرد تا از این شرایط برای برخورداری از تسهیلات پرداختی بتوانند استفاده کنند.
در مورد تکمیل واحدهای نیمه‌تمام نیز باید گفت که واحدهایی که با ۶۰ درصد پیشرفت امکان تکمیل و بهره‌برداری دارند از طریق تأمین منابع مالی مورد حمایت قرار می‌گیرند تا این پروژه‌ها تکمیل شده و به بهره‌برداری برسند.
پرداخت مشوق‌های صادراتی نیز در این میان تاثیر گذار است و قرار شده امسال بین نیم تا سه درصد مشوق صادراتی به واحدهایی که اقدام به صادرات کالا و محصول خود کنند، پرداخت شود.
باید با نرخ سود پایین‌تر برای این واحدها امکان رونق تجارت و صادرات بیشتر را فراهم کرد تا بتوانند از تسهیلات ویژه بهره‌مند شده و استفاده کنند.
این در حالی است که توسعه استان مرزی آذربایجان غربی با انبوهی از ظرفیت ها و پتانسیل_های مختلف در بخش های گوناگونی صنعتی و معدنی می طلبد تا در زمینه صنایع و سایر بخش ها با شرکت‌های خارجی خوب همکاری کنند و تولیدات خود را برای داخل و صادرات با برندهای معتبر بسازند.
در این حوزه در استان آذربایجان غربی کارهای خوبی انجام شده است و کارهای نیمه تمام وجود دارد که بالاخره تمام می‌شود اما باید بررسی کرد و دید چه کار جدیدی را می‌توان با توجه به امکانات و شرایط استان آغاز کرد.
این در حالی است که در بخش صنعت ظرفیت‌های ویژه‌ای در استان آذربایجان غربی وجود دارد که سبقه تاریخی نیز دارند و به طور مثال در صنعت قالی بافی و یا تولید عرقیات گیاهی می‌توان در این استان فعالیت‌های خوبی داشت و به قطب تولید این بخش ها حتی برای صادرات تبدیل شد.
در استان آذربایجان غربی در حوزه صنایع معدنی زمینه‌های امیدوارکننده‌ بسیاری وجود دارد و در بخش صنایع نساجی و پوشاک در این استان ظرفیت‌های خوبی به لحاظ تاریخی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که ظرفیت صنایع غذایی به خاطر وجود امکانات کشاورزی و دامداری در استان آذربایجان‌ غربی فراوان است و این استان نزدیک به بازارهایی از جمله کشور سوریه است که می‌توان از این فرصت بهره گرفت اما از آن غفلت وجود دارد و حتی می‌توان گفت در حوزه صنایع غذایی در این استان به راحتی می‌توان از طریق صادرات صنایع غذایی ۱۰ میلیارد دلار برای استان به دست آورد.
حمایت جدی از واحدهای صنعتی صادرات محور که نقش مهمی در تحرک اقتصادی استان آذربایجان غربی ایفا می کنند؛ مورد تاکید جدی است و مطالعات تخصصی صنایع استان با هدف امکان سنجی تولید محصولات فناوری بالا با هدف حضور موثر در بازارهای جهانی با رویکرد تدوین استراتژی های صادراتی کالاهای مزیتدار صادراتی استان انجام می شود.
سرمایه‌گذاری در صنایع صادراتی، وجود سنگهای معدنی بی نظیر در استان و امکان سرمایه گذاری مشترک با کشورهای همسایه از فرصتها و مزیتهای استان آذربایجان غربی است و لازم است برای بهره گیری از این ظرفیت ها توجه و برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
کارشناسان اقتصادی بر استحصال نمک از دریاچه تاکید دارند و معتقدند که در این زمینه مسئولین باید با سعه صدر بیشتر برخورد نمایند و باید در کنار احیای دریاچه به این امر نیز توجه شود چرا که اشتغال و ایجاد فرصت های شغلی را در پی خواهد داشت و در این زمینه می توان از اطلاعات و دانش کارشناسان سازمان زمین شناسی و محققان دانشگاهی استفاده کرد.
فرصتهای سرمایه گذاری آذربایجان غربی در بخش های صنعت و معدن، کشاورزی، خدمات توریسم و امور زیربنایی باید به مخاطبان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی شناسانده شود.
این در حالی است که به نظر می رسد که می_توان با حذف قوانین دست و پاگیر تجاری زمینه بهبود وضعیت در حوزه تجارت خارجی کشور و استان آذربایجان غربی را فراهم کرد.
این در شرایطی است که اقتصاد کشور ترکیه که مهمترین کشور همسایه آذربایجان غربی محسوب می شود، با اجرای برنامه های اصلاحات اقتصاد مورد نظر با همکاری صندوق توسعه بین المللی پول به تدریج توانسته است در مسیر اقتصاد آزاد حرکت کند و هم اینک این کشور جز اقتصاد های آزاد تلقی شده اما هنوز بخشی از اقتصاد آن در کنترل دولت است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


6 + = دوازده