حق‌آبه دریاچه ارومیه پرداخت نشود به قوه قضاییه مراجعه می کنیم

حق‌آبه دریاچه ارومیه پرداخت نشود به قوه قضاییه  مراجعه می کنیم

گروه خبر: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وزارت نیرو ۶۰ درصد از حق‌آبه دریاچه ارومیه را پرداخت نکرد ، گفت: اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما ناچاریم که به قوه قضاییه مراجعه کنیم.
عیسی کلانتری در نشستی خبری که در سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شده بود، اظهار کرد: .درحال‌ حاضر تمامی مردم دنیا بی‌توجهی سران کشورها به موضوع محیط زیست را لمس کرده‌اند. از این‌ رو نیاز است که تمامی کشورهای جهان در زمینه حفاظت از محیط زیست و کره زمین تجدید نظر کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما مسئولان و سیاستگذاران به موضوع محیط زیست به‌عنوان یک مسئله فانتزی و ثانوی نگاه می‌کنند. باید به این موضوع توجه کرد که تحمل کره زمین کم شده است. از سوی دیگر در کشور ما نیز محیط زیست در لبه آسیب‌پذیری حرکت می‌کند.
کلانتری با بیان اینکه طی چند سال اخیر در حوزه محیط زیست برخلاف تبلیغاتی که علیه دولت می‌شود، دستاوردهای خوبی داشته‌ایم، گفتیم: در حوزه محیط زیست با وجود اینکه به‌ دلیل تحریم‌ها منابع مالی دولت کاهش یافته بود، با حمایت‌های رییس جمهوری از محیط زیست دستاوردهایی داشته‌ایم.
وی ادامه داد: برای مثال طی سال‌های اخیر ۴۵۰ میلیون دلار برای مهار گرد و غبارها در کشور تخصیص و طی چهار سال اخیر برای حفاظت از مناطق چهارگانه حدود ۱۰۲۰ نفر محیط‌بان به مجموع محیط‌بانان اضافه شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه درباره وضعیت بحرانی آب در کشور گفت: آب مهمترین دغدغه کشور است و ما به آب ظلم کرده‌ایم. در سال ۱۳۶۷ حدود ۱۳۲ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داشتیم اما این رقم طی چند سال اخیر به کمتر از ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. درحال‌ حاضر نیز سرانه آب تجدیدپذیر در ایران برای هر نفر کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب است.کلانتری افزود: در چنین شرایطی می‌توان گفت که به بحران آبی رسیده‌ایم و ۷۰ درصد جمعیت کشور زیر ۷۰۰ متر مکعب آب تجدیدپذیر در اختیار دارند. از این‌رو در مرحله ورشکستگی آبی هستیم.
وی با بیان اینکه درحال حاضر آب بزرگترین معضل کشور است و سرمایه آب و خاک ما درحال هدررفت است، گفت: محیط زیست ما امروزه با کمبود آب تهدید می‌شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به‌دلیل شرایط خشکسالی در کشور در مناطق چهارگانه محیط زیستی آب طبیعی بسیار کم شده است و باید برای حیات‌ وحش با تانکر آب‌رسانی کنیم، تصریح کرد: واقعیت آب در کشور اسفناک‌تر از چیزی است که مسئولان آب می‌گویند. گله من از وزارت نیرو این است که حق‌آبه‌ای را که خودشان تایید کرده‌اند نیز پرداخت نمی‌کنند.کلانتری با بیان اینکه طی امسال بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه ۱۲ درصد کاهش یافته است، گفت: در این شرایط وزارت نیرو ۶۰ درصد از حق‌آبه دریاچه ارومیه را پرداخت نکرد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، وی افزود: اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما ناچاریم که به قوه قضاییه مراجعه کنیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱:۳۳ ب.ظ

دیدگاه


8 + = سیزده