حال و هوای عرفانی ماه مبارک رمضان

حال و هوای عرفانی ماه مبارک رمضان

گروه گزارش: صدای دلنشین اذان موذن زاده بیشتر از هر وقت دیگری از گلدسته های مساجد جلب توجه می کند و اشتیاق روزه داران شیعه و سنی آذربایجان غربی برای شرکت در نمازهای جماعت و بهره مندی از تریبون مساجد، دوچندان می شود.
صف های منظم نماز جماعت، آئین های قرآن و جلسه های اخلاق و تزکیه نفس، دنیای زیبایی از اشتیاق مردم این استان برای سلوک رمضانی و خودسازی در ماه رمضان را ترسیم می کند.
حال و هوای معنوی خاصی بین دانش آموزان حکم فرما می شود و علاقه وافر روزه داران نوجوانان این منطقه را برای گرفتن روزه کله گنجشکی نشان می دهد.
مردم این منطقه ۲ روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان با غبارروبی مساجد، حسینیه ها و امامزاده ها و گرفتن روزه به پیشواز ماه مغفرت می روند.
حلول ماه رمضان فرصتی برای ریختن اشک شوق در نیایش های عارفانه و زدودن گرد کدورت و سوء تفاهم از آئینه دل هاست؛ میل به بندگی و اطاعت از ذات باری حق در این ماه با حال و هوای خاصی در میان روزه داران دنبال می شود و به اوج می رسد.
مغازه ها در این ماه اغلب دقایقی قبل از اذان مغرب کرکره های خود را پایین می کشند و با کار و کاسبی وداع می کنند و بنرهای اطلاع رسانی در نقاط مهم شهر از محفل های انس با قرآن با حضور قاریان بین المللی و مراسم های سخنرانی_های شخصیت های مذهبی و اساتید دانشگاه برای سخنرانی خبر می دهد.
کافه های سنتی در ساعت های پس از افطار، افراد سالمند را به خود می بیند و موسیقی عاشیقی زینت بخش آن است؛ عاشیق ها با بیان داستان های عارفانه به ترویج آموزه های دینی در قالب هنر اصیل موسیقی عاشیقی می پردازند.
جوانان در این ماه با برپایی مسابقه هایی تحت عنوان جام رمضان ضمن بزرگداشت این ماه از این فرصت درصدد تقویت قوای جسمانی و روحی خود بر می آیند.
صف طولانی برای خرید نان روغنی، دیس_های پر از بامیه و زولبیا در شیرینی فروشی و بساط خرمافروشی بر پشت وانت بارها جلوه هایی از بازار کسب و کار در این ماه است.
فرهنگ عمومی در این ماه فضای متفاوتی را تجربه می کند؛ آنانی که حتی روزه نمی گیرند به عقاید شهروندان خود احترام می گذارند و در ملاء عام روزه خواری نمی کنند.جو معنوی حاکم در این ماه به کاهش چشمگیر ناهنجارهایی اجتماعی از جمله نزاع های دسته جمعی کمک می کند و قداست این ماه بر اخلاق مردم منطقه تاثیر می گذارد.
استاد مرتضی مطهری معتقد است که برنامه ماه مبارک رمضان برنامه انسان سازی است تا انسان_های معیوب در این ماه خود را به انسان های سالم و انسان های سالم نیز خود را به انسان های کامل تبدیل کنند. برنامه ماه مبارک رمضان برنامه تزکیه نفس، اصلاح معایب و رفع نواقص، تسلط عقل و ایمان و اراده بر شهوات نفسانی، برنامه دعا و پرستش حق، برنامه پرواز به سوی خدا و ترقی دادن روح است.
وی بر این باور است که اگر بنا باشد که انسان در ماه رمضان ۳۰ روز گرسنگی، تشنگی و بیخوابی بکشد، شب ها تا دیر وقت بیدار باشد، به این مجلس و آن مجلس برود و بعد هم عید فطر بیاید و با روز آخر شعبان یک ذره هم فرق نکرده باشد، چنین روزهای روی انسان اثر نمی گذارد.
استاد مطهری همچنین معتقد است که اسلام که نمی خواهد مردم بی جهت دهانشان را ببندند، بلکه با روزه گرفتن قرار است که انسان ها اصلاح شوند. وی با طرح این سوال که چرا بر اساس روایت ها، حظ و بهره بسیاری از روزه داران از روزه جز گرسنگی چیزی نیست؟ پاسخ می دهد: بستن دهان از غذای حلال برای این است که انسان در آن ۳۰ روز تمرین کند که زبان خود را از گفتار حرام ببندد، غیبت نکند، دروغ نگوید و فحش ندهد.
به گزارش ارازآذربایجان به نقل ازایرنا ، استاد مطهری این سوال را مطرح می کند که ‘ آیا صحیح است یک ماه رمضان بر ما بگذرد که در آن ماه ما یک سلسله تهمت ها به یکدیگر بسته باشیم؟ ‘ و در جواب می گوید: ماه رمضان برای این است که مسلمانان بیشتر اجتماع کنند، عبادت های اجتماعی انجام دهند و در مسجدها جمع شوند، نه اینکه ماه رمضان وسیله تفرقه قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


7 + = یازده