حادثه در شهربازی ارومیه کمین کرده است

گروه گزارش: پارکها و شهربازی های ارومیه در حالیکه باید محیطی امن و فرح بخش برای تفریح و بازی کودکان به همراه خانواده هایشان باشند به محیطی غیر استاندارد و توام از ترس و دلهره برای خانواده های کودکان مبدل شده است.
کارشناس ساخت و توسعه فضاهای بازی کودکان تامین ایمنی لازم برای خانواده‌ها در پارک‌ها را دو بخش ایمنی امکانات و وسایل بازی و امنیت روانی و ذهنی تقسیم کرد و گفت: مسئولان به کمک مردم و با اجرای تمهیدات لازم باید آرامش و آسایش خانواده‌ها را در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها فراهم سازند که تحقق این امر نیز تنها از طریق افزایش ضریب ایمنی وسایل بازی الکترونیکی و یا مکانیکی قابل دسترسی است.
»رضا علیزاده« ادامه داد: وسایل بازی پارک‌ها باید مطابق استانداردهای جهانی ساخته شود که متأسفانه کشور ما وبه تبع آن آذربایجان غربی به هیچ وجه از لحاظ سطح تکنولوژی با تکنولوژی پیشرفته جهان هماهنگ نیست و به همان نسبت، سطح و میزان ایمنی وسایل بازی پایین‌تر از استانداردهای جهانی است.
این کارشناس یادآور شد: بروز نقص فنی در دستگاه‌های موجود در شهربازی ها و همچنین ابتدایی ترین وسایل بازی ازجمله تاب در پارک ها هنگام حرکت ممکن است فاجعه ‌ای بزرگ را به وجود آورد، حادثه ‌ای که می‌تواند لحظات شادمانی کودک یا خانواده‌ای را مبدل به خاطره‌ای تلخ و حتی مرگبار سازد.
وی تصریح کرد: مسئولان پارک‌ها و شهربازی‌ها باید قبل از راه‌اندازی وسایل بازی اعم از مکانیکی و الکتریکی و پنوماتیک، نسبت به سرویس و رفع نقص فنی احتمالی دستگاه‌ها و تجهیزات جانبی آنها اقدام کنند.
رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد و کنترل کیفیت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان هم از شناسایی ۶۶ وسیله بازی غیراستاندارد در شهربازی‌ های استان خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۸ شهر بازی در سطح استان دایر است که بر اساس بازرسی های صورت گرفته از ۱۵۰ دستگاه بازی مستقر در این مراکز ۱۰ دستگاه کاملا غیر استاندارد و ۱۴۰ دستگاه نیز دارای نقص فنی و ایراد است.
«ابراهیم فخری» با بیان اینکه امسال از اماکن بازی کودکان ۱۳ دوره بازرسی انجام شده است، اضافه کرد: در قالب این بازرسی ها شاهد مردود بودن آزمایش‌های انجام گرفته در ۲۱ مورد و پلمپ ۵۲ وسیله بازی بودیم که علاوه بر این ۴۵ وسیله بازی غیر استاندارد دیگر نیز به صورت مشروط اجازه فعالیت به آن ها داده شد.
این مقام مسئول، شهرداری ها را بزرگترین مقصر در به خطر انداختن جان بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان دانست و تصریح کرد: این نهاد ها هیچ نوع همکاری با سازمان استاندارد برای ایمن سازی وسایل بازی و جایزگینی دستگاه های ایمن با ابزارهای خطر آفرین ندارند.
وی از رده خارج بودن کلیه دستگاه های بازی در دنیای بازی ارومیه خبر داد و افزود: اخطارهای لازم برای تجهیز این مکان به وسایل بازی استاندارد و تعویض آن ها داده شده اما تاکنون نتیجه ای از مالک خصوصی آن اخذ نشده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مطالبات مردم برای استفاده از امکانات شهربازی ها باید به سمت استقرار وسایل استاندارد سوق پیدا کند چراکه مالک این اماکن در مقابل جان افراد مسئول است و گمان می کنند با بیمه کردن از این مسئولیت خطیر شانه خالی کرده اند در حالیکه پرداخت غرامت توسط بیمه مشروط به رعایت کلیه قوانین مربوط به ایمنی است.
رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد و کنترل کیفیت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان افزود: مالکان شهربازی ها در صورت استفاده مردم از این وسایل سود لازم و مورد نظر خود را خواهنمد برد و اگر مردم استفاده خود از این وسایل را بدلیل ناایمن بودنشان محدود کنند سرمایه گذاران مجبور به اصلاح رویه های کاری خود خواهند شد.
اما مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ارومیه در این ارتباط اظهار کرد: از سال جاری کلیه رویه های مربوط به ارائه مجوز برای ایجاد مراکز بازی و شهربازی های تغییر پیدا کرده است.»علی مناف زاده« گفت: برای واگذاری هرنوع مجوزی در استقرار وسایل بازی ابتدا باید گواهی استاندارد از موسسه استاندارد توسط متقاضیان ارائه شود و در غیر اینصورت وسایل بازی از شهربازی ها جمع آوری خواهند شد.
وی با تایید غیراستاندارد بودن وسایل بازی از جمله تاب در برخی پارک های محله ای ارومیه عنوان کرد: امسال نسبت به جایگزینی تعدادی از این وسایل بازی در پارک های کوثر، ساعت، گلدیس و الغدیر ارومیه با تاب و سرسره های پلی اتیلنی که امکان پوسیدگی و خرابی در آن ها وجود ندارد اقدام شده است.مناف زاده تصریح کرد: اقدام موسسه استاندارد در پلمپ تعدادی از شهربازی های غیر استاندارد در ارومیه مورد حمایت شهرداری ارومیه قرار دارد و تا زمان جایگزنی وسایل بازی، اجازه آغاز به کار مجدد این واحدها داده نخواهد شد.
این مقام مسئول در خصوص علت ادامه فعالیت دنیای بازی ارومیه با وجود ناایمن بودن کلیه وسایل بازی موجود در آن عنوان کرد: این مکان به صورت خصوصی اداره می شود و بدلیل همکاری نامناسب با مجموعه شهرداری تاکنون موفق به قانع کردن مالک آن برای به روز رسانی وسایل بازی آن نشدیم.
دنیای بازی ارومیه همچنان غیر استاندارد است
مدیر کل اداره استاندارد آذربایجان غربی گفت: عدم اخذ گواهی ایمنی توسط مالکان دنیای بازی ارومیه دلیل اصلی ممانعت از بهره برداری آن واحد است.منصور جلایر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ارائه خدمات در شهربازی‌ها و زمین‌های بازی بر اساس استانداردهای مربوطه و از تاریخ یک تیر ماه ۱۳۸۹مشمول مقررات استانداردهای اجباری بوده و بر اساس ماده ۹ قانون سازمان ملی استاندارد ایران، ارائه این خدمات بدون اخذ تائیدیه های لازم از سازمان ممنوع می‌باشد و کلیه مالکان و بهره برداران موظف هستند نسبت به اخذ تائیدیه های لازم از طریق شرکت‌های بازرسی باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که شهربازی‌ها و زمین‌های بازی از مهم‌ترین چشم‌اندازهایی هستند که خانواده‌ها اوقات فراغت خود را به منظور ایجاد آرامش جسمی و روحی خود و فرزندانشان ساعاتی را در این مکان‌های تفریحی می‌گذرانند، بازرسی و بررسی وضعیت ایمنی تجهیزات نصب شده در شهربازی‌ها به منظور افزایش ایمنی و کاهش خطرات احتمالی از جمله مأموریت‌های مهم اداره کل استاندارد استان می‌باشد.
مدیر کل اداره استاندارد آذربایجان غربی گفت: علیرغم تذکرات و بازرسی‌های مکرر صورت گرفته از دنیای بازی ارومیه، دلیل اصلی ممانعت از بهره برداری آن واحد، عدم اخذ تائیدیه صلاحیت بوده و تا حصول اطمینان از رعایت الزامات استاندارد ادامه خواهد یافت، البته برخی از مشکلات فنی وسایل بازی و اپراتوری این مکان حل شده اما هنوز ایراداتی از لحاظ ایمنی وجود دارد که تا رفع کامل آن‌ها فعالیت مجدد نخواهد داشت.جلایر همچنین در مورد بند ۲۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن افزود: این سیاست‌ها نشان دهنده اهمیت ویژه بحث استانداردسازی و ارتقا کیفیت تولیدات داخلی است.
به گزارش اروم نیوز

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۳:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


نُه × = 54