جهش تولید در گرو بازنگری قوانین حمایت از تولیدکنندگان است

سکینه اسمی
گزارش: تحقق شعار »جهش تولید« نیازمند توجه به موضوعاتی نظیر بازنگری قوانین بانکی و مالیاتی، حمایت ویژه از شرکت های دانش بنیان، رفع موانع سرمایه گذاری و… است.
مقام معظم رهبری امسال را در تکمیل شعار سال‌های گذشته به عنوان »جهش تولید« نامگذاری کردند. شعاری که تحقق آن کشور را به سمت توسعه و پیشرفت سوق می‌دهد.
طی سال‌های اخیر در سایه این جهت_گیری_های هوشمندانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌ها و با وجود تحریم‌های ظالمانه و مشکلات اقتصادی پیش رو گام‌های خوبی در زمینه رونق تولید و اقتصاد کشور برداشته شده که اگر مسئولان با اتحاد و همدلی در کنار همراهی مردم سیاست‌های ترسیم شده را سرلوحه قرار دهند، می‌توان شاهد تحقق جهش تولید در سال ۹۹ بود.
توجه به بخش‌های پنهان اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ ها، رفع موانع تولید و سرمایه گذاری به همراه بازنگری قوانین مالیاتی و بانکی طی سال جدید می‌تواند کشور را به سمت چشم انداز ترسیم شده در بخش اقتصادی هدایت کند.
در این میان تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، توجه به کیفیت تولیدات ملی، حمایت از نخبگان، اتحاد و همدلی مسئولان، وحدت رویه اقتصادی نیز می‌تواند به گام‌های جهش تولید در کشور را شتاب بخشیده و زمینه ساز رونق اقتصادی کشور باشد.
با وجود اقدامات ارزنده و خودکفایی در بسیاری از بخش‌های اقتصادی، متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد رکود و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای تولیدی کوچک و زودبازده به دلیل نبود قوانین حمایتی بودیم که در سال جدید توجه به این بخش می‌تواند زمینه ساز تحقق پیام نوروزی مقام معظم رهبری و تحقق سیاست‌های ترسیم شده باشد.
فرهنگ سازی در استفاده از کالاهای تولید ملی، رفع موانع صادرات، بازنگری در واردات نیز به عنوان حلقه‌های مفقوده می‌توانند در تحقق شعار »جهش تولید« در امتداد شعار سالهای اخیر در بخش اقتصادی مؤثر و کارآمد باشند.
نکته قابل تأمل اینکه در کنار توجه به زمینه سازی تحقق پیام نوروزی مقام معظم رهبری توجه به جهت گیریهای هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال که نه تنها موجب خنثی سازی توطئه‌های دشمنان کشور شده، بلکه کشور را به سمت خودکفایی در تمامی بخش‌ها به خصوص در حوزه اقتصادی سوق می‌دهد که تداوم آنها نیازمند همدلی مردم و مسئولان است.
حمایت از شرکت‌های دانش بنیان زمینه ساز تحقق جهش تولید خواهد بود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید گفت: این نامگذاری نشان دهنده درایت و هوشمندی مقام معظم رهبری و شکوفایی اقدامات انجام شده در سال رونق تولید است.
بهنام شهدی توجه به صادرات و اکتفا نکردن به درآمدهای نفتی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ ها، حمایت از تولیدات ملی را از مهمترین فاکتورهای تحقق شعار سال برشمرد و افزود: کشور ایران و به تبع آن استان آذربایجان_غربی ظرفیت‌های زیادی در زمینه افزایش تولیدات ملی به همراه نیروی انسانی توانمند را داراست که با همدلی دستگاه‌های اجرایی و اتحاد همه ارگان‌ها می‌توان زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرد.جهش تولید تنها به مفهوم راه اندازی واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ نیست، بلکه با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به محصولات نوینی دست یافت که زمینه ساز جهش تولید در کشور باشدوی با اشاره به اینکه در بحث شاخص‌های توسعه نیروی انسانی مطلوب، پتانسیل‌های بالا در تمامی بخش‌های صنعت، معدن، پتروشیمی و بخش‌های اقتصادی به همراه اراده و دانش دستیابی به فناوری‌های نوین در حال حاضر فراهم است، گفت: همه این موارد همانند زنجیر به هم وصل هستند که فعال کردند آنها نیازمند اتحاد و همدلی مسئولان است.
شهدی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ ها را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: با حمایت از سرمایه گذاران و برداشتن موانع سرمایه گذاری و تولید می‌توان چرخه تولید را در کشور و آذربایجان غربی شتاب بخشید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه جهش تولید تنها به مفهوم راه اندازی واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ نیست، بلکه با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به محصولات نوینی دست یافت که زمینه ساز جهش تولید در کشور باشد، افزود: توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور می‌تواند در این زمینه کمک کار باشد.
وی با اشاره به هم مرزی آذربایجان غربی با سه کشور خارجی و دروازه ورود ایران به بازارهای اروپایی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: با رفع موانع و بروکراسی‌های اداری از تولید و سرمایه گذاری می‌توان با توسعه صادرات و منطقی کردن واردات گام‌های جهش تولید را سرعت بخشید.
شهدی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه کشور طی سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: هر چند این تحریم‌ها موجب بروز مشکلات اقتصادی در کشور شده اما اگر فقط به مشکلات ناشی از تحریم‌ها توجه نکنیم این اقدامات غرب موجب خودکفایی و رونق تولید شده که تداوم و شکوفایی آن نیازمند همدلی بیش از پیش مسئولان و مردم است.
پیام نوروزی مقام معظم رهبری، راهکار رونق اقتصادی کشور است
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال »جهش تولید« از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: اساساً نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب، بر اساس مهم‌ترین نیاز کشور و در حقیقت چراغ راه دولت و نظام برای سال پیش رو است.
روح الله حضرت‌پور با بیان اینکه سیر نامگذاری سال‌ها در دهه اخیر اصولاً بر مبنای رشد اقتصادی بوده، چراکه به درستی مهم‌ترین اولویت کشور در دهه گذشته موضوع رونق اقتصادی است، ادامه داد: مؤلفه‌های متعددی بر رشد اقتصاد و خودکفایی اقتصادی تأثیرگذار است، اما قطعاً مهم‌ترین آنها موضوع تولید است که به عقیده بنده در آخرین سال از دهه ??، شاه کلید رونق اقتصادی است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که در سال‌های گذشته برنامه ریزیهای آینده نگرانه‌ای در خصوص اقتصاد انجام گرفته که تولید گام نهایی و خروجی این تلاش‌ها خواهد بود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازم است مجموعه حاکمیت و دولت در معنای عام، ستاد اقتصاد مقاومتی را که زیرساخت‌ها و کمیته‌ها و متخصصان لازم را در خصوص جهش و رونق تولید دارد را مأمور یک برنامه ریزی مدون برای برداشتن مهم‌ترین گام اقتصاد مقاومتی کند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از مشکلات تولید در کشور متوجه قوانین دست و پا گیر است که کمیسیون‌های تخصصی باید قوانین مخل تولید را شناسایی و اصلاح کنند و مجلس از هیچ کمکی به دولت برای رفع موانع تولید دریغ نخواهد کرد.
حضرت پور تاکید کرد: عدم نظارت بر واردات کالا، عدم استفاده از گروه‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان و رفع موانع بانکی و قضائی از دیگر عوامل مخرب تولید در کشور هستند که باید در خصوص همه آنها بازنگری شود که البته ستاد جهش تولید کشور باید فوراً زیر نظر ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل و همه این موضوعات را مورد بررسی قرار دهد.
وزارتخانه‌ها خط مقدم جهش تولید هستند معاون امور بازرگانی داخلی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در خصوص نامگذاری سال به عنوان جهش تولید و زمینه سازی تحقق این شعار گفت: جهش تولید در ادامه رونق تولید و نامگذاری آن از سوی مقام معظم رهبری نشان دهنده اهمیت توجه به تولید کالای ایرانی و حمایت همه جانبه در رأس فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و زمینه سازی صادرات آن است.محمد دهقان با بیان اینکه لازمه جهش تولید رونق صادرات، برداشتن موانع تولید و همدلی وزارتخانه‌ها به عنوان خط مقدم جهش تولید در کشور است، افزود: رونق صادرات محقق نمی‌شود مگر اینکه کیفیت کالاهای تولیدی کشور افزایش یافته و آماده رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی باشد.
وی با تاکید بر اینکه کالاهای تولیدی کشور باید استانداردهای لازم برای رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشد، عنوان کرد: در کنار توجه به افزایش کیفیت کالاهای داخل باید در سال جدید بازاریابی مناسبی برای تولیدات ملی داشته باشیم که در این خصوص نیز آذربایجان غربی و استان‌های مرزی می‌تواند پیشگام رونق صادرات در کشور باشند.
دهقان گفت: در کنار رونق اقتصادی برای تحقق جهش تولید باید فرهنگ سازی مناسبی برای استفاده از تولیدات ملی در کشور نیز انجام گیرد که در این خصوص رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی نقش مهم و سازنده‌ای دارند و اگر فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی توسعه یابد می‌توان زمینه ساز صادرات کالاهای ایرانی باشد.
وی با تاکید بر رفع موانع تولید، ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاری، رونق تولید و اشتغال‌زایی بیشتر و حمایت از تولیدکننده ایرانی، اضافه کرد: تکمیل طرح‌های نیمه تمام، فعال سازی واحدهای راکد و افزایش ظرفیت واحدهای نیمه فعال می‌تواند موجب رونق و جهش تولید در کشور و استان باشد.
لزوم بازنگری قوانین حمایت از تولید در کشور
وی بازنگری قوانین حمایت از تولید ملی از سوی مجلس را یکی از الزامات تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید دانست و افزود: بازنگری قوانین، مقررات مالیاتی و نیز بازنگری در سودهای بانکی نقش بسیار مهمی در رونق و جهش تولید ملی می‌تواند داشته باشد.
دهقان با اشاره به قوانین و مقررات سخت مالیاتی، سودهای بالای بانکی، موانع پر پیچ و خم تولید در کشور، تصریح کرد: بازنگری قوانین می‌تواند موجب رونق بخشی بسیاری از این واحدهای تولیدی باشد.
معاون امور بازرگانی داخلی سازمان صنعت معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در سال‌های گذشته حمایت‌های خوبی از واحدهای تولیدی کوچک و زودبازده می‌شد، اما در سالهای اخیر این واحدهای تولیدی کوچک به فراموشی سپرده شده و شاهد رکود زیادی در این بخش هستیم.
دهقان با بیان اینکه فعال سازی واحدهای کوچک و زودبازده، توجه به کیفیت کالاهای تولیدی، رفع موانع و بازنگری در خصوص تولید ملی می‌تواند تحقق شعار سال را شتاب بخشد گفت: هم اکنون از ۱۰۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان ۱۸ هزار واحد صنعتی صنفی است که نیازمند حمایت مسئولان بوده و می‌تواند جهش تولید را سرعت بخشد.
در سالی که با عنوان »جهش تولید« نامگذاری شده، حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله شرکتهای دانش بنیان، استارت آپ ها نخبگان و تلاش و همدلی در راستای تحقق فرامین حکیمانه مقام معظم رهبری، می‌تواند موجب رونق اقتصادی و رهایی از مشکلات موجود شود.
arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۹:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


6 × دو =