اشتغال جوانان دانش آموخته دغدغه بزرگ جامعه

اشتغال جوانان دانش آموخته دغدغه بزرگ جامعه

گروه گزارش : پس از سال ها تحصیل در محلی دور از خانه و تحمیل هزینه مالی به خانواده، اکنون مدت هاست هر روز صبح از خانه بیرون می زند و هنوز که هنوز است نمی تواند دست مادر پیرش را که دسته اسکناسی در جیبش می گذارد، کنار زند.
حسین دانش آموخته مهندسی نساجی از دانشگاه امیرکبیر است، با صدای گرفته می گوید: شرمنده ام که نتوانسته ام پس از سال ها عصای دست والدین پیرم باشم و هنوز هم سربار پدری هستم که با اندک مستمری بازنشستگی بار زندگی را به دوش می کشد.
او می افزاید: در این سال ها به هر جا که ممکن بود سر زده ام، به کارخانه هایی که با در بسته آنها مواجه شده ام، به مغازه هایی که جواب رد از صاحبانشان شنیده ام ، گاهی دستفروشی کرده ام و گاهی نیز تاکسی تلفنی برای مدتی سرگرمی و بهانه ای برای دوری از نگاههای نگران پدر و مادرم بوده است.
حسین می گوید: این روزها شنیده ام که دولت در زمینه فعالیت های دانش بنیان حمایت های خاصی از جوانان دانشگاهی می کند و اکنون با چند تن از دوستان دانشگاهی که دارای طرح و ایده هستند در فکر راه اندازی تولیدی کوچکی هستیم و امیدواریم این بار تیرمان به سنگ نخورد و با حمایت مسئولان صاحب شغل و درآمد پایدار شویم.
حسن دانش آموخته برق قدرت دانشگاه آزاد رحیم دانش آموخته علوم سیاسی ، احمد فوق لیسانس جامعه شناسی ، محمد دانش آموخته علوم جانوری، جوانانی هستند که هر کدام روایت های مشابهی در زندگی دارند و در به در به امید گشایش فرصت هایی هستند که شاید در آینده برایشان فراهم شده و شغل و کسب پایداری بدست آورند.
بر اساس اعلام کارشناسان با اینکه وضعیت بیکاری در سال های اخیر تغییر چندانی نکرده و نرخ های اعلامی مشابه سال های گذشته است اما حرکت صعودی بیکاران بی سواد و کم سواد به سمت بیکاران دانشگاهی نگرانی ها را در این زمینه بیشتر می کند.
‘ اژدر کیانی’ کارشناس اقتصاد در این باره گفت: بررسی آمارها نشان می دهد که میزان بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاهها خیلی بالاتر از سایر گروههاست.
به گفته وی، این امر به سه علت مهم بر می_گردد: ‘ پایین بودن ظرفیت اشتغالزایی در کشور و استان ؛ بالا بودن میزان دانش آموختگان و عدم مهارت آموزی در دوران دانشگاه’.
کیانی افزود: در واقع دانشگاههای ما دانشجو را برای بعد از دوران دانش آموختگی تربیت نمی_کنند و علت آن هم این است که دانشگاههای ما کار آفرین و مهارت آموز نیستند. کارشناسان می_گویند که افزایش بیکاران دانش آموخته زنگ خطری برای شالوده اقتصاد کشور است، علاوه بر اینکه میزان سرمایه گذاری کشور برای تربیت افراد متخصص ارقام کلانی را شامل می شود تصور اینکه این همه سرمایه گذاری نه تنها بازگشت و جبرانی نداشته بلکه بدنبال خود هزینه های جانبی بسیاری زیادی نه تنها در اقتصاد بلکه در مسایل اجتماعی و سیاسی خواهد داشت، دورنمای خوشی از آینده ارایه نمی کند.
به گفته این کارشناسان، مهار بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی متناسب بویژه برای سیل دانش آموختگان دانشگاهی کشور مستلزم برنامه_های کوتاه مدت و ضربتی در کنار برنامه_های ریشه دار و بلند مدت است.
کیانی در این زمینه معتقد است که در سال_های اخیر اقدام های اساسی در جهت ایجاد فرصت_های اشتغالزایی و کاهش بیکاری در استان انجام نگرفته است. حال اگر مهاجران بیکار را هم به این معضل اضافه کنیم ارقام بالاتری را شامل خواهد شد.
*چه باید کرد
این کارشناس مسایل اقتصادی معتقد است: برای حل این معضل، بهترین راهکار افزایش میزان سرمایه گذاری در استان است، حمایت از سرمایه گذاران فعلی و جلب و مشارکت بخش خصوصی استان و سایر استانها و جلب سرمایه_گذری خارجی باید مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد. کیانی ادامه داد : بهترین راهکار مقابله با بیکاری حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی است. در کشورهای پیشرفته معمولاً ۸۰ درصد اشتغالزایی توسط بخش خصوصی ایجاد می شود، اما برای این کار تامین امنیت سرمایه گذاری بسیار مهم است زیر معمولاً سرمایه گذاران در یک محیط ناامن به فعالیت نمی پردازند، به نظر من بهبود فضای کسب و کار در استان به معنای واقعی کلمه در جلب و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی بهترین راهکار است.
وی افزود: مدل های زیادی وجود دارد ولی بهترین مدل اشتغالزایی ایجاد و تقویت بخش خصوصی قدرتمند است که لازمه این امر ابتدا ایجاد یک بازار آزاد و رقابتی است و در چنین فضایی فعالیت بخش خصوصی باعث به کار گیری بیشتر عوامل تولید، افزایش کارایی عوامل و تولید بیشتر و در نتیجه اشتغالزایی بیشتر است.
این کارشناس درباره راه حل های رفع بیکاری دانش آموختگان نیز بیان کرد: دانشگاههای ما باید به سمت دانشگاههای کارآفرین و مهارت آموز حرکت کنند، در حال حاضر که دانشگاههای ما کار آفرین و مهارت آموز نیستند، دانشجویان در کنار تحصیل در دانشگاهها باید در مراکز فنی و حرفه ای به آموزش در یکی از رشته های مورد علاقه بپردازند.
وی با اشاره به اینکه میزان جذب دانشجو می_بایست با توجه به نوع و نیاز بازار کار صورت گیرد اضافه کرد: تاسیس شرکتهای دانش بنیان جهت جذب این دانشجویان باید در برنامه های کار مسئولان گنجانده شود، با توجه به اشتغالزایی بالای بنگاه های خرد، اعتبارات لازم به این بنگاه_ها به شرط ایجاد اشتغال برای دانش اموختگان دانشگاهی تخصیص داده شود و رابطه آنها و آموزش های لازم در محیط های کاری با تدوین بسته های تشویقی تقویت شود.
* دولت بستر مناسبی برای اشتغال جوانان ایجاد کرده است
اقبال عباسی با اذعان به وجود مشکل اشتغال برای جوانان و دانش اموختگان گفت: دولت تدبیر و امید بسترسازی مناسبی برای اشتغال جوانان انجام داده که اجرای طرح تکاپو در کشور با هدف اشتغالزایی مهمترین انهاست .
عباسی با بیان اینکه دولت متولی سیاست_گذاری و زمینه سازی جهت ایجاد و‌ تثبیت اشتغال است اظهار کرد: دولت بستر و امکانات لازم را برای اشتغال ایجاد می کند و بخش خصوصی باید از این امکانات برای ایجاد فرصت های شغلی استفاده کند.
این کارشناس افزود: دولت تدبیر و امید حمایت از سرمایه گذاران را با هدف مبارزه با معضل بیکاری در اولویت برنامه های خود قرار داده است.
عباسی با اشاره به ایجاد پارک علم و فناوری و نقش آن در ایجاد فرصت های اشتغال استان گفت: پارک علم و فناوری در گذشته ردیف اعتباری نداشت ولی امسال ۱۰ میلیارد ریال ردیف اعتباری مصوب شد و ۵۲۰میلیارد ریال هم برای اجرای طرح ها در قالب یک برنامه پنجساله تصویب شده است که می تواند تحول عظیمی را در اشتغال استان ایجاد کند.
عباسی با اشاره به اهمیت شرکت های دانش بنیان در اشتغالزایی بیان کرد: دولت به شرکت_های دانش بنیان بها داده است و در برخی از استان ها حتی شهرک های دانش بنیان راه اندازی شده است .
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه طرح تکاپو یکی از طرح های اشتغالزا در کشور است افزود: در قالب این طرح اشتغالزایی ۱۰هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی استان در اولویت قرار گرفته است .
EMAIL.agazadeh1@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


سه × = 6