معاون امور عمرانی استاندار:

جنگ چالدران هویت دلاوری ایرانیان در دفاع از مرز و بوم است

جنگ چالدران هویت دلاوری ایرانیان در دفاع از مرز و بوم است

گروه خبر: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: جنگ چالدران، هویت دلاوری های جوانان ایران زمین در دفاع از مرز و بوم در طول تاریخ است.
هادی بهادری در مراسم بهره برداری از سد بابا احمد چالدران در جمع مسئولان استانی، شهرستانی و مردم این شهرستان با تبریک سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از جنگ چالدران به عنوان شناسنامه رشادهای ایرانیان در طول تاریخ یاد کرد و با مقدس خواندن این منطقه اظهار کرد: چالدران با داشتن جاذبه های خوب گردشگری همچون مقبره سید صدرالدین و قره کلیسا که به ثبت جهانی رسیده است می تواند یکی از پتانسیل های خوب آذربایجان غربی در امر جذب توریست و توسعه منطقه باشد.
وی با اشاره به دستاوردهای خوب بعد از انقلاب بخصوص در بخش عمرانی افزود: با برنامه ریزی درست و اصولی می توانیم آینده ای روشن برای جوانانمان فراهم سازیم.
در جنگ چالدران در دوره صفویه ۲۷ هزار نفر از دلیرمردان کشورمان در دفاع از خاک و ناموس خود به شهادت رسیدند.
نماینده مردم شهرستان های ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: هم اکنون نظام اسلامی ایران به پشتیبانی مردم و نعمت گرانقدر ولایت فقیه، با قدرت و صلابت در مقابل زیاده خواهی های نظام سلطه ایستاده و به موفقیت فراوانی در زمینه های مختلف دست یافته و موجب بیداری سایر ملت ها نیز شده است.محمد علی پور در ادامه نارضایتی خود را از اینکه تاکنون هیچ سد مخزنی در این شهرستان به بهره برداری نرسیده، اعلام کرد و افزود: با آبگیری سد خاکی بابا احمد شاهد تحول عظیم در بخش کشاورزی چالدران می شویم.
مدیرکل آب منطقه ای آذربایجان غربی هم در این مراسم گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی جوانان این مرز و بوم در صنعت سدسازی به یک خودکفایی صدرصد رسیده اند.
کیومرث دانشجو افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر در منطقه، مصرف بهینه آب امری ضروری است که به تلاش و همت همه مردم در زمینه مصرف بهینه آب نیاز دارد و باید برای مصرف درست و آگاهانه مدیریت و برنامه ریزی داشته باشیم.
فرماندار چالدران هم در این مراسم آبگیری سد بابا احمد چالدران را حرکت جهادی عنوان کرد و گفت: تکمیل این سد در طی سالیان گذشته ناتمام مانده بود ولی با عنایت ویژه استاندار آذربایجان غربی به این شهرستان و با تخصیص به موقع اعتبارات امروز شاهد آبگیری این سد هستیم.
کریم حسین زاده در ادامه از مطالعه سدهای عباس کندی و یخلقان خبر داد و افزود: این سدها به عنوان شریان های حیاتی این شهرستان در امر کشاورزی و دامداری می باشند.
وی خواستار مشخص شدن جایگاه چالدران در استفاده از اعتبارات ملی در اجرای طرح های عمرانی به خصوص در احداث جاده های ارتباطی و ساخت سدهای مطالعه شده شهرستان شد.
در ادامه این مراسم با بهره برداری از سد بابا احمد چالدران، آبگیری این سد آغاز شد.
عملیات اجرایی سد بابا احمد از سال ۸۷ شروع و برای اجرای آن تاکنون ۱۴۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که حجم مخزنی آن یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب می باشد.
این سد از نوع هسته رسی بوده که طول تاج آن ۲۶۸ متر می باشد.
سد بابا احمد چالدران با هدف بهره مند ساختن کشاورزان روستاهای قرنقو، بابا احمد، قوشابلاغ علیا و سفلی از آب کشاورزی و جلوگیری از خسارات ناشی از سیل در این مناطق و تقویت آب سفره های زیر زمینی ساخته شده که افزون بر ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه را آبیاری می کند.شهرستان چالدران با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۷۵ کیلومتری شمال مرکز آذربایجان غربی واقع است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۸:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 6