مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي:

هیچ طرحی برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه وجود ندارد

گروه خبر: مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: هیچ طرحی برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه وجود ندارد و خبرهای مربوط به آن با اهداف خاصی در رسانه‌ها انتشار می‌یابد. فرهاد سرخوش ، با اشاره به کذب بودن اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه اظهار داشت: برنامه انتقال آب مربوط به دشت شبستر است و با هدف توسعه و ترویج کشاورزی در آن منطقه و تأمین آب شرب سالم و مورد نیاز بهداشت و صنعت کلان‌شهر تبریز به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز جمعیتی و صنعتی کشور و سایر شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط انتقال در شهرستان‌های تبریز، شبستر، مرند و جلفا انجام می‌گیرد.
وی گفت: انتقال آب از ارس به دشت شبستر و در اثنای آن به دریاچه ارومیه توسط مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی مطرح شده و هدف از آن مجاب کردن دفتر مرکزی ستاد احیای دریاچه ارومیه به تخصیص اعتبار برای این طرح است.
سرخوش با تاکید بر اینکه قرار نیست هیچ آبی در خلال اجرای این طرح به دریاچه ارومیه انتقال یابد عنوان کرد: سهم دریاچه ارومیه از آب منتقل شده در طرح انتقال آب از ارس مجموعا ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال آن‌هم از پساب بازیافتی صنایع درگیر در طرح است و با توجه به ناچیز بودن این مقدار هیچ صرفه اقتصادی برای اجرای طرح توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه مترتب نیست.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از تصویب استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای اجرای طرح انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه طی روزهای اخیر در شورای اقتصاد خبر داده بود.این درحالی است که بنا بر آمار اعلام شده در پایان سال آبی ۹۶-۹۵، حجم آب دریاچه ارومیه کاهش ۰٫۴۲ میلیارد متر مکعبی، وسعت دریاچه کاهش ۲۶۴٫۰۲ کیلومتر مربعی و تراز سطح آب کاهش ۰٫۲۲ متری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خود داشته است. در پایان سال آبی ۹۶-۹۵ وضعیت آب موجود در پهنه‌های آبی کشور مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند که این امر برای دریاچه ارومیه با توجه به اهمیت زیست محیطی آن اهمیت به سزایی دارد.
حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در پایان سال آبی ۱٫۱۴ میلیارد متر مکعب گزارش شده، که این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته ۱٫۵۶ میلیارد متر مکعب به ثبت رسیده بود. گفتنی است بنا بر آمار میانگین بلند مدت حجم آب این دریاچه ۱۶٫۲۷ میلیارد متر مکعب است.
وسعت دریاچه در آخرین روز از شهریورماه ۱۷۸۳٫۴۷ کیلومتر مربع اعلام شده که در سال گذشته ۲۰۴۷٫۴۹ کیلومترمربع بوده است. وسعت این دریاچه بنا بر آمار بلند مدت ۴۵۲۶٫۷ کیلومتر مربع به ثبت رسیده است.
تراز سطح آب به عنوان یکی دیگر از شاخص های مهم در سنجش پهنه‌های آبی حاکی از افت ۰٫۲۲ متر سطح آب است به گونه ای این شاخص در پایان سال آبی ۱۲۷۰٫۳۲ متر محاسبه شده که این رقم در سال گذشته ۱۲۷۰٫۵۴ متری بوده است.آمار بلند مدت نشان دهنده تراز ۱۲۷۴٫۶۷ متری آب در این دریاچه بوده است.
وزارت نیرو در راستان احیا دریاچه ارومیه اقدام به تشکیل کارگروه و هدف‌گذاری برای اجرا ۱۹ برنامه کرده است.
اقداماتی شامل رهاسازی آب از سدهای اطراف، طرح انتقال آب کانی سیب، ورود فاضلاب‌های تصفیه شده به دریاچه، برخورد با چاه‌های غیرمجاز منطقه و اضافه برداشت چاه‌های مجاز که در صورت اجرا درست آن طی مدت ۱۰ سال مجددا به شرایط سابق خود بازگردد.
در این راستا، فرهاد سرخوش مدیر دفتر ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: در سال آبی ۹۶-۹۵ میزان بارش حوضه آبریز ۲۰۵ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل ۳۶ درصد کاهش داشته که با اتمام پروژه های آب رسانی هر سال تبخیر به طور طبیعی اتفاق خواهد افتاد زیرا با پایان اردیبهشت ماه هیچ ورودی به دریاچه نبوده و از آخر آذر ماه سال جاری رها سازی سدهای حوضه و هم با بارش روان آب ها به پیکره دریاچه انتقال خواهند یافت.
وی یاد آور شد: حوضه دریاچه ارومیه یک حوضه بسته بوده و تنها از بارش و روان آب ها تغذیه می شود به همین خاطر با توجه به اینکه میزان دمای استان آذربایجان غربی امسال ۳الی۴ درجه سیلسیوس افزایش داشته نسبت تبخیر به سال قبل بیشتر بوده است.
این نکته گفتنی است ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال آبی ۹۳و۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد تا بر خشکسالی یک دهه گذشته این دریاچه فائق آید.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 6